Dar es Salaam en Zanzibar

Wij willen graag 2/3 dagen verblijven in Dar es salaam en dan met de ferry naar Zanzibar 5/6 dagen. Wie deed dit eerder/ Hoe lang duurt de overtocht?
Als je tips hebt , graag.
Groet Greetje

Er zijn geloof ik 3 verschillende diensten:
Er is een trage boot, heb ik niet genomen.
Een middelmatig snelle boot, doet er rond de 3-4 uur over, gaat eens per dag. Prijs rond de 30 dollar geloof ik. Als je deze neemt, zorg dan zeker dat je in de eerste klas terecht komt.
Een snelle boot, echt een soort speedboat, duurt iets meer dan een uur en kost rond de 40 dollar. Vaart 2x per dag volgens mij. Dit is veruit de beste keuze.

Het is verstandig om een dag van tevoren kaartjes te gaan kopen of in ieder geval te informeren naar vertrektijden. Let goed op dat je niet wordt opgelicht, ook bij de handelaars met een kantoortje. Zo kocht ik een kaartje voor de speedboat dacht ik, maar werd op de middelmatige neergezet. Omdat ik stennis schopte mocht ik 1e klas zitten als compensatie, 2e klas wil je echt niet. Zou overigens zo min mogelijk tijd in Dar doorbrengen, het is een kutstad. Als je moet blijven ga dan naar SouthBeach. Is best relaxend en dichtbij de haven voor vertrek naar Zanzibar.

1 like

Ik vond Dar Es Salaam ook niet leuk, je leest er alles over in mijn blog op mijn website.
Gevaarlijke rotstad, continu mannetjes die wat van je willen of je proberen te beroven.
Verblijf in ieder geval niet in YWCA. Geen personeel na 7 uur 's avonds, echt balen als er dan helemaal geen water meer uit de kraan of douche of wc komt en je kan bij niemand klagen! Ook zit het vlakbij een karaoke-bar, dus veel kabaal de hele nacht.
Jambo Inn was nog wel okee.

Er gaan inderdaad verschillende boten, in een Lonely Planet ofzo vind je wel info. In mijn herinnering duurde het 1,5 uur. En let inderdaad op dat je niet wordt opgelicht. Goed afdingen!
Het is goedkoper als je ook je terugvaart al koopt geloof ik, maar soms weet je niet van tevoren wanneer je terug wilt.

Je zou eventueel ook kunnen vliegen, dat schijnt niet eens zoveel duurder te zijn (en kan eventueel ook vanuit Kilimanjaro airport). Dat scheelt ook misselijkheid op de boot, als het hard waait en er grote golven zijn.

Stone Town op Zanzibar vond ik wel heel interessant en leuk. Het is heel rijk aan historie en dat zie je overal terug. Ook heftig om die slavencellen te zien, en de slavenkettingen en foto’s uit die tijd enzo in het paleis van de sultan.
Het is wel toeristisch maar je kunt dat ook wel ontlopen, er zijn zoveel kleine slingerstraatjes… en bv. op de markt komt amper een toerist. 's Avonds kun je lekker eten aan de boulevard, verse vis op de bbq enzo.

2 likes

Erg bedankt voor jullie informatie (en snelle reactie). Beter misschien om Dar niet te bezoeken en een nadere keus te maken. Ik ga me er nog eens in verdiepen.

nou, ik vond Dar niet zo vervelend… ik heb heerlijk lopen shoppen en vooral het strand van kigamboni is een aanrader. kan je voor 5 euro een permanent tent huren (met 2 persoons matras, incl muskietennet, terrasje met uitzicht op zee…)
maar to be honest… dan kan je beter op zanzibar naar het noorden gaan voor beter strand. Dar is een gewone afrikaanse stad, die zijn niet zo spectaculair. zanzi heeft wat dat betreft veel meer mogelijkheden en bezienswaardigheden.

1 like

Afgelopen zomer ben ik met de snelle boot van AZAM (een soort catamaran) heen en terug gevaren, 1e klas. Het kaartje heb ik gekocht bij het boekingsbureau van AZAM bij de haven. Dit kostte mij 2x45 USD (of het equivalent in TZS). Achteraf zag ik dat op de kaartjes 40 USD staan, dus voor 10 USD opgelicht (de enige keer overigens, voor zover ik dit heb kunnen constateren). Controleer dus of op het kaartje de prijs staat die je hebt afgesproken!
De snelle boot 1e klas is inderdaad aan te raden, maar bij veel wind en golven, moet je wel een sterke maag hebben Dit tot groot vermaak van de lokale bevolking! De overtocht duurde dik 2 uur. Op de terugweg overigens een walvis gespot!
Denk er verder aan dat je je vaccinatieboekje bij de hand hebt, want bij aankomst wordt gecontroleerd op gele koorts vaccinatie en op een “cholera vrij verklaring”.
Ik vond overigens aan Dar ook niets aan. Wij zijn dan ook voor dat we naar Zanzibar gingen een paar dagen in Bagamoya geweest (ong. 1 uur rijden ten Noorden van Dar). Dit is een heel relaxed dorpje aan de zee met allerlei historische bezienswaardigheden en je kunt hier heel goedkoop soeveniers en tinka tinka schilderijen kopen.

Veel plezier!

Alain

Waarom ga je niet met het vliegtuig?