Een biotexbadje is een heel goed advies van je dokter hoor! En daarna hoef je het niet meer te ontsmetten, want dat heeft de biotex dan al gedaan. Het best, zolang het nodig is, 2x daags, zo warm mogelijk. Halverwege het badderen kijk je of je er al iets uit kan vissen en daarna weer terug in het badje met je voet. Je hebt ook grote kans dat de stukjes er vanzelf uitspoelen omdat het lichaamsvreemd is en het eruit gewerkt wordt.
Je kan zelf goed observeren of er neiging is tot ontsteken. De huid rondom de aangedane plek wordt rood, voelt warm, gaat zeer doen. Bij enkel rood zien hoef je nog niet naar de dokter te rennen maar als het ook warm gaat worden en pijnlijk dan zou je het zekere voor het onzekere kunnen numen. Als je verder gewoon gezond bent is er niet zo gauw iets aan de hand.
Sterkte met het opvissen, als dat nodig mocht zijn!
Groet, Ara
In eerste instantie zei die een Soda-bad, dus ik doe nu iedere dag een half uur me voet in de soda. Maar goed dat is hetzelfde als biotex.
En ik heb allemaal rode stipjes op de zijkant van me voet, op de meeste plekjes zie je niet eens een zwart puntje. Maar het voelt niet warm ofzo, heb er zowiezo weinig last van. Alleen in het begin toen ik net uit het water kwam, voelde die hele plek een beetje alsof ik in de brandnetels stond, maar nu hebik nergens last van. Ook omdat het aan de zijkant van me voet zit, en ik dus gewoon normaal kan lopen. Dus vandaar dat ik wel gewoon wacht tot maandag. Het ziet er niet raar uit ofzo, gewoon wat rode puntjes. Voor de rest voel ik vrij weinig. Maar ik mijd wel zo veel mogelijk me schoenen enzo, zodat ik het niet kan irriteren. Even kijken hoe dat deze week gaat met me kisten en met marsen enzo. Vandaar dat ik zowiezo eerst even naar de arts wil op de kazerne zodat die even kan kijken wat ik wel en niet kan doen.
Bedankt voor de reacties en bezorgdheid trouwens allemaal. Als ik nog wat nuttige informatie krijg maandag ofzo, dan laat ik het wel even weten.
Ben vandaag even naar de millitaire arts geweest, en door gestuurd naar de poli. Die hebben ze eruit gehaald. 2 zaten te diep, die hebben ze gewoon opgengemaakt zodat ze er vanzelf uitkomen… Overigens voel je er haast nix van als ze eruit gehaald worden, aangezien ze megascherpe naalden hebben, en er in gaan als boter. Dat is wel andere koek als die botte rotnaald die ik thuis had.
Maar nog even voor de doe het zelfers: Zorg gewoon datje een mege scherpe naald heb, snij/prik het vel boven de stekel een beetje open, en daarna moet je gewoon schuin ernaast prikken, zodat je onder de stekel komt. En dan kan je hem zo omhoog eruit wippen.
Groeten.
@ zik, en hoe voel je je nu? kun je gewoon in je kisten en marcheren? maar beter dat je zelf niet meer bent gaan prutsen… zie nou wel dat je het beter door een pro kunt laten doen??
nou ja, succes ermee en beterschap voor het voetje!
Yep, zo doe ik het met splinters ook altijd. Daarna ontsmetten of in een soda dan wel biotexbadje en klaar. We hoeven de gezondheidszorg niet onnodig te belasten, vind ik. Wordt hij alleen maar duurder van en er is niks mis met zelfzorg, zolang je je maar informeert en je hoofd er bij houdt.
Groet, Ara
Is mij ook eens overkomen,
De grotere stekels trok de arts er uit,de kleinere kwamen eruit na dagelijks een sodabadje en trekzalf.
Hans
Mja hoor marsen enzo gaat prima… Pijntjes van wat stekels is nix vergeleken met wat je normaal voor pijn in aan en op je voeten heb na een goeie oefening met veel marsen
Dus dat komt wel goed. Was alleen bang dat ik door het lopen, ze misschien nog dieper erin zou drukken.
wat een bikkel :so:
trouwens als militair…pijn is een emotie he…en emotie’s kun je uitschakelen…
lijfspreuk van een echte marinier.
Oftewel: Einde emotie ![]()
Maar het is een beetje onzinuitspraak. Dat weet iedere vent die hem doet ook wel. Vaak is het een leuke uitspraak om achter een stoer verhaal te plakken. Maar met me eindoefening van 130-150 kilometer door de duitse bergen, met rond de 50-60 kilo uitrusting om je lichaam, zie je iedereen om je heen, gewoon volwassen kerel, met tranen in de ogen lopen van de ellende en pijn hoor.
Maar goed, nu begin ik zelf stoere verhalen op te hangen., overigens wel de waarheid gewoon. Maar is niet echt relevant voor de topic. Als iemand eens iets wilt weten ofzo, stuur me maar is een berichtje. Ik ben namelijk wel benieuwd welke eenheid uw zoon zit. Ik zit zelf bij de luchtmobiele brigade. Kent uw zoon vast wel. De rode baretten.