Tanzania & Zanzibar

(origineel bericht op be-more.nl)

Tanzania & Zanzibar

Parelwitte stranden, helderblauw water, palmbomen, relaxen, hakuna matata.

Maar ik zal bij het begin beginnen;) Donderdag 26 april begon de tiendaagse tour- Nairobi to Zanzibar adventure. Om 7 uur 's ochtends ontmoeten we onze mede reizigers, de tour leider en de driver. Het was een grote groep, totaal 21, afkomstig van over de hele wereld. De meesten kwamen uit Canada, verder nog iemand uit Australie, iemand uit Nieuw-Zeeland en nog een aantal Europeanen. Had stiekem gehoopt dat er nog een paar Nederlanders bij zouden zijn, maar helaas. Pjoef Engels is wel vermoeiend hoor, de ene keer versta je het weer niet en de andere keer weet je weer niet hoe je het moet zeggen. En dan kwam er nog eens bij dat bijna iedereen perfect Engels sprak omdat het hun eigen taal is. Maar goed we hadden zelf voor een Engelse tour gekozen en het is allemaal ook wel goed gekomen!

In het laatste weekend in Malawi had ik al een overlandtruck van Gap Adventures gezien, en voor ons stond er ook zo een klaar bij het hotel. Haha erg comfortabel was het niet, wat een gehobbel. De eerste dag mochten we meteen de hele dag plaats nemen in de truck. Aan het einde van de middag kwamen we aan bij een camping vlakbij de stad Arusha. En jaja we gingen de eerste 5 dagen kamperen, yes, ahum. We kregen een demonstratie hoe we het tentje op moesten zetten. Nou dat viel mee, de laatste avond hadden ik en mem zelfs als eerste het tentje staan, tsja niet te geloven. Er werd ons verteld dat we de volgende 3 dagen alleen onze kleine rugzak mee konden. Hm had die dag ervoor net alles in mijn backpack en rugzak gepropt, misschien teveel souveniers gekocht of niet tactisch ingepakt. Dus alles weer overhoop. Gelukkig waren er meer die het er druk mee hadden.

Vrijdag begon de 3 daagse safari door de Serengeti en Ngorongoro Krater. Zo dit was wel even wat anders dan het National Park Liwonde in Malawi. Heel veel gezien, Afrika’s Big Five en nog veel meer!
Zelfs ook nog goed geslapen in het tentje tussen de wilde dieren. Zag er wel een beetje tegen op, want in het park in Malawi waren het 2 korte nachtjes, daar hoorden we steeds van alles! Mem wel een paar keer wakker gemaakt door mijn gepraat in mijn slaap o.a. dat er een slang in de tent zat… Hmm houd het er maar op dat het door de Lariampillen komt want had niks gedronken hoor;)
De laatste dag in de Ngorongoro Krater was het mooiste. Op de weg er naar toe had je een heel mooi uizicht over de Krater, echt wat een mooi gebied.
Op de eerste dag van de safari ook nog op bezoek geweest bij de masai mensen. Nou dit waren wel de echten, echt ongeloofelijk hoe die mensen leven. Bij het masai dorpje waar ik was geweest in Kenia stond bij een van de hutjes een auto en een schotel op het dak (ja dat had ik er vorige keer niet bij verteld). Volgens mij klopte daar iets niet, misschien was het de hippere versie van de masai, ik weet het niet.
Toen we de krater weer verlieten hadden we even een korte pauze. Ik en mem gingen de jeep uit en onze gids ook. Er waren allemaal apen, maar nooit aangedacht dat die uit de bomen zouden komen. Even later hoorden we gegil van de meiden die nog in de jeep zaten. Er waren 2 apen de jeep ingekomen (oeps had ik de deur nou maar dicht gedaan). De apen hadden ons tasje met appels en koekjes gestolen! Maar gelukkig waren ze daarna de jeep weer uit gegaan, waarschijnlijk door al het gegil. Gelukkig kon iedereen er later wel om lachen.

