Zeevracht naar Indonesie

Tweemig kon ik maar mee… Maar nog eventjes, dan laat ik ook die merkwaardige figuren achter…:vak02:

Hi Yen,

Ik ga geen 6 maanden, maar “een maand of 3 ”ik heb echter een dusdanige ticket gekocht dat ik nog wat langer kan blijven, maar meer dan 3,5 maand lukt me niet. Trouwens ik ben nog nooit eerder langer dan een week of 3 in de Molukken geweest, het leven is duur daar als je het e.e.a wilt zien, je geld gaat aan transport op. Ik hoop door langer verblijf aldaar deze kosten te drukken. Het maakt een groot verschil als je de tijd neemt. Als je perse ergens naar toe wilt kost je dat zo 1 – 1,5 miljoen Rp om een boot te huren of vliegticket te kopen, als je afwacht kost dat maar 100.000 Rp op zijn hoogst. Ook in Indonesië geldt “Time is Money”

Ik heb je verlanglijstje gezien en ben er overal geweest, toevallig allemaal plekken waar ik de meest geweldige herinneringen aan heb. Stel je voor dat je een week in Kalibaru zit en die Van Heutsz is bezig om je in een auto te krijgen om de omgeving te “bezichtigen”. Ik zou om een paracetamol vragen, misschien wel 2 :smiley:

Wat zou ik graag mee willen, geen indoosco, geen Pieter de Walrus zo heerlijk rustig…:slapen:

Mijn ideale vakantie in Indoensie ziet er sinds een paar jaar alsvolgt uit:

• familie en vrienden bezoeken op Bali
  • cultuur en natuur opsnuiven
  • duiken

Voor dat laatste ben je bij Banda en Raju Ampat al snel ruim 100 euro EXTRA per dag kwijt, en dat is me net iets te gortig. Vandaar dat ik wellicht ooit de Molukken nog eens een keer ga combineren met Alor, er gaan immers meerdere boten per maand. Of misschien toch met de omgeving van Manado, omdat dat qua vliegen enigszins op de route ligt.

Plannen zat! En haast heb ik niet, ik ken mezelf en mijn verlanglijstje zal altijd blijven groeien :zon02:

Ik ben zelf geen duiker, maar ik heb gehoord dat het op Banda erg spectaculair moet wezen, vooral aan de noordpunt van het eiland Lontar. Toen ik daar langs voer op weg naar het eilandje Ai wordt de zee ineens diepzwart, hij schijnt daar kilometers diep te zijn. Het duiken is daar erg duur omdat er maar een bedrijf de benodigdheden verhuurt. De Raja Empat eilanden zijn exclusief voor rijke stinkerds. Voor de gewone man vrouw is er Bunaken, ik weet niet hoe bewust jij bent van milieu en natuur, doch bij Bunaken komen er twee maal zoveel duikers als voor de natuur verantwoord is, als je daar duikt zie je overal de bootjes om je heen van groepen die daar ook duiken. Dat heb ik niet van eigen ervaring doch uit bulletins van milieugroepen uit Indonesië.

De Molukken zijn immens groot, 1000 eilanden waarvan vele met slechte verbindingen. Elk eiland heeft zo een beetje zijn eigen cultuur. Vooral de Ambonezen en de Serammers beschouw ik als de vriendelijkste mensen van Indonesië. Ik ga 2 maanden in een klein haventje aan de noordkust van Ambon zitten, in een kamertje dat ik van een Kepala Dusun ga huren. Ik moet onderzoek doen op Hoamoal en de eilanden Manipa, Kelang en Boano voor de kust aldaar plus het eiland Ambelau bij Buru. Ik wil daar ook gaan vissen, want daar zit veel tonijn. Zomer volgend jaar mag ik nog een keer 3 maandjes in combinatie met Australië. Ik kies mijn bestemmingen dusdanig dat de kans dat ik SA, Vendie of Indesco tegenkom nihil is, die houden alleen maar van vervelende plekken en weet men meteen de reden waarom het zulke vervelende mensen zijn :smiley: :smiley: :smiley:

Alor, Roti, Timor en veel plekken in de buurt lijken mij ook fantastisch, maar die kan ik helaas niet met mijn werk combineren. Indonesie is een veels te groot land voor 1 mensenleven.

Ook wanneer je van sportvissen houdt, kan ik je Alor aanraden. Zowel vanaf de boot als vanaf de kant kan er prima gevist worden. Dynamiet vissen is niet toegestaan, en men houdt rekening met het ecosysteem (ja, dat vind ik tot op zeker hoogte belangrijk).

De smakelijke vis komt daar ook vandaan, levend op een diepte van ongeveer 100 meter:

http://www.ikreis.net//images/IMG_6922.jpg