Ik wil graag een zelfstandige trek doen in mei dit jaar, ik heb 4 weken de tijd. Ik vindt het lastig te bepalen welke trekking te doen, ze klinken allemaal zo bijzonder en mooi! Een paar vragen:
Welke trek is het mooist en te doen in 4 weken.
Hoe is het klimaat in mei, oftewel, wat neem ik mee
Kun je alle trekkings zelfstandig doen?
Heb je een tent nodig of slaap je altijd in guesthouses
Ben benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt! :dag:
Groeten Marcel
Een trekking in het Everest / Khumbu gebied is prima zelfstandig te doen. Je slaapt in guesthouses dus een tent is niet nodig. En 4 weken is (zeer) ruim voldoende.
Ik weet niet hoe het weer in Khumbu is in mei. Mei is het begin van het regenseizoen. In Kathmandu moet je rekening houden met veel regen.
Mei is het klimseizoen bij de Everest omdat het die paar dagen in mei helder en minder stormachtig s daarboven. Dat betekent dat de trail erg druk is en het is de vraag of je dan overal in een lodge kunt slapen (ik zou er niet op gokken, in plaatsen als Lobuche is niet echt veel keus).
Ga wat klimaat betreft uit van warme dagen en koele/koude nachten, dan zit je altijd goed. Ik ga zelf naar Manaslu dit voorjaar en hoop het droog te houden, al kan er altijd een keer een bui naar beneden komen.
Moeilijk, onmogelijk te zegge wat de mooiste tocht is. Ze hebben allemaal hun eigen charme
Ik denk dat de meeste antwoorden op je vragen al wel in dit forum verwerkt zijn. Ik vertrek volgende week voor een zelfstandige trek. Annapurna circuit it will be. Zelf neem ik 5 weken de tijd omdat ik ook nog wat rond wil reizen door het land zelf. Veel plezier in ieder geval!
Ik heb inmiddels besloten de Annapurna te gaan doen, lekker op mn gemak, ga er 4 weken voor uittrekken, de hele maand mei, het weer is dan volgens mij ook prima daar? Ik vind het eigenlijk wel lekker om naast de guesthouses ook af en toe in een tentje te slapen dus overweeg er een mee te nemen. Kun je overal je tent opslaan of is dat alleen mogelijk op aangewezen plaatsen?
Laatste vraag, heb je een vergunning nodig voor de Annapurna trail?
Bij de meeste lodges kun je in de tuin kamperen, kun je meteen gebruik maken van hun toilet en evt douche. Maar zomaar in het wild mag ook, als je te etenebt is dat best eens rustig. Sommige plaatsen wordt er gestolen (weet allen de buurt rond Dhampus zo uit mijn hoofd) maar daar kom je niet. Of er bij Annapurna ook van die plekken zijn weet ik niet, ik ken van die route alleen het stukje dat gelijk op loopt met Manaslu. Er loopt een "weg"langs een heel groot deel van de route tegenwoordig, de kans op "vreemd"volk langs de route is dus iets groter.