Wij (2 personen) plannen een individuele reis naar Zanzibar in de eerste week van oktober 2012. Berichten over onveiligheid verontrusten ons. Hoe ernstig moeten we die nemen?
Met dank aan diegenen die hieromtrent informatie kunnen verstrekken.
Hugo De Cuyper en partner.
de.cuyper.hugo@skynet.be
New York is ook onveilig en Rome ook, als je pech hebt en/of op de verkeerde tijd in de verkeerde straten loopt.
Natuurlijk val je op Zanzibar wel altijd op als zijnde toerist door hoe je eruit ziet.
Ik ben er als vrouw alleen geweest, in Stone Town, en aan de oostkust (Bwejuu). In Stone Town was ik na een uur of 9 's avonds wel extra alert en er in de straat naar mijn hotel even niemand anders liep, wachtte ik in een drukker gebied tot er wel wat andere mensen ook die straat in gingen. Soms at ik ook samen met vrienden en liepen we samen terug, dan voelde het niet onveilig. Maar ik had 's avonds ook meestal geen dure spullen bij me, alleen wat geld in mijn zak en eventueel een leesboek los in mijn hand. Ik loop dan ook altijd alsof ik precies weet waar ik wezen moet.
Ik heb vooral heel erg genoten van de duidelijk aanwezige geschiedenis in dat stadje. In de musea en paleizen zie je zwart-witfoto’s uit het verleden, en kleding en zwaarden en dergelijke. In de slavencellen onder de kerk kun je ervaren hoe het voor de slaven moet zijn geweest om daar opgesloten te zitten. In de restaurants zie je de invloeden uit de vele streken ook terug, er is bijvoorbeeld lekker veel Indiaas eten. 's Avonds is op de boulevard een leuke markt waar je verse vis kunt eten.
Aan het strand bij de oostkust werd wel gewaarschuwd dat je in de buurt van mensen moest blijven en niet in je eentje gaan lopen op afgelegen stukken strand. Maar ik heb me daar niet onveilig gevoeld.
Overigens denk ik dat de kust in het noorden leuker is en daar wat meer te doen is. In het oosten was de zee heel ondiep en daardoor bloedwarm, en er was maar weinig te doen en niks te koop (bv. geen fruit ofzo), je kon alleen in restaurants maaltijden kopen.
Oh ja, ik denk dat je meer antwoorden krijgt in het Tanzania forum i.p.v. dit Afrika forum.
Nee je moet zeker niet naar Zanzibar gaan! Levensgevaarlijk! Ik ben er zelf maar ternauwernood ontsnapt aan de koppensnellers! Ze hadden de pot waar ze me in wilden frituren al op het vuur staan!