Op dag 5 was het echt vroeg opstaan, 4 uur. Om 5 uur vertrokken we naar Dar Es Salaam. We waren daar op een camping aan de kust, maar het was al bijna donker toen we aankwamen. De volgende dag was het dan zover, op naar Zanzibar! We hadden niet meer zo’n druk schema en het tentje werd ingeruild voor een hotel:) Tijd voor relaxen en strand. Verder o.a. gewandeld door Stown Town, de slavenmarkt en een kerk bezocht, gewinkeld en een spicetour gemaakt. De laatste avond van de tour ben ik nog op stap geweest met een deel van de groep. We gingen naar een lokale club in Stown Town. Het was een hele leuke avond en een mooie afsluiting van de tour. De dag erna was alleen iets minder en ook mem ongerust maken was niet de bedoeling, mem nogmaals sorry. Voor ons en nog een paar anderen eindigde de tour op Zanzibar. De meesten gingen door tot Johannesburg, sommige zelfs tot Kaapstad. Iedereen die mee uit was moest om 6.15 klaar staan bij het hotel. Om 5.30 waren we terug, oeps. Ze hadden dus nog net even tijd om hun backpack in te pakken. Ze moesten eerst 1,5 uur met de ferry en daarna weer de hele dag in de hobbelige truck. Ben heel benieuwd hoe dat gegaan is, gelukkig kon ik mijn bed in.

Na de tour ben ik nog 3 dagen met mem naar een resort aan de oostkust geweest. Toen mem weer naar huis ging ben ik naar een beach village gegaan, ook aan de oostkust. Mochten jullie denken dat het hier alleen maar prachtig weer is, dat valt mee hoor. Het is helaas regenseizoen, maar gelukkig toch best nog wel veel zonnige dagen gehad.

Vanochtend ben ik terug gegaan naar Stone Town. Nou dat was me wat. Had een hostel geboekt via internet en de taxi chaffeur gevraagd of hij wist waar het was. Ja hij kende het wel zei hij. Vervolgens nog een paar keer gezegd Zanzibar Lodge, toen vroeg hij Garden Lodge, ik nee Zanzibar Lodge. Grr waren we in Stone Town stoptte hij bij Garden Lodge… Hij had geen idee waar het was. Toen nog lang rond gereden, het was superdruk, er is zondagmarkt dus heel veel mensen op straat. Ben later maar ergens uit gestapt en heb toen nog een tijdje rondgelopen, kwartier later was ik weer terug op de plek waar ik was uitgestapt, had gewoon rondjes gelopen. Allemaal groeten ze je en ze willen je allemaal wel helpen, maar iedereen stuurde me een andere kant op. Toen maar gebeld naar de lodge en ben uiteindelijk opgehaald door iemand. Maar goed ook anders had ik het niet gevonden, stond niet eens aangegeven op een bord met hun naam erop. De medewerker van de lodge heeft me naar de straat gebracht waar ik heen wilde, haha wat een doolhof hier. En ja hoor ook hij wilde swahili leren, nou ik ben er wel klaar mee, hij kon niet eens goed engels hoe moet ik het dan ooit snappen. Ze bedoelen het natuurlijk allemaal wel goed, maar ik denk soms, laat me maar gewoon met rust;)

Maar goed nog maar 2 dagen, dinsdagavond vertrek ik om 22.45 uur uit Dar es Salaam, als alles goed gaat ben ik woensdagochtend om 7 uur op Schiphol.

Ik heb heel veel zin om weer naar huis te gaan, het is mooi geweest:)

Bedankt voor alle reacties op mijn verhalen. Ik hoop dat jullie ze met plezier hebben gelezen. Ik vond het in ieder geval leuk om ze te schrijven en jullie op deze manier op de hoogte te houden van mijn belevenissen.

Tot snel! :smiley:

(origineel bericht op be-more.nl)