Emigreren, het gaat nu gebeuren

Beste mensen,
Ben net terug van Koh Samui en heb daar een 10 jarig lease contract gesloten betreffende een bar/restaurant.
De bedoeling is dat wij, mijn nederlandse vrouw en ik, per 2010 definitief naar Koh samui vertrekken. er wordt momenteel een company opgericht door een laywer en dat is me allemaal duidelijk.
Ik heb eigenlijk alleen een vraag over de zorgverzekering, omdat mijn vrouw diabeet is en hier in nederland prima is verzekerd,maar vrees heeft bij emigratie op kosten en kwaliteit in te moeten binden.
Mijn vraag is nu de volgende:
Zou het verstandig zijn dat alleen ik me in nederland laat uitschrijven en mijn vrouw gewoon in nederland ingeschreven blijft staan, zodat zij de voordelen van de nederlandse verzekeringen kan blijven benutten?
En heeft iemand een tip of idee waar wij hieromtrent een persoonlijk gesprek zouden kunnen voeren? ben benieuwd naar jullie reactie’s.

Dat is illegaal. Bij verblijf van langer dan 8 maanden uit Nederland moet je uitgeschreven worden bij de burgelijke stand. Je vrouw licht de boel op als ze dat niet doet, met alle mogelijke juridische gevolgen van dien als het uitkomt.

Beste Mario,

Bedankt voor je reactie, maar ik denk dat je het zelf ook niet echt begrijpt.
Je kan namelijk voor de nederlandse wetgeving gewoon ingeschreven blijven staan als je voor langere tijd in het buitenland verblijf. Denk bijvoorbeeld aan werknemers die in Dubai aan grote bouwprojecten werken langer dan twee jaar, die hoeven zich echt niet uit te schrijven bij het GBA.
Mijn vrouw schrijft zich in op het adres van onze dochter en blijft dan gewoon onder de nederlandse regelgeving vallen.

Hou er rekening mee dat je dochter dan voordeur deler wordt met je vrouw…dus het kost je dochter geld.

Je hoeft je niet uit te laten schrijven hoor bij een verblijf langer dan 8 maanden uit nederland, alleen moet je wel alle premie’s door blijven betalen dus ook belasting.

Dat klopt, maar is geen probleem om alle premies door te blijven betalen, want mijn vrouw heeft bijna geen inkomen dus zal ze ook niet veel moeten betalen. en een internationale zorgverzekering is erg duur, zeker als je onder bepaalde voorwaarden wordt geaccepteerd

Begrijp niet waarom U geen ziekteverzekering in Thailand neemt Voor U is het al wenselijk (uitgeschreven ). Waarom dan niet voor Uw vrouw?
Kijk eens op www. thaihealth.co.th of op op www.bupha.com (of th), zo krijgt U een idee van de prijzen voor de verschillende opties en het iszeker goedkoper dan bij ons.
MVG

Beste ThFrank,

Omdat mijn vrouw diabeet is zal ze voor elke buitenlandse zorgverzekering een gezondheidsverklaring moeten invullen en zal ze voor elke maatschappij uitgesloten worden voor de kosten welke gemaakt worden voor haar diabeet zijn. Als jij een maatschappij kent die haar zonder meer accepteert en ook alle kosten voor haar diabeet zijn vergoed hoor ik het graag van je, maar ik heb deze verzekering niet kunnen vinden. Ook bij BUPA niet

Dan zal er niets anders opzitten dan alle mogelijkheden in Nederland op te zoeken en de beste eruit te plukken. Praat eens rechtstreeks met iemand van de afdeling gezondheidszorg van de regering, als Belg ken ik het systeem bij jullie niet.
Veel geluk Frank

Kijk eens op www.isep.nl .

De wet op de baisis administratie geeft inderdaad enkele uitzonderingen op de regel dat je bij een verblijf van langer dan 8 maanden dient te worden uitgeschreven. Op basis van de gegevens die je verstrekt zie ik niet in hoe je vrouw onder de uitzonderingen zou vallen. Ze gaat gewoon emigreren. Wat je wilt is illegaal en strafbaar.

Officieel moeten jullie je allebei uitschrijven, wat ongewenste gevolgen gaat hebben voor haar ziektekostenverzekering.
Het alternatief is haar in Nederland laten blijven wonen (officieel), wat illegaal is, en gevolgen gaat hebben voor belasting en mogelijk nog andere dingen voor je dochter.

Sorry, maar deze verhuizing klinkt als een niet goed doordachte daad.

Stel ik bezit het volgende:
een huis in zuid-afrika
een huis in Florida
een huis in spanje
en een huis in nederland

ik ga vervolgens 3 maanden in zuid-afrika wonen, 3 maanden in florida, 4 maanden in Spanje en blijf dan dus 2 maanden nog in nederland.
Moet ik me volgens Mario uit laten schrijven, OK, maar wat is dan mijn status??? waar ben of moet ik me dan inschrijven?

puur hypotetisch, maar ben toch benieuwd!

