Zelf uitwiseling regelen (Spanje)

Hallo allemaal,

Ik ben een meisje van 19 jaar. Ik zou heel graag een keertje zelf een uitwisseling willen regelen. Het liefst met een spaans meisje dat nog bij haar ouders woont.
Het lijkt me leuk om daar spaans te leren en de cultuur op te pikken. Ook lijkt het mij wel leuk om haar Nederland te laten zien.

Maar nu mijn probleem… Hoe kom ik in contact met een spaans meisje?

Eigenlijk wil ik dus niet een al geregelde reis!!

Hopelijk heeft iemand hier een idee.

Groetjes,

Mischa

Hoi Mischa,

Wat een leuk initiatief van je.
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Laura, 61 jaar en moeder van 4 volwassen kinderen. Sinds januari van dit jaar woon ik in Muro de Alcoy. Dat ligt in het binnenland en is 45 minuten vanaf Alicante, 60 minuten vanaf Valencia en 35 minuten vanaf het strand van Gandía. Muro de Alcoy ligt in een prachtig beschermd natuurgebied in het noorden van de provincie Alicante. Het ligt 399m boven de zeespiegel en telt ruim 8600 inwoners. In en rond Muro de Alcoy is heel veel te doen. Sommige dingen zijn afhankelijk van het weer.

Sinds juli organiseer ik samen met het bureau voor Toerisme en een lerares Spaans uitwisselingen met Nederland. Je logeert bij een Spaans gezin met kinderen van je eigen leeftijd. Maar het zou nog leuker zijn als je met een groepje komt. 's Ochtends spaanse les op school en 's middags en/of 's avonds met de nederlandse en spaanse leeftijdgenootjes iets leuks ondernemen.

Als je interesse hebt, laat het me weten en stel gerust zo veel vragen als je wilt.

groetjes
y hasta luego,
Laura Hol

Hoi Laura,

Dat klinkt echt wel heel leuk allemaal! Wat ik me dan alleen als eerste afvraag is hoeveel zoiets dan zou gaan kosten…en is het dan ook de bedoeling dat zij naar Nederland komen?
Verder zal ik nog wel heel veel meer vragen krijgen. Maar dit zijn zo even de eerste twee dingen die ik me afvraag.

Zoiezo bedankt voor de tip en informatie he!

Groetjes Mischa

Hoi Mischa,

Logisch dat je je als eerste afvraagt wat dat allemaal gaat kosten.
Dat hangt van een aantal factoren af.
Als je alleen komt is dat een stuk duurder dan wanneer je bijv. met zn zessen bent. Er moet dan voor 1 persoon een heel lokaal afgehuurd worden en je hebt dan echt priveles. Dat heeft zo zijn voordelen, maar mijn ervaring is dat je in een groep ook heel veel van elkaar leert. Een uitstapje naar Valencia of Gandia wordt ook veel duurder. Ook naar de disco, shoppen, bioscoop, uit eten, wandelingen door het gebied is lang zo leuk niet als je in je eentje bent samen met een Spaans meisje. Je moet het zo zien, dat aan ieder Nederlands meisje een Spaans meisje wordt ‘gekoppeld’. Dus met activiteiten ben je met z’n twaalven.
De lessen zijn verplicht, maar verder staat er niets vast. Er zijn wel duidelijke regels en plannen. Maar het is niet zo’n georganiseerde reis waar jij kippenvel van krijgt. Wij dragen voor de daginvulling betaalbare ideeen aan en de groep bepaalt. Ook kan de groep uiteraard met initiatieven komen. Wij bekijken dan of dat haalbaar en betaalbaar is.
Ook de periode dat je in Muro verblijft beinvloedt de prijs.
De reis is niet inbegrepen, omdat sommigen graag per bus en anderen per vliegtuig komen. Bovendien kunnen de prijzen nogal varieren per periode. De transfer van het vliegveld naar Muro is € 50,–. Als je met meerderen tegelijk afgehaald kan worden, scheelt dat uiteraard in de prijs.
Je verblijft bij een Spaans gezin in huis. Dat is dus incl. slapen, eten, drinken, wassen enz. Daarnaast heb je 25 uur les per week. Als daar huiswerk aan vast zit, is het de bedoeling dat je dat maakt. Gelukkig ben je bij een Spaans gezin en zij zullen je uiteraard graag helpen.
Als je alleen komt, ben je ongeveer € 1200,- per week kwijt. Bij 6 of meer is dat ongeveer € 900,-. Blijf je langer dan 2 weken, dan is dat goedkoper en gaan de prijzen in overleg.
Verder moet je een eigen reisverzekering afsluiten. Wij zijn alleen verantwoordelijk voor de kwaliteit van je les en een verzorgd, prettig spaans onderkomen. Uiteraard doen wij onze uiterste best om het iedereen zoveel mogelijk naar de zin te maken en kennis te laten maken met de spaanse cultuur.
Wil je extra dingen doen, dan kost je dat je zakgeld. Een cola’tje of een kopje koffie op een terras kost hier € 1,20. Een dagmenu rond de 9 euro. De prijzen liggen hier lager dan aan de kust.
Het is niet noodzakelijk om er een uitwisseling van te maken. Als je dat zou willen, kan dat uiteraard geregeld worden. Maar je kan ook afwachten of het je bevallen is.
En dan heb ik nog een paar vraagjes aan jou.
Wat was het eerste idee toen je die mail op wereldwijzer zette? Wat zou je graag willen als je hier naar toe zou komen? Ben je ooit eerder in Spanje geweest? Wordt dit de eerste keer dat je zonder je ouders op vakantie gaat?

Mischa, ik hoop dat ik een beetje een beeld heb kunnen schetsen en antwoord heb gegeven op je vragen.

Groetjes en tot volgende keer,
Laura

Heej Mischa!

Ik heb er ook eens over na zitten denken een tijd geleden en ik heb via verschillende sites gekeken, je hebt bv don quijote, plus en easy languages (dit is de goedkoopste)

Je kunt bijvoorbeeld een heel of een half jaar op een middelbare school of op een hogere school!

Ik hoop dat je nu n btj alles kunt vergelijken :wink:

Voor 140 - 150 euro per week heb je in Barcelona Spaanse les, 20 uur per week en een kamer kost gemiddeld tussen de 350 - 450 euro per maand.

Als je echt een uitwisseling wilt (en dus niet een kamer bij een gezin in huis of een studentenhuis), dan zou je op dit forum of het spanjeforum.nl gebruiken om een oproepje te plaatsen voor mensen die een gezin met een dochter kennen die graag naar NL wil komen. Ik denk dat - als je wat geduld hebt, het best zelf te regelen is voor een normale prijs.

Bij uitwisseling = huur en eten in principe 0 euro want zij komt bij jou slapen & eten en andersom. Dan heb je dus alleen taalcursus waar je voor dient te betalen en zakgeld nodig.

Op het spanjeforum zitten veel Nederlanders vanuit heel Spanje die zeker wel veel Spaanse gezinnen kennen die je vast verder kunnen/willen helpen.

Succes!

PS Voor Barceloan raad ik Version Original aan, misschien niet de aller aller allergoedkoopste, maar wel één van de beste en kleinste talenscholen (kleine klasjes, betrokken leraren).