Ziektekostenverzekering

Hallo iedereen!:smile:

31 oktober vertrek ik voor een jaar naar Curacao!!
Heel veel zin maar veel geregel.
Mijn partner werkt voor defensie dus voor hem is i.p alles in kannen en kruiken maar zelf zit ik nog met wat vragen en ik hoop dat Daisy of iemand anders deze kan beantwoorden.

De ziektekostenverzekering…moet je deze aanhouden of niet?
Ik betaal maandelijks 112 euro en das een hele kluif zeker als je daar dus ook nog een globetrotter reisverzekering bij moet hebben.

Nou heb ik begrepen dat als je voor 12 maanden of langer naar het buitenland gaat je dus uit moet schrijven in je deel gemeente en dus ook je ziektekostenverzekeraar niet dekkend is. Op internet trof ik bv de Evia verzekeraar aan. Dat hield in dat je zonder vaste ziektekostenverzekeraar in Nederland voor ongeveer 500 euro voor een jaar gedekt bent…is dit inderdaad zo?? Ik heb ook wel het voordeel dat als ik wat heb bv aan mijn gebit ofzo bij de kazerne van mijn vriend terecht kan. Maargoed…wie weet dit? Ook wil ik graag weten of ik nou een soort verblijfsvergunning moet hebben en dit dus ook vanuit nederland moet regelen. Collega marine vrouwen hebben mij verteld van niet maar ik hoor veel verschillende verhalen (stage lopers, emigranten ik hang er tussen in natuurlijk) Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten Loret

Hallo,

ik ben op het moment ook bezig met allerlei zaken te regelen. Ik vertrek 4 oktober. Je hebt geen visum nodig, maar als je wilt gaan werken daar, heb je wel een werkvergunning nodig. Je hebt daar meerdere gegevens voor nodig, die je mee moet nemen naar Curacao. Zoals bijv. bewijs van goed gedrag en dat soort zaken.
Wat verzekeringen betreft…omdat ik ook voor langere tijd ga heb ik geen ziektekostenvezekering in NL nodig. Elvia Globetrotter is goed, heb er ervaring mee…Maar denk dat ik via Oom verzekeringen doe. Kijk eens op hun site! www.oomverzekeringen.nl
Succes ermee!!

Alle documenten die je nodig hebt om werkvergunning e.d. aan te vragen vind je op www.antillenhuis.nl

Suc6

Oh jee…nu kreeg ik vandaag bericht dat je wĆ©l een ziektekostenverzekering in NL nodig hebt. Nu snap ik er zelf niks meer van. Zowel op Elvia als op Oom-verzekeringen heb ik de ā€œtestā€ gedaan en daar kwam uit dat ik niet in NL nodig heb. Maar VGZ en Elvia (nadat ik contact met ze via mail heb opgenomen) zeggen van wel…zolang je in NL als inwoner ingeschreven staat. Maar ik ga maar tijdelijk wonen en werken in het buitenland, dus dat wil dan zeggen dat ik me dubbel moet verzekeren?? kost erg veel dan!
Nu weet ik het ook niet meer! Wie wel??:confused:

Als je ingeschreven staat in het gemeenteregister ben je een inwoner van NL en ben je verplicht om een ziektekostenverzekering af te sluiten.

Makkelijkste oplossing is uitschrijven; kost je 5 minuten aan de balie en je krijgt een mooi bewijsje mee. Zonder uitschrijving mag je namelijk je nederlandse verzekering ook niet opzeggen…

Je kunt ook even je verzekeraar (je nederlandse ziektekostenverzekeraar) bellen en je situatie uitleggen.

Suc6

Hallo,
Als je je uitschrijft in Nederland kun je daar niet verzekerd blijven.
En je hebt bewijs van uitschrijving ook nodig op Curacao voor je vergunningen.
Succes

ik blijf voor een langere tijd op curacao, en ik word door mijn werkgever verzekerd bij de svb.
Maar omdat ik me moet laten uitschrijven hier in nl, kan ik geen beroep doen op de nl zorgverzekeraars.
Hoe moet je je dan verzekeren in curacao, iemand ervaring hiermee…