Zanzibar

(origineel bericht op be-more.nl)

Zanzibar

Heyhey,

Hierbij mijn laatste berichtje vanuit Afrika.
Ondertussen zit ik al 5 dagen in het prachtige Zanzibar, waar we enorm aan het genieten zijn van de zon, een prachtige zee en een wit strand. (Ik wil jullie verder niet jaloers maken hoor ;)) Toch hebben we weer wel wat mee gemaakt dus hierbij nog even een update.

Zondag zijn we dus met de boot van Dar es Salaam naar Zanzibar gegaan. We haddene en VIP ticket gekocht en het zou 1,5 uur varen zijn.
Aangezien wij een VIP ticket hebben gekocht, hadden we verwacht dat het allemaal soepel zou verlopen. Dit was dus helaas weer niet het geval en het ging er weer erg Afrikaans, Hakuna Matata aan toe.
Toen we onze taxi nog maar uit kwamen werden we al overvallen door 2 Afrikanen, die gelijk onze tassen pakte en ermee weg liepen. Deze wilde ze natuurlijk voor ons dragen (Afrikanen doen alles voor je, als je ze maar geld geeft ;)) Wij zijn maar onze tassen gevolgd want deze hadden we toch echt nodig. Dan kwamen we aan bij de ‘‘gate’’ van de boot. Dit bestond uit een grote ruimte, met 4 hekken eromheen volgestamd met Afrikanen en een paar blanken. Hier zaten we dan opgepropt met onze backpacks. Te wachten?? Geen idee waar we onze tassen moesten laten. De 1 zei bijhouden, de ander zei hakuna matata, de ander zei afgeven… Uiteindelijk hebben we ze maar braaf bijgehouden. Na een hele tijd moeilijk doen en van het kastje naar de muur gestuurd te zijn mochten we eindelijk op de boot. Onze tassen toch moeten afgeven (op de hoop ze nog terug te zien). Aangekomen op de boot was het prima, nette ruimte, prima te doen! Alleen beetje jammer dat ik even vergeten was dat ik af en toe wel eens zeeziek kan zijn, ik was dus behoorlijk blij toen ik Zanzibar zag liggen.
Die 1,5 uur varen was ook niet helemaal waar, want uiteindelijk hebben we wel 2,5 uur op die boot gezeten… Vervolgens onze tassen terug moeten zoeken… Dit was ook behoorlijk spannend. Iedereen wilde natuurlijk zijn tas en er werd behoorlijk geroepen, getrokken en geduwd om bij je tas te kunnen. Gelukkig hebben ook wij onze tas kunnen bemachtigen :slight_smile:

Aangekomen op Zanzibar heerlijk genoten van de lekkere restaurantjes aan de prachtige zee. T/m woensdagochtend zijn we in Stone town gebleven (de hoofdstad). Heerlijk genoten van de al redelijke westerse stad. Heerlijk gewinkeld, op het terras gezeten en we zijn een dagje naar Prison Island geweest. Een eiland waar we hebben kunnen snorkelen en reuze schildpadden gezien.

Woensdagochtend zijn we vertrokken naar Jambiani (de kust). Onderweg werden we gestopt door de politie. Hierbij stonden 2 geboeide jongens. Deze boeien werden afgedaan en vervolgens werden deze 2 jonge mannen bij ons in het busje gezet (bij al onze tassen!!). Er kwam nog een politieagent bij zitten en zo werd onze reis naar Jambiani vervolgt…

Aangekomen in Jambiani bleek hier helemaal geen pinautomaat te zijn. Op heel zanzibar zijn alleen banken te vinden in Stone Town (waar we vandaan kwamen). Wij hadden dit niet verwacht en niet voldoende geld bij om ons verblijf voor de komende nachten te betalen en al het eten en drinken. Na veel puzzelen, al het geld bij elkaar geteld te hebben is het ons toch gelukt. Al het eten en drinken wordt op rekening gezet en dat mogen we zondag betalen als we terug in stone town zijn…

Nu zitten we heerlijk in een huisje aan het strand. 'S nachts horen we de zee op een paar meter afstand. Toen we vroegen of het water nooit in de huisjes kwam zeiden ze dood leuk; ja, dat gebeurd, ligt aan de stand van de maan… Maar natuurlijk… Hakuna matata…
Onze stroom is al kapot geweest en deze is op afrikaanse wijze vervangen. Een Afrikaan hangend aan een paal en een schroevendraaier in het stopcontact… Ik weet niet wat ze precies gedaan hebben, maar na een uurtje hadden we weer stroom. Ook is onze wc al verstopt geweest en ik zal jullie de details besparen, maar ook deze is op afrikaanse wijze gemaakt :wink:

Vanmorgen hebben we met dolfijnen gezwommen. Ik lag met mijn snorkeltje in de zee en zag een groep van 15 dolfijnen onder mij door zwemmen… Prachtig!! Alleen ook heel tegenstrijdig… Er vaarden daar 10 moterbootjes, vol met toeristen op zoek naar dolfijnen. Zodra ze dan gevonden waren sprong iedereen het water uit om ze te zien… Die beesten worden dus helemaal gek gemaakt door al die toeristen en er is misschien geen sprake van mishandeling… maar eigenlijk lijkt het er wel heel erg veel op!

Zondag ochtend vertrekken we terug naar Stone town, daar onze laatste souvenirtjes halen (want ik had er nog niet genoeg ;)) en dan maandag ochtend op naar het vliegveld…

Ik heb (buiten het rot weer in Nederland) wel echt weer zin om terug te komen hoor! Ik heb hier een top tijd gehad, een ervaring die ik nooit zal vergeten, we hebben veel gelachen, heel wat meegemaakt, leuke mensen leren kennen, andere cultuur leren kennen enz enz… Maar ik ben blij dat ik dinsdag terug in mijn eigen bedje te liggen (zonder die rot klamboe’s), iedereen weer zie, lekker kan eten, lekker kan douchen, er weer een fatsoenlijke snelweg is… Lekker kan genieten van de feestdagen… Tjah… en vast nog wel wat meer hoor…

Tot snel!!!

Heel veel liefs,
Leonie

(origineel bericht op be-more.nl)