Interview met Bastiaan: Onderzoek doen in Zanzibar

Interview met Bastiaan: Onderzoek doen in Zanzibar

Bastiaan, op Wereldwijzer roomtab, heeft voor zijn studie 3 maanden onderzoek gedaan in Zanzibar. Na een keer in Afrika te zijn geweest wilde hij zeker nog een keer terug. Hij vond het een prachtige ervaring. Het mooiste aan zijn reis vond hij het contact met de lokale bevolking, Stone Town, een safari in Masaai Mara (Kenia) en de prachtige stranden van het eiland. Wereldwijzer vroeg Bastiaan alles over zijn voorbereidingen en over zijn ervaringen in Zanzibar.

1. In welk land heb je gestudeerd en wanneer?

Van november 2010 tot en met januari 2011 heb ik Zanzibar aangedaan. Hoewel Zanzibar een onafhankelijk land met een eigen bestuur is behoort het tot ‘United Republic of Tanzania’. Toen Zanzibar in 1964 onafhankelijk werd verklaard voegde het zich samen met het huidige Tanzania dat toen nog Tanganyika heette. Zanzibar is een combinatie van Zenj en Bar, wat staat voor respectievelijk zwart en kust.

**2. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan? **

Op mijn reis werd ik vergezeld door twee medestudenten van de Technische Universiteit Eindhoven.

**3. Wat voor een studie heb je gedaan? **

Zanzibar kent een lange en rijke geschiedenis als belangrijke handelspoort in de Indische Oceaan tussen Azië en Afrika. Ontdekkingsreizigers als Vasco de Gamma en Burton verbleven op Zanzibar en het eiland is door de eeuwen sterk beïnvloed door Portugezen, Arabieren, Indiërs en Britten. Lange tijd werden hier ook slaven verhandeld. Deze veelheid aan cultuur is terug te vinden op het eiland en met name in, het door UNESCO benoemde werelderfgoed, Stone Town. Onze studie richtte zich op laatstgenoemde status.

4. Wat was je motivatie om naar Zanzibar te gaan?

De eerste kennismaking die ik met Afrika had was een reis naar Gambia waar we voor een vrijwilligersorganisatie aan het ontwerp van een ‘Youth Enterprise Palace’ hebben gewerkt. Een plek waar jongeren de kans krijgen zichzelf te ontwikkelen tot ondernemers (kijk op www.yepafrica.org voor meer informatie over dit project). Emotioneel aangedaan, geïnspireerd en hongerig naar meer kwam ik terug in Nederland, maar dat ik terug wilde wist ik zeker. Mijn studie bood me de mogelijkheid om naar Afrika te gaan, daar hoefde ik dus niet lang over na te denken. Zo belande ik, bijna aan het andere uiterste van Afrika, in Zanzibar.

5. Welke voorbereidingen heb je allemaal moeten treffen voordat je ging studeren in het buitenland?

Naast alle gangbare procedures van inentingen, visum, etc. hebben we zoveel mogelijk contacten proberen te leggen in Zanzibar voor bijvoorbeeld onderdak en ons onderzoek. Hoewel we verschillende mogelijkheden hadden voor onderdak hebben we er toch voor gekozen om de eerste week in een hostel te verblijven. Dit gaf ons de mogelijkheid om de omgeving te verkennen en niet zomaar ergens in te trekken voor drie maanden. Uiteindelijk zijn we in een mooi huis terecht gekomen via een Nederlandse man die daar voor de ambassade werkte. Weliswaar buiten het historische Stone Town maar wel vlakbij het strand en een hotel met groot zwembad.

De voorbereidingen voor het onderzoek waren inhoudelijk van aard, denk daarbij aan het formuleren van de onderzoeksvraag en welke dingen je wilt gaan onderzoeken om die vraag te beantwoorden. Je weet dat je ter plekke toch het e.e.a. moet aanpassen aan de omstandigheden en de manier hoe men in deze landen werkt.

Tot slot hebben we een taalcursus Swahili gedaan bij een Keniaanse waarmee we via de universiteit in contact waren gekomen. We hebben ook meerdere fondsen aangeschreven voor financiering.

6. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?

Hier kan ik heel kort over zijn want we hebben alles zelf geregeld. Het is allemaal wel veel werk en je bent er wel even mee bezig maar dan heb je wel alle vrijheid om te doen wat je wilt. Je zit nergens aan verbonden en je kunt je eigen dingen plannen. Zo hebben we bijvoorbeeld tussendoor een reis naar Kenia gemaakt op uitnodiging van onze Swahili docent om bij haar familie te verblijven.

7. Wat is de leukste ervaring die je tijdens je studietijd in Zanzibar hebt meegemaakt?

Ons onderzoek bracht ons op plekken waar je als toerist niet zo snel beland. Zo zaten we eens bij de Burgemeester op de koffie en even later bij de Staatssecretaris van het Ministerie dat bij ons te vergelijken is met Ruimtelijke Ordening. Maar voor mij zitten de mooie momenten van een dergelijke reis toch verscholen in het kleine. Het contact met de lokale bevolking is zoveel mooier dan bijvoorbeeld een middag op het strand liggen. Maar goed als ik dan toch een momentje moet kiezen dan ga ik voor de safari in Masaai Mara (Kenia). Wat had ik enorm uitgekeken naar die safari en het pakte erg goed voor ons uit. In één dag hebben we heel veel dieren gezien, zoveel dat de chauffeur ervan stond te kijken. Olifanten, leeuwen, cheeta’s, zebra’s, giraffen, vogels en nog een hoop andere diersoorten. In een woord: PRACHTIG!

