Zeker wanneer je weinig marge hebt, probeer dan treintickets door de hostels te laten regelen. Meestal een paar dagen van te voren. Misschien gelijktijdig aanvragen bij het boeken van je kamer. (Veel hostels hebben ook goede privekamers en ze spreken er beter Engels dan in veel hotels.)
Bustickets hoef je in de regel niet vooraf te kopen. Gewoon (tijdig) naar het busstation en een kaartje voor de eerstevolgende bus kopen die plaats heeft. Afhankelijk van het traject gaan ze soms om de 20,30 of 60 minuten.
Busstations zijn overigens vanaf de straat vaak niet te herkennen. De bussen staan dan op een binnenterrein. Sommige busen rijden weg zodra ze vol zijn (dat kan tijdwinst maar ook vertraging opleveren). De mensen van het ticketloket herkennen de populaire plaatsen wel waar buitenlanders graag naar toe gaan. Bagage altijd even door de scanner. En je niet ergeren aan de Chinezen die voordringen… Nooit kwaad worden! 
Voor een erg lang traject per bus zou je de middag vooraf een kaartje kunnen kopen zodat je zeker weet dat je op je gewenste tijdstip mee kunt (zo heb ik eens Yangshuo - Guanghzou gedaan).
Let op dat bij de grote steden meerdere langeafstandbusstations kunnen zijn, afhankelijk van de richting van de bestemming (N-W-Z-O). Vanaf het busstation aan de zuidkant van Datong gaat bijvoorbeeld een bus naar een busstation in het westen van Beijing (visa versa).
Tussen sommige grote steden kun je vaak hoge snelheidstreinen kiezen en bij hele korte bustrajecten (zoals van Guilin naar Yangshuo) heb je zogenaamde opstap/stopbussen maar ook expressbussen (sneller en nauwelijks duurder).
Wanneer je de nachttreinen zat bent (een avontuur op zich…, maar ik zou niet te veel nachttrajecten doen), dan zijn binnenlandse vluchten goed verzorgd, niet duur, en iedere stad heeft een zeer betaalbare shuttlebus verbinding met het vliegveld.
Er zijn inmiddels veel goede expresswegen aangelegd: een bus van 3 of 4 uur is (vind ik) dan aangenamer dan een trage nachttrein. Maar dat geldt uiteraard niet voor de langere trajecten.
Zorg dat je het adres en telefoonnummer van je hostel/hotel op papier hebt, ook in het Chinees. Soms met een kaartje van hun website (of GoogleMaps) voor de taxichauffeur.
Wanneer je je route plaatst dan kun je nog wat gedetailleerde advies krijgen.
Een goede voorbereiding is het halve werk en levert je veel tijdwinst op. Ik ga in september voor de zesde keer, heb al heel wat plekken bezocht en neem steeds een uitgebreid draaiboek mee.
Hotel en hostels via hostelbookers of ctrip (soms goedkoper dan de eigen site, overigens valt er over de kamerprijs vaak wel te onderhandelen). Binnenlandse vluchten via ctrip/elong of travelzen of de website van de vliegmaatschappij zelf.
Johan