Hallo, wij willen met 6 volwassenen onze eerste reis door Zuid-afrika ondernemen. We hebben zowel ervaring in het zelf reizen en boeken van overnachtingsplekken als georganiseerd! Wat ik me afvraag is of het goed te doen is om zelf alles te regelen of is het momenteel te onrustig en is het beter een organisatie achter je boeking te hebben. Heeft er iemand ervaring met lokale reisburo’s.
Onze voorkeur gaat er naar uit om per koppel een auto te huren…
Wij zijn net 3 weken geleden terug gekomen uit ZA en hadden alles zelf geregeld (op voorhand wel alles geboekt en vastgelegd mu van de excursies) en dat was helemaal prima. Geen enkel probleem gekend en hebben ons nooit onveilig gevoeld.
Wij waren alleen met z’n 2en en niet met z’n 6en maar denk dat dat niet veel uitmaakt.
Fijn te horen dat het toch wel kan. Wij maken ook al heel wat jaartje rondreizen en vinden het juist ook leuk, al dat voorbereiden en uitzoeken. Waar het vooral om gaat is of het veilig genoeg is om zonder organisatie achter je, rond te reizen. Maar tips zijn altijd welkom. Waar boek je bijv. Dan je hotels of B en B… Wij doen dat meestal via bookings of expedia of zo…maar andere suggesties; graag…
Waarom denk je dat een organisatie de veiligheid verhoogt? Ik denk namelijk dat dat geen verschil maakt als je in een huurauto rijdt.
Zuid-Afrika heeft de naam dat sommige wijken gevaarlijk zijn en dat je er beter 's nacht niet rond kan rijden, een organisatie verandert daar weinig aan. Ook voorkomt een organisatie geen diefstal of beroving, ze zijn niet 24/7 bij jou of je spullen.
Ik heb zelf individueel door Zuid-Afrika gebackpackt en daarbij gebruik gemaakt van de BazBus. Ik vond het toen fijn dat ik niet in mijn eentje 's nachts op een busstation hoefde te belanden. Maar dat was een ander soort reis… Als ik per auto zou gaan zou ik zonder organisatie gaan.
Dat zelf alles uitzoeken en de voorpret daarvan was voor ons mede ook de reden om het zelf uit te zoeken. Voor ons de eerste verre reis. Zonder ervaring dus ook geen probleem.
Ik heb veel via booking.com geregeld maar soms ook via de website van de guesthouses/b&b zelf en via tripadvisor veel opzocht. Evt kan je ook nog op sleeping-out.co.za kijken.
We hebben het in grote lijnen al wel bedacht maar het kan nog alle kanten op…de eerste keer zuid-afrika, dus er ligt nog veel voor ons open. Belangrijk zijn weliswaar de natuur en cultuur. We willen geen steden…
Zelf plannen én zelf rijden is hier prima te doen als je wat ‘gezond verstand’ dingen in de gaten houdt. Zoals niet in het donker rijden (wordt hier vroeg donker!), niet stoppen waar het niet veilig lijkt, met deuren op slot rijden, etc. Wegennet, bewegwijzering e.d. is hier prima.
Voor accommodaties zijn de websites van Sleeping-OUT (al genoemd) en SafariNOW (www.safarinow.com) een aanrader. Kun je op datum zoeken en diverse zoekcriteria daarbij gebruiken (bijv. airco, zwembad of wat je dan ook belangrijk vindt).
Mocht je een idee hebben voor een route, zet die dan ook even op dit forum zodat mensen die het land kennen, met jullie mee kunnen kijken. Het land is namelijk inmens groot En daarnaast ook heerlijk divers, mooi, avontuurlijk en met een heerlijk klimaat.
Hebben jullie trouwens al een bepaalde periode in gedachten? We hebben hier namelijk verschillende klimaten in één land :zon02:
Alvast heel veel plezier met de voorpret. En mocht je helemaal in het noorden van het land nog een slaapplek zoeken, dan ben je van harte welkom bij ZaZoe