8. En de minst leuke ervaring?

Op onze laatste vrije dag reden we (in onze huurauto) naar het laatste stukje eiland wat we nog niet gezien hadden. Aldaar hebben we de hele dag heerlijk gezwommen, gegeten en van de laatste zonnestralen genoten. Bij vertrek richting huis reed ik die huurauto in een boom……drie maanden niets aan de hand en op de laatste dag nog even een ongeluk. Hoewel met een slakkentempo, was de achterkant van de auto behoorlijk ingedeukt. Eigenaar gebeld. Die was niet blij en wilde 200 USD. Ik wilde een bonnetje en politierapport (voor de verzekering in Nederland). Hij gaf aan dat dit geen probleem was. Dus wij naar het politiebureau (het was al donker), dat blijkbaar bij ons huis om de hoek lag. Ik zat te wachten, die mannen in het Swahili druk discussiëren en lachen natuurlijk. Zo gaat dat, heel informeel allemaal. Op een gegeven moment moest ik meelopen en samen met de eigenaar van de auto en een politieagent kwam ik via de achterdeur in de tuin van het politiebureau. Daar moest ik wat geld achterlaten bij die politieagent. Weer naar binnen met zijn allen alsof er niets was gebeurd. Even later liepen we met een politierapport naar buiten. Nog even onderhandelen met die eigenaar over die 200 USD, uiteindelijk gaf ik hem 150 USD en iedereen was blij. Jammer van die 150 USD maar het was wel erg vermakelijk om een kijkje in de keuken te krijgen van de Zanzibari ambtenarij.

**9. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en Zanzibar? **

De Zanzibari cultuur komt als een warme deken over je heen vanaf het moment dat je voet op dit prachtige eiland zet als een doorlopende slinger totdat je vertrekt. De mensen zijn vriendelijk, gastvrij en doen geen vlieg kwaad. Maar het mooiste vind ik toch de manier waarop de verschillende etnische groepen hier met elkaar leven. Hoewel overheerst door de Islamitische cultuur heeft Zanzibar ook een rijk verleden met India die onder andere het Hindoeïsme meebracht en Europa die het Christendom achterliet. Kerken, Tempels en vooral veel Moskeeën staan verspreid door Stone Town en vormen de basis voor de religieuze tolerantie in het land. Overigens is dat ook een van de punten waarop Stone Town staat ingeschreven op de Werelderfgoed lijst.

Verder heeft het mij verbaast hoe tevreden een mens kan zijn in Zanzibar met een levensstandaard die, laten we zeggen, anders is dan die van ons. Dit heeft mij als persoon weer bewuster gemaakt van de luxe waarin we hier in Nederland verkeren.

10. Wat is de grootste aantrekkingskracht van Zanzibar?

Inmiddels zal wel duidelijk zijn dat Stone Town op de Werelderfgoed lijst staat, dat is dan ook een grote trekpleister voor veel toeristen. Daarnaast heeft het eiland werkelijk prachtige stranden, de noordkust en oostkust springen er wat dat betreft met kop en schouders boven uit. Het is alleen jammer dat de kustlijn wordt volgebouwd met resorts. Centraal op het eiland is een groot tropisch bos te vinden, erg leuk en mooi om een dag naartoe te gaan. Voor de waterratten kun je er geweldig duiken en snorkelen (o.a. Mnemba Atoll en Pajé). En natuurlijk genieten van de Swahili keuken.

11. Wat heb je daar geleerd, wat voor jou heel waardevol is?

Teveel om op te noemen…… Maar het meest waardevol is de waardering voor het leven zoals het je gegeven wordt.

**12. Zou je het ooit nog eens doen? Zo ja, in hetzelfde land of in een ander land? **

Onderzoek, studie, stage of werken in het buitenland is wat mij betreft voor herhaling vatbaar. De hele ervaring breng zoveel meer dan enkel dat primaire doel. Avontuurlijk als ik ben zal ik altijd nieuwe plekken willen ontdekken. Dus de volgende keer een ander land (wel in Afrika) maar de kans dat ik op Zanzibar beland om te relaxen is niet gering.

13. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om een studie in het buitenland te gaan doen?

Vooral doen!

**Links bij dit interview: **

.

Wat een prachtige ervaring en wat mooi beschreven.

Hoi Bastiaan,
Ik ben bezig met oriënteren of er eventueel een stage mogelijk is in zanzibar.
Ik studeer aan de Middelbare Hotelschool. Ik zou graag uw mening willen over de veiligheid in zanzibar.
Ik wil ontzettend graag in mijn eentje stage lopen. Denkt u dat het veilig genoeg is voor een meisje alleen?
Groetjes,
Veerle