Alweer zeven maanden bivakkeer ik in Spanje. En nog steeds is het elke dag genieten, nu ook weer in ‘thuisbasis Salamanca’; de stad waar mijn jaar in Spanje begon en waar nu de vele zonnestralen ervoor zorgen dat ik inmiddels al een zomerse kleur te pakken heb. Zo erg dat een Nederlandse dame me zei, “tsjemig, ik dacht dat je uit Spanje kwam!”. En dat ook maar zonder één Spaans woord te zeggen.
Met nog 29.999 andere internationale taalstudenten die Spaans leren in Salamanca, vormt de stad een van de belangrijkste studentensteden in Spanje. Dat is voor mij als afgelopen jaar afgestudeerde HBO-student ideaal. Naast het nog kunnen genieten van een geweldig studentenleven, kan ik hier doen wat ik voor mijn vertrek naar het Spaanse vasteland ten doel had gesteld: Spaans leren in Spanje en internationale werkervaring opdoen. Dus naast feest en vakantie, ook nog serieus bezig zijn. En daar ben ik momenteel aardig mee op weg.
Na bijna zes weken stort ik me elke werkdag op Spaans leren in Salamanca. Ditmaal bij Universpain (zie www.universpain.com/Spaans/), een voordelige en kleine Spaanse taalschool aan de rivier de Tormes, vlakbij de 2.000 jaar oude Romeinse brug. De school beschikt over moderne faciliteiten, waaronder een grote bioscoopzaal, inclusief dolby surround-systeem. Hier werden net tijdens mijn les nog enkele supergrappige Spaanse dialogen van alle kanten op me afgevuurd. Spaanstalige films kijken is dan ook niet alleen een goede oefening, het is ook nog leuk, want er zitten vaak verdomd goede films tussen.
Bij deze school ben ik terechtgekomen via mijn baas bij NIDO Language Travel, een nieuw Spaans talenreisbureau in Salamanca, waar ik momenteel stageloop. Over minder dan twee maanden gaan ze ‘live’ en kan iedereen ter wereld zijn of haar ideale taalcursus in Spanje boeken. Ik kan bij dit bedrijf onder meer ervaring opdoen op het gebied van branding, oftewel het ontwerpen van merken. Dit is iets waar ik me de komende jaren in wil verdiepen. Erg gaaf is het om iets te kunnen doen wat je echt leuk vindt, zeker als het kan in een fantastisch land als Spanje.
Hoe mijn komende maanden eruit zien weet ik nog niet. Voorlopig leer ik hier gigantisch veel en bevalt het Spaanse leven me prima; we zien wel. Vamos a ver zeggen ze hier.