Puur natuur middel in geval van zee-egel steken

De eerste de beste wandeling op Nyali beach is me duur komen te staan…
In het zeewier zat een zee-egel verstopt en gezien ik lekker aan het schoppen was in de branding, zoals ik altijd doe in Kilifi, kwam de mep van de zee-egel voor de volle pond aan.
**”Zee-egel steken zijn pijnlijk en in sommige gevallen zelfs gevaarlijk. Gelukkig zijn de steken goed te voorkomen. Zee-egels vallen niet actief aan, het grootste gevaar is dat je er per ongeluk op eentje gaat staan. Als dit gebeurt, dan breken de stekels af in de huid. Er ontstaan tal van kleine wondjes. Omdat veel zee-egels een licht gif meedragen doen deze wondjes veel pijn”
**
​Lees ik net op internet. Maar geen woord of de miraculeuze lokale Keniaanse manier om ze eruit te halen.
Uiteraard zijn de bereikbare, ”knijp-pakbare” eruit met een pincet (en naald/scheermes) door de twee poolbiys en in een stevige houtgreep van Rik.
Maar , de stukjes die bleven zitten…
”Gewoon” een pleister maken van een onrijpe papaya !
Het prikt verschrikkellijk, maar het helpt, ze komen erdoor naar de oppervlakte.
Met een naald prik je een paar kleine gaatjes in de groene schil van de papaya en dan begint de vrucht te huilen. Je druppelt het op je beschadigde plek en er komt een plakkerig laagje op.
Ik heb het twee dagen moeten herhalen en was ervan af.

Foto’s op BLOG

1 like

Goede en nuttige informatie. Weet iemand evt iets om kwallensteken te behandelen?
Ik heb er al veel gehoord,zoals:
Azijn,urine of petroleum erop smeren etc. Maar of die helpen?

Azijn helpt inderdaad volgens het Rode Kruis tegen Tropische kwallenbeten. Ik ben dit jaar ook flink te pakken genomen door zo,n rotbeest (z’n tentakels zaten om mijn middel en het brandde vreselijk maar na een kwartiertje was het over). De beachboys zweren bij kokosnootolie.

Ik hoorde van een arts dat azijn juist niet goed is…
Het zou zelfs dodelijk kunnen zijn… als ik google vind ik bijv. dit : Jellyfish
Wat zeker weten werkt is baking soda tegen kwallebeten, en in mindere mate idd. kokosolie.
Wie weet ook het papaya sap ? Maar dat wist ik nog niet toen ik ook een kwallebeet had…
Zal het volgende keer proberen.

Azijn mag inderdaad niet voor Noordzee kwallen maar weer wel voor tropische kwallen. (Vond dit op de site van het Rode Kruis)