Klaar en duidelijk ! Als jullie emigreren (naar gelijk welk land) moet U zich uitschrijven en liefst inschrijven op de Ambassade (ankerpunt) van Uw land in het land waar U wenst te wonen.
Ik denk dat er niets anders opzit om de goedkoopste PRIVATE ziekteverzekering op te zoeken die als optie een al bestaande aandoening, mits bij-premie, aanneemt. Goedkoop zal het wel niet worden.
Het bovenstaande is van geen belang daar U telkens naar Nederland terug keert en nu in Uw geval wil EMIGREREN, dan heeft Mario gelijk.

Dan zal ik alleen moeten emigreren en mijn vrouw een aantal maanden in nederland moeten laten blijven, zou het anders ook niet weten.
in elk geval een ieder bedankt voor d edeelname aan deze discussie
Khrap Kun Khrap

Welnee Pike, niet getreurd!!
Maak nu gewoon eens een kosten-baten plaatje:
Stel je vrouw laat zich verzekeren in NL (door zich ingeschreven te laten).
Volgens mij kost dit Euro 110 (?), basisverzekering + een x-bedrag voor een buitenland dekkking. Laten we zeggen dat ze per maand Euro 150 kwijt is aan premies + per jaar een eigen bijdrage van ook nog eens Euro 150 (?). Per jaar dus Euro 1,950

Euro 1,950 is THB 90,285.
Ik weet niet hoe oud je vrouw is, maar stel ze is 50, dan betaal je in Thailand om-en-nabij de THB 25,000 voor een reguliere ziektekostenverzekering, waarbij de diabetes uitgesloten zijn.
Dan rest je nog THB 62,285 om uit eigen zak, medicatie, controles en andere ongein te betalen.

Ga er even van uit dat een consult van een arts in een prive ziekenhuis THB 1500 kost en dat je de medicatie gewoon hallt bij de Pharmacie op de hoek, dan moet je toch een beetje kunnen berekenen hoe dit uit gaat pakken.

Een andere oplossing is: Als je advocaat een zaak aan het opzetten is, dan zitten er misschien wel 1 of 2 work-permits in.
Kan je vrouw een work-permit bemachtigen, dan kan zij ook aanspraak doen gelden op de social security card en zij kan dan terecht bij de regerings-ziekenhuizen in de hogere klassen en die zijn zeker niet slecht.

Om te beginnen laat je je vrouw zo lang mogelijk verzekerd in Nederland, en dit is dus 180 dagen na uitschrijving. Dit geeft in ieder geval genoeg tijd om eens goed uit te vissen wat de mogelijkheden zijn.

Kijk Joseph,

Hier wordt ik nu vrolijk van, hier heb ik wat aan, want als ik je verhaal goed lees heb je gelijk.:zon02:
Ik was van mening dat de premies in Thailand veel hoger waren dan in Nederland, maar een K/B plaatje geeft me inderdaad een ander beeld.
Maar weet je zeker dat alle eventuele aandoeningen dan wel verzekerd zijn? ik bedoel, stel mijn vrouw krijg hartklachten, dat ze dan niet zeggen dit komt door diabetisch dus vergoeden wij niet?:wasted:

Dat risico loop je altijd natuurlijk; het is natuurlijk een afweging die ik als leek en je vrouw niet kennende ook moeilijk kan maken. Dat kun je zelf het beste. Het hangt ook in sterke mate af of de diabetes zich progressief ontwikkeld, of hoe is de diabetes ontstaan…toch allemaal dingen die je zelf moet afwegen.

Het beste lijkt het me om eens advies in te winnen bij je huisarts of andere medische hotometoot, die je vrouw en haar diabetes kent. Zo kun je een inschatting maken van de zorg die je vrouw nodig heeft.

Ik sprak over een Thaise zorgverzekering, NIET in Nederland (dit zou te gek zijn), dacht dat U het wist. Daarom sprak ik over Bupa en www.thaihealth.co.th
Naturkijk zijn de premies hier lager (ik ben 59 en betaal 22 000ThB jaarlijks voor een dekking tot 2 000 000Thb) anders kunnen de Thais (zelfs gegoeden) het niet betalen.
Een tandartsbezoek (check up en volledig poetsen 500Thb, gebeten door een hond…wondjes gereinigd, tetanusspuit en antibioticatableetten 360ThB, hernia-operatie (2 dagen priveziekenhuis all-in) 30 000ThB en dit ZONDER verzekering.
Zo hebt U toch een idee.
MVG
Dus indien z

Er zijn in Thailand 3 mogelijkheden:

1. De verzekering accepteert je zonder enige restrictie; dit zal een dure verzekering zijn en waarschijnlijk keren ze bij verassing niet alles uit.
  2. De verzekering weigert je vanwege je voorgeschiedienis. Da’s duidelijk en geen discussie mogelijk.
  3. De verzekering accepteert je onder voorwaarden. Je ondergaat een medische keuring door een door de verzekering aangewezen keuringsarts en aan de hand daarvan worden uitlsuitingen bepaald.

Staar je niet blind op de maximum bedragen van THB 2,000,000 per verzekeringsjaar tot wel THB 50,000,000 levenslang.
Mocht je gaan lijden aan bijvoorbeeld kanker en je laat dit behandelen in bijvoorbeeld Burumgrad in Bangkok, dan ben je al snel tussen de THB 5,000,000 en THB 10,000,000 per jaar kwijt.