wat fijn dat er zo’n forum is met mensen die écht verstand hebben van hoe het er in Zuid-Afrika aan toe gaat… Mijn vriend en ik zijn namelijk al een maandje ongeveer aan het zoeken naar de beste manier van reizen in Zuid-Afrika, maar ik heb een beetje het idee dat iedereen maar eenzijdige informatie geeft… Vandaar dat ik aan jullie de volgende vraag wil stellen:
Wat denken jullie dat de beste manier is om 3 wkn/n maand rond te reizen in Zuid-Afrika (voor studenten van 22)?
met een georganiseerde reis (campingsafari) met ongeveer 17 personen (je ziet wel alle hoogtepunten maar misschien té georganiseerd)
met een fly-drive van tevoren vastgesteld of zelf
met de Baz-bus backpackend langs alle hostels
Zou iemand die ervaring heeft met de verschillende manieren van reizen ofgewoon erg veel verstand heeft van het land ons even zijn/haar mening willen geven?
Alvast bedankt voor de moeite!
mijn advies: boek een ticket, huur een auto en leg je eerste en laatste overnachtingen vast (dat geeft zekerheid). Voor de rest kun je natuurlijk ook alles vastleggen danwel een gedeelte.
Het grote voordeel is de vrijheid die je hebt: vind je het ergens leuk dan kun je er langer blijven. Wanneer je kijkt naar de route die de meeste touroperators aandoen (Soweto-Panoramaroute-Kruger Park-Swaziland-St. Lucia-Hluwehluwe-Drakensbergen-Gardenroute-Kaapstad), dan kun je dit makkelijk zelf ook invullen.
Bazbus en backpacken zou ik niet doen, ZA is geen land met een goed (en veilig) openbaar vervoer, m.u.v. de lange afstands bussen (intercape) die van Jo’burg naar Durban (etc.) gaan.
Succes en vooral veel plezier met je voorbereidingen. Je mag me ook privé mailen voor meer info. (ik woon hier in de bush in Zuid Afrika).
Hoewel ik een fervent backpacker ben, zou ik in Zuid Afrika kiezen voor een vliegticket en een huurauto. Kijk bij touroperators voor speciale aanbiedingen en vergelijk dit met tarieven die je voor een losticket en separate autohuur betaald. Prijzen kunnen erg uiteenlopen. Je kunt vervolgens slapen in lodges waar je als backpackers ook zou verblijven om zo toch de sfeer te proeven.
Zoals al aangegeven door corne: lange afstandsbussen zijn prima en veilig; de lokale taxi-busjes niet.
Ik zou zeker niet georganiseerd gaan. Mijn vriend en ik zijn afgelopen okt/nov 4 weken geweest, en we waren achteraf zo blij dat we niet met een groep waren. Dan wordt je helemaal geleefd en vaak blijf je overal maar erg kort. Bovendien val je als groep juist meer op als toerist hebben wij het idee; de paar incidenten waar wij van hoorden, gebeurden juist met toeristengroepen (zo kwamen we een vrouw tegen in het Krugerpark van een Hollandse reisgroep en die vertelde dat de aanhangwagen van de bus met 19 koffers was gejat, en ook de toeristen die eind vorig jaar werden overvallen in Kaapstad, behoorden bij een reisgroep)
Lekker met de huurauto en dan zelf kijken waar je overnacht is echt het fijnst wat mij betreft. En dan gewoon je gezonde verstand gebruiken. Wij hadden zelf een tent mee en hebben campings afgewisseld met B&B/self catering cottages.
Ik zou zeker het advies van de andere leden volgen. Als je met een groep reist zit je altijd aan een gepland schema vast en kun je nooit er op je eigen houtje op uit. Zoals Corne zei is bazbus/backpacken sterk af te raden. Een huur auto en een goeie kaart is de beste optie. Als je op het vliegveld in Johannesburg staat zou ik wel een foldertje met “backpackers” accomdatie pakken, dan weet je in ieder geval dat je meestal voor een redelijke prijs ergens terecht kan. (b.v. Travels lodge in Musgrave rd Durban)
Yes, lekker zelf regelen en organiseren. Zoals Miriam en Corné als tip geven, wel eerste en laatste nacht regelen. Daarnaast is het over het algemeen ook goedkoper (!) om in Nederland al een huurauto te huren in plaats van ter plekke bij de verhuurders op de luchthavens… Klinkt vreemd maar blijkbaar hebben die organisaties in Nederland betere contracten met de verhuurders dan je als particulier kunt krijgen
Grote voordeel van de huurauto is dat deze niet herkenbaar is. Zitten geen grote stickers van de verhuurder op dus je reist vrij anoniem door het land. Wel met telnr. voor assistentie in geval van nood maar je bent niet zo herkenbaar als ‘toerist’ zoals de mensen in touringcars vaak zijn.
Heel veel plezier met het uitstippelen van jullie vakantie en alle voorpret daarbij.