Zakynthos

Hallo iedereen,

wie is er al wel eens naar Zakynthos geweest? Ik ga van de zomer samen met mijn vriend 15 dagen naar dit eiland. Wat valt er allemaal te doen? En wat voor uitstapjes naar andere landen zijn er te maken? Wat is echt een MUST om te doen? En hoe is het daar met de cultuur, de prijzen van eten en drinken en bijvoorbeeld souvenirs? En hoe is het openbaar vervoer daar?

Alvast bedankt voor de reactie.

:slight_smile: groetjes Petra

Hoi Petra,

Ik en mijn vriend zijn vorige zomer 8 dagen naar Zakynthos op vakantie geweest, we zaten toen in Vassillikos, dat ligt helemaal in het westen van Zakynthos.

Het was heel erg leuk daar, als je aan komt met het vliegtuig vlieg je eerst helemaal over het eiland heen en dan draait ie vol boven de zee en dan weer terug richting het eiland omdat het vliegtuig anders niet kan landen…

Op de heenweg maak je ook een tussenstop denk ik, op het vasteland van Griekenland… dan word je samen met de rest van het vliegtuig in een wachtruimte gezet waar je dan moet wachten zodat de mensen die daar uit het vliegtuig moeten weg kunnen, en de mensen die mee terug willen naar A’dam, in kunnen stappen. Het is een rondje dat het vliegtuig 1 keer per week vliegt, vandaar dat je dan op de terugweg ook geen tussenstop hebt.

Zakynthos is voor de rest een leuk eiland, het is nog een verrassend groen eiland ook in de zomer maar dat komt doordat het er in de winter heel veel regent en de bergen zuigen dat op als een spons, zodat het daarna de hele zomer redelijk groen blijft :slight_smile:

Het wegennetwerk is wel typisch Grieks, heel veel haarspeldachtige bochten, smalle weggetjes recht langs afgronden etc. Het openbaar vervoer is voornamelijk verwarrend, hangt er waarschijnlijk ook wel vanaf waar je op het eiland zit… Maar alle bussen die rijden gaan naar Zakynthos-stad toe, van de tijden waarop ze gaan moet je het niet hebben, we hebben een keer de bus genomen en hebben toen een half uur in de brandende zon(40 graden) tussen een heleboel olijfbomen in staan wachten, totdat de bus eindelijk kwam, als je uit de bus wil ga je staan en dan stopt de bus… Roken is in de bus verboden maar de chauffeurs zelfs steken naar mijn idee aardig vaak een sigaretje op :stuck_out_tongue: voordat ze een bocht maken toeteren ze eerst omdat ze anders gelijk door een auto geramd zouden worden, de wegen zijn namelijk te smal en de bochten te scherp voor een bus om ongehinderd door auto’s te kunnen rijden.
Je kan ook de taxi nemen, was opzich niet zo duur,weet niet meer precies wat, maar je moet er rekening mee houden dat de teller begint te lopen zodra ze bericht hebben gekregen dat ze je op moeten halen, als ze van de andere kant van het eiland komen kan het tarief dus al wel aardig oplopen voordat ze er zijn.

Eten en drinken is vrij duur op Zakynthos, maar hoe toeristischer het gebied waar je zit, hoe goedkoper het is aangezien de minder toeristische gebieden minder klanten hebben om hun spullen aan te verkopen zodat het gelijk een stuk duurder wordt. Wij waren zo’n EUR 2,20 kwijt voor een 1 liter pak met vruchtensap. Het kraanwater op Zakynthos mag gedronken worden alleen het heeft voor de meeste Nederlanders een vreemde bijsmaak omdat het heel anders gezuiverd wordt dan hier, aangeraden wordt dan ook vaak gewoon flessen water te kopen. De winkels in Zakynthos-stad zijn de hele week open en op zondag gesloten maar op de rest van het eiland zijn de winkels(supermarktjes) de hele week open en meestal ook tot 12 uur 's nachts.

Qua excursies is een eilandtour altijd leuk om te doen(tenzij je auto huurt natuurlijk maar dan moet je wel wat rij-ervaring hebben voor zo’n wegennetwerk :P), dan kom je o.a. langs de blauwe grotten

http://www.olympia.nl/home1-5/griekenland/zakynthos/images-zakynthos/37-beziensw/200-pixels/37-blauwe-grotten2.jpg

het Scheepswrak

http://www.twiceatonce.nl/zakynthos/jpg/scheepswrak.jpg

Het scheepswrak + omgeving is trouwens even prachtig als op het plaatje, echt heel mooi, deze foto’s zijn vanaf een smal uitstekend plateautje gemaakt, waar je gemiddeld met 10 man op staat te drommen als er weer een touringcar aan komt, maar het is wel de moeite waard :slight_smile: Je kunt in principe denk ik beter op dat plateautje staan dan dat je met (ook een excursiemogelijkheid) een enorme boot waar wel 500 mensen op kunnen er naartoe vaart… je zou dan nl. het idee kunnen krijgen dat je op een idyllisch afgelegen strand met een scheepswrak staan, maar er staat dan echt iedere 3meter een Griek met een hoop souvenirs, + al die toeristen die zijn aangekomen, en ook nog die andere 3 boten die er net aan komen gevaren… :stuck_out_tongue:

Het is ook leuk om een excursie naar Keffalonia te maken, het buureiland van Zakynthos en het grootste ionische eiland. Daar kun je naartoe met een boottocht van zo’n anderhalf uur waar nu en dan ook dolfijnen te zien zijn. Er zijn daar een paar hele mooie dingen te bezoeken, bijv. grotten met stalagmieten en stalagtieten, een ondergronds meer(Melissani meer) waar 1000’en jaren geleden het plafond naar beneden is gevallen, nu schijnt er dus zon naar binnen maar je bent een heel stuk onder de grond, je kunt dan met een groepje en een gids naar een eilandje in dat meer varen waar vroeger een Godin zou hebben geleefd… Vroeger schijnen de Grieken dan ook echt met hele lange touwen een meter of 50 naar beneden zijn geklauterd, door dat ijskoude ondergrondse water maar het eilandje toe zijn gezwommen en de godin hebben vereerd…

http://www.enjoysailing.us/NinaLogs/06-01-03/Keffalonia-Greece-05-28-03%20006.jpg

Uitstapjes naar andere eilanden zijn niet echt aan de orde… Je kunt wel een excursie maken naar Olympus, een eilandje dat in verband staat met de olympische spelen en waar uiteraard de god Olympus heeft gewoond.

Als je nog vragen hebt mag je ze altijd stellen en ik hoop dat je een fijne vakantie hebt!

Liefs, Charlotte

1 like

Ik ga eerlijk zijn nog nooit van die naam gehoord na deze post gelezen te hebben ben ik verder onderzoek gaan doen. trekt me wel aan.