Ziektekosten verzekering in NL

Hallo allemaal,
Wie heeft er ervaring, als 12 maanden verblijvende Nederlanders in Thailand, indien je gebruik (moet) maken van Thai ziekenhuis zorg?
Regelt de NL verzekeraar dat financieel met de Thai zorg verlener of moet dat privé worden voorgescoten en daarna worden verrekend? Ik heb het niet over een griepje, maar bijv. over een chemo therapie en CT controle scan. Heeft iemand daar tips of ervaringen mee?
Moet je dat voor vertrek regelen met de verzekeraar of ze accoord zijn?
Veelal is de Thai behandeling goedkoper als in NL en bespaar je jezelf ook de reiskosten en verblijfskosten in NL.
Graag advies gewenst. Bij voorbaat onze dank daarvoor.
Mvgroet, Rob en Mieke.

Sorry voor het late antwoord, zie dit berichtje net pas.

Reken op problemen. Als iemand 12 maanden per jaar in Thailand verblijft komt deze officieel niet meer in aanmerking voor een Nederlandse zorgpolis.

ook ik zie het bericht nu pas, ik weet dat de meeste nederlandse verzekeringen je inderdaad niet meer accepteren als je in het buitenland gaat wonen ikzelf ben verzekerd via allianz deze doet dat wel en zal alles regelen (gelukkig nog geen praktijk ervaringen)

Formeel mag je maximaal 6 maanden in het buitenland verblijven voor de Nederlandse verzekeringen. Maar dan moet je ook wel formeel uitgeschreven zijn uit Nederland. Als je langer dan 6 maanden weg bent moet je je trouwens ook uit laten schrijven uit Nederland en verlies je alle “sociale” rechten. Geen opbouw AOW, geen kinderbijslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget etc. Je hoeft dan trouwens in Nederland dan ook niet meer de verplichte bijdrage ZVW te betalen. Mocht je nog wel belastingen en premies betalen in Nederland? daar krijg je uiteraard geen korting op, al verlies je wel je rechten.

Hallo Alcmaria, Dirk en Steven,
Bedankt voor jullie reacties op ons topic! :chin:
Het volgende:
-Indien gemeentelijk ingeschreven in NL, mag je 8 maanden in het buitenland vertoeven, de overige 4 mnd./jaar dien je in NL te zijn. Indien langer verblijf in het buitenland, dien je je zelf uit te schrijven met alle gevolgen van dien. Echter, niemand controleerd of je er wel of niet bent!
Dus, niet laten uitschrijven en noodzakelijke formaliteiten gescand, ondertekend per Email terug sturen naar betrokkenen.
Wij kennen mensen in Thailand, die dit al jarenlang zo doen en slechts 2x per jaar in NL zijn voor max. 3 weken per keer!

• Onze NL zorverzekeraar staat een verblijf in het buitenland toe van max. 2 jaar toe met een aanvullende “lang-op-reis-verzekering” met behoud van alle rechten van de polis! Kost ca. €300 p.p.p.jaar. Ruim voldoende dus!
    -Met een "non-immigrant-multipl.O visum, vertelt ons het A’damse consulaat, kun je tot max.15 maanden in Thailand vertoeven.

Dat, als reactie op deel 1, van ons topic. Reacties welkom natuurlijk!
Deel 2 van ons topic…iemand ervaringen?
Zoja, heel graag; hebben hier al voorbereidende acties en response voor,
maar we willen niemand hiermee belasten, indien geen ervaring.

Voor allemaal: we proberen hier de € te redden en minimaal weer op de
40 BHT te krijgen, goed voor iedereen.

Vriendelijke groetjes van Rob en Mieke. :dag:

1 like

Dag, ik heb een nieuwe topic ( goeie tip ) in verband met 1 jaar verblijf in
thailand.

Ben wel belg, en ik mag wettelijk maar 6 maanden het land verlaten.
nu ga ik naar thailand voor 1 jaar, daarom heb ik mijn ziekezorg om
informatie gevraagd.

Gevraagd, wat moet ik doen als ik 1 jaar in thailand verblijf.
gevraagd, moet ik mij tijdelijk laten uitschrijven in de ziekezorg of wordt ik
tijdelijk geschort.

Antwoord nee, en ik krijg van de ziekezorg een bijstandsverzekering van 1
jaar, en dit voor dringende hospitalisatie.

Dus nogmaals gevraagd meneer, ik vertoef wel een jaar in het buitenland
kan ik bij het terug komen nog genieten van mijn ziekezorg ANTWOORD
GEEN PROBLEEM.

Voor alles navraag gedaan, belasting, ziekezorg, wat moet ik doen indien
er verkiezingen zijn enz… NIEMAND HEEFT ER OP GEREAGEERD DAT IK
LANGER DAN 6 MAANDEN IN HET BUITENLAND BEN.

DUS BEGRIJPEN WIE HET BEGRIJPEN KAN, zeggen ze in belgie.
ik althans begrijp het niet meer hoor hahahaha

grtj peter14
1 like

Beste Rob en Mieke, Welke zorgverzekering hebben jullie? Kan ik a.u.b. de naam van de verzekeringsmaatschappij krijgen. Wij emigreren oktober a.s., vandaar mijn vraag. B.v.d. voor het antwoord. Met vriendelijke groet, Kees

Ik ben drie opgenomen en geopereerd. Geen enkel probleem. Kostte me Bt 45. :dag: (1 telefoontje en een blikje cola. De operatie + opname werd direct betaald door de verzekering.)

Regelt de NL verzekeraar dat financieel met de Thai zorg verlener of moet dat privé worden voorgescoten en daarna worden verrekend? Ik heb het niet over een griepje, maar bijv. over een chemo therapie en CT controle scan. Heeft iemand daar tips of ervaringen mee?

Hangt van de verzekering af. Ik heb ‘Zeker Beter Buitenland’ van Delta Lloyd. Gewone behandelingen (controle, huisarts, medicijnen) betaal je zelf, en krijg je vergoed, opnames worden door hun geregeld.

Moet je dat voor vertrek regelen met de verzekeraar of ze accoord zijn?
Veelal is de Thai behandeling goedkoper als in NL en bespaar je jezelf ook de reiskosten en verblijfskosten in NL.

Als je langer dan een paar maanden wilt verblijven in het buitenland, zeker als je een jaar verblijft heb je iets anders dan een reisverzekering nodig. Je moet dan een polis nemen die je dekt in het buitenland voor langdurig verblijf. Doe dat vooraf, achteraf wanneer je al in het buitenland bent is het veelal te laat of stukken moeilijker.

Jos Flachs

1 like