Hallo, ik heb een vraagje die waar ik nergens eigenlijk een beetje goed antwoord op kan vinden.
Ik ben vandaag/vannacht terug gekomen van me vakantie in turkije. Maar ben vanmiddag voordat ik opgehaald ben nog ff gaan zwemmen in de zee. Toen ik uit het water liep, gleed ik van een steen af onderwater, en sindsdien brandde me voet de hele tijd. Na me voet afgespoelt te hebben enzo nadat ik uit het water door het zand ben gelopen en dus niets zag op me voet door het zand wat erop zat, kwam ik tot de conclusie dat ik allemaal zwarte puntjes naast me hiel, en voorop aan de zijkant van me voet had. Ik denk dus dat dit van een zee egel is. Op sommige plekken zit het helemaal onder me huid een stuk, en zit het dus niet aan het oppervlak. Is dit een zee egel? en wat kan ik het beste doen? Gewoon morgen ff met een pincet en naald aan de slag gaan en de zwarte puntjes eruit halen en daarna ontsmetten? Of zijn die dingen giftig en moet er een dokter aan te pas komen? Waarschijnlijk was het wel een levende namelijk, aangezien rondom de puntjes het redelijk rood is, en het branderig aanvoelt… Het zijn een stuk of 20 puntjes.
Zik
Zee egel is niet zo zeer giftig in de zin dat je er dood aan gaat…maar als het zo vervelend is zeker de dokter bezoeken. Anders gaat het ontsteken en dan heb je er nog veeeeeel meer last van.
idd, niet zelf gaan zitten frotten maar gewoon lekker de dokter laten doen
die is daarvoor opgeleid en weet precies wat ie doet
allicht heeft ie ook een zalfje dat het beter geneesd en idd ontsmetten…
eigenlijk niet wachten… meteen gaan!
Ook mijn advies, even langs de dokter!! Als je er zelf 20 puntjes moet uit gaan halen ben je denk ik ook niet blij!! En het kan dan alleen maar gaan ontsteken!
Vervelend zeg! Maar zoals de anderen ook al zeiden, even langs de dokter gaan. Weet je zeker dat alles eruit is en dat het goed schoongemaakt wordt. Ook minder kans op ontstekingen dan. Beterschap!
Hey. Net gebeld met de dokter en die zei datik het beste gewoon me voeten in een bak met biotex kan zetten, zodat het wat weker wordt en het daarna proberen eruit te halen. Als het niet lukt, of het gaat ontsteken dan moet ik even langsgaan. Dus ik ga vanavond zelf maar even aan de slag. Bedankt voor de reacties in ieder geval!
In een badje biotex is altijd goed, lekker schoon laten weken!,…
maar echt zoals hier al gezegt wordt even langs de dokter gaan!!
Als de dokter zegt…als het gaat ontsteken,… langs komen???
Hmmmm volgens mij moet je dat juist voorkomen, en is het dan al te laat…
Ik ga vanavond wel gewoon even in een bak biotex zitten, en dan een beetje pulleken. Lukt het nie dan ga ik wel naar de dokter. Die assistente zei dat ze zowiezo vanzelf eruitkomen. En omdat ze aan de zijkant van me voet zitten, kan het niet zoveel kwaad aangezien je er niet steeds optrapt.
Bep heeft gelijk, ze gaan er niet zelf uit. Mijn man heeft het ook gehad, laat ze door een arts eruit halen. Als je zelf gaat peuteren breken de stekels af en gaat het ontsteken. Van een biotexbadje worden ze week en kun je ze er niet uit halen.
Ik heb net een beetje zitten klooien. Heb er wel een stuk of 5 a 6 uitgekregen, die al redelijk aan de oppervlakte zaten, maar deed wel behoorlijk pijn. Dus vond het wel ff best zo. Met een naald gewoon de huid een beetje kapot maken, en me ma drukt hem er met een nagel zo een stuk uit, en dan met een pincet pakken. Dat werkt best… Alleen is het nu helemaal gevoelig, dus ga morgen wel weer ff verder… Maar ik vraag me af wat de dokter dan precies doet? Die doet niet veel anders lijkt me? Of snijdt die je hele poot open ofzo??
Ik ben millitair, en heb me voeten dus zeer hard nodig, als ik maandag na vakantieverlof weer aan de bak moet. Dus wil er zo snel mogelijk vanaf. Ik wacht denkik wel tot maandag en ga dan ff langs millitaire arts daar, die weet er vast ook wel raad mee.
nou succes ermee en tegenwoordig schepen ze je heel gauw af deden ze ook met mij met als gevolg dat ik een poos met een gescheurde meniscus heb gelopen. Wel in mijn pols, maar ik kon zelf geen tijdschrift vasthouden
dat denk ik ook!!
en de dokter die verdoofd het en heeft er allicht wat meer ervaring mee… ik zou ook niet te veel huid kapot maken, kan alleen maar gaan ontsteken en dan duurt het langer voordat het geneesd…
de dokter die kan zo door een vergrootglas kijken terwijl hij snijdt, dus wel wat precieser werken. En misschien kan hij ook lokaal verdoven met iets ofzo, waardoor het minder pijn doet?
Tot maandag wachten om naar de dokter te gaan is wel lang he, pas daar maar mee op!
Goei genezing gewenst alvast :hihi:
Mijn zoon is ook militair, en vind dat je naar de ehbo moet gaan, als je tot maandag wacht gaan ze steeds dieper zitten, en nee de stekels van een zeeegel krijg je er zelf niet goed uit…als je de stekel te pakken hebt en er aan trekt, blijft als het ware de weerhaak zitten hij breekt dus eigenlijk af.
Die dokter of assistent had beter moeten weten…
hups naar de ehbo…maar dan wel als de dokterspost gesloten is, anders kom je voor niets.