Zie bomen door visum-bos niet meer, wie weet hoe het zit?

Ik heb het plan opgevat om samen met mijn vriend enige tijd in Canada te gaan wonen en werken. Ik schrik echter een beetje terug van alle informatie en krijg het juiste niet eruit gefilterd. Vandaar mijn vraag: wie kan me wat helpen alles te verduidelijken?
Even een situatieschets: we zijn beiden 31 jaar en wonen samen. Mijn vriend is aan het promoveren aan de technische universiteit (electrical engineering). Na zijn promoveren wil hij werk gaan zoeken in Canada. In Canada zijn er voor hem waarschijnlijk wel kansen voor een baan, het is een groot groeiende tak, zijn beroep staat echter niet op de POL-lijst.
Ik ben logopedist en ik heb pedagogiek gestudeerd. Als logopedist ga ik lastig een baan vinden, maar het beroep van social worker staat op de POL-lijst. Ik ben echter de de laatste drie jaar werkzaam geweest als logopedist. Ik vind het niet erg om weer social worker te worden of om ander werk te doen waar ik misschien niet voor ben opgeleid.
We weten niet hoe lang we in canada zouden willen blijven, maar waarschijnlijk tijdelijk maar langer dan een jaar.
Verder zou ik ook graag willen werken als dat zou kunnen.
Nu vroeg ik me af:

• Stel dat mijn vriend een werkvergunning krijgt omdat hij is aangenomen bij een Canadese werkgever, “mag” ik dan mee? Zo ja, onder welke voorwaarden?
  • Maakt het wat uit of we bijvoorbeeld getrouwd zouden zijn of niet?
  • Zou ik dan ook mogen werken?
  • Als ik niet zou mogen werken en ik zou een 6 maanden toeristenvisum krijgen, kan je dat dan makkelijk verlengen? (bijvoorbeeld door de grens over te gaan met amerika?)

Hellup!
En alvast bedankt voor je reactie!!>>>

Er is geen simpel antwoord te vinden, omdat er vele wegen zijn die naar Rome leiden.

De eerste vraag die je je moet stellen: “willen we eerst een permanente verblijfsvergunning halen, of iedere keer tijdelijke werkvergunningen verlengen”. De procedures verschillen nogal sterk, idem voor wachttijden.

Het is zeker mogelijk om je partner mee te nemen, ook als jullie niet getrouwd zijn. Je zult enkel wellicht wat extra bewijs van jullie relatie mee moeten sturen.

Welke weg je ook bewandeld, er is altijd een duidelijk aanvraagpakket op de website van CIC. Lees dan de Guide door (zit in ieder pakket) voor alle details van iedere aanvraag.

Ik ben zelf gesponsord door een Canadese, dus heb een versimpelde procedure gehad. Ik ben geen ervaringsdeskundige betreft jullie situatie. Ik weet dus niet uit mijn hoofd welke manier de makkelijkste is.