Hallo even wat vraagjes… Die stel ik in naam van mijn vader want hij heeft geen pc.
Mijn vader wil graag een huis huren in thailand om daar met zijn thaise vriendin te gaan wonen… Hij is in de Vut nu… Ook heeft hij een huis in nederland… en denkt erover om die op te zeggen en dan ingeschreven te staan bij mij (zijn dochter)… Ook ik zou graag willen weten welke consequenties hier aan verbonden zijn… Voor hem is het leven daar goedkoop en dacht hier kosten mee te besparen door zijn huis weg te doen en daar te gaan wonen… Hij wil niet alle contacten met Nederland verbreken… Als hij ouder wordt moet / wil hij misschien terug naar Nederland…
Hoe kan je dit oplossen… Zijn er andere alternatieven… Al met al kunen jullie hulp en informatie geven… Naar mijn mening is het wijzer om zijn appartement in nederland aan te houden… Graag jullie mening
Hou er wel rekening mee dat je niet ingeschreven mag blijven als je meer dan 9 maanden niet in Nederland woonachtig meer bent dan ben je verplicht om je uit te schrijven.
Als je dit niet doet en ze houden controle dan moet hij zich binnen 3 dagen melden in persoon die oproep kan komen.
Bij een verblijf van 8 maanden of langer in het buitenland moet je uitgeschreven worden uit het bevolkingsregister.
Indien hij in het buitenland woont bouwt hij geen AOW meer op, tenzij hij zich vrijwillig daarvoor verzekerd. Anderzijds betaalt hij in princiepe ook geen premies meer. Voor een ziektekosten verzekering zal hij zelf moeten zorgen.
Terugkeer naar Nederland zal altijd moeilijk zijn, hij zal dan opnieuw een woning e.d. moeten zoeken.
Om in Thailand te kunnen wonen zal hij moeten beschikken over een inkomen van 85,000 baht per maand of 800,000 baht op een Thaise bankrekening. (regels voor gepensioneerde, 50+)
oke dank je wel voor de info… maar kan hij niet zijn huurhuis weg doen in nederland en als inwonend bij mij ingeschreven staan… ? komen er dan problemen ? of begrijp ik het verkeerd
Je vader mag best bij jou ingeschreven worden maar als ie 8 maanden of langer in het buitenland verblijft dan ben je verplicht om je uit te schrijven. Ze doen dus wel controles of hij er echt wel woont en hij moet zich dus binnen 3 dagen in persoon melden.
Het huurhuis kan hij best opzeggen alleen moet je dus die 8 maanden in acht houden.
oke dus als ik het goed begrijp… kan hij ingeschreven staan… alleen zullen ze controles doen… en als hij dan 8 maanden in het buitenland zit moet hij zich binnen 3 dagen melden… maar ze kunnen toch niet controleren dat hij in het buitenland zit… maar oke denk wel dat ik het snap… dan staan ze ineens voor de deur en als ik dan niks zeg dan moet hij zich toch melden… Ik hoop dat ik het goed overbreng… Ik snap het… het leek mij ook al geen goed idee maar hij kwam met dit voorstel… Dacht zelf al dat dit veel problemen zou geven ook met het later eventueel terugkomen naar nederland.
het kan ze kunnen het soms zien ook door andere instanties zoals de belastingdienst of verzekering. Verder is het ook zo dat als jij alleen woont je belasting zoals huisvuil voor een meerpersoon huishouden moet gaan betalen. Dus jou kosten gaan daarin dan ook nog omhoog.
oef iets te snel… wat zou voor hem dan een beter alternatief zijn… om langere tijd in thailand te verblijven en in nederland zo min mogelijk kosten te hebben
Hij hoeft helemaal geen kosten te hebben in Nederland als hij zich helemaal uitschrijft en alles opzegt dan ben je geemigreerd en dan heb je dus geen binding meer met Nederland.
Wij hebben dat wij zijn aan het rondreizen en betalen nergens meer voor.
Zoals Moira zegt, hij hoeft in Nederland geen kosten te hebben als hij zich uitschrijft. Hij betaalt slechts inkomstenbelasting, geen sociale premies. Zorg alleen wel voor een goede ziektekosten verzekering. Voor de rest moet hij dus denken aan een eventuele terugkeer uit Thailand, hij heeft dan geen woning meer en zal daarvoor dus een oplossing moeten vinden als hij onverhoopt terugkeert. Maar het wachten op een woning verschilt uiteraard per gemeente.
Voor een ziektekosten verzekering kan hij in Nederland informaren bij OOMS verzekeringen en in Thailand bij maatschappijen als BUPA en AIA.