Informatie over Zakynthos

Zakynthos is het zesde eiland van noord naar zuid van de Ionische eilanden. Het westelijke gedeelte van het eiland bestaat uit kalkachtig rotsgesteente, dat ongeveer 100 miljoen jaar geleden gevormd is, en waar de erosie van het water grotten en grote ondergrondse holtes heeft gevormd. Zakynthos staat bekend om zijn grillige westkust, hoge kliffen met daartussen onbereikbare verlaten strandjes.

Zakynthos is, met een oppervlakte van ruim 406 km2, het op 2 na grootste Ionische eiland, na Kefalonia en Korfoe. De hoofdstad van Zakynthos, Zakynthos-stad, is een mooie oude stad die bekend staat om zijn Italiaanse invloeden. Bezienswaardigheden zijn het Bijzanthijns museum (di-zo), het Solomos museum (dagelijks), de kerk Agios Dionysos en het Venetiaanse Kastro dat hoog boven de stad uitsteekt (prachtig uitzicht).

Zakynthos kun je bereiken per chartervlucht vanuit Nederland in de zomermaanden. De vlucht duurt ongeveer 2 uur en 45 minuten. De luchthaven (Dionysios Solomos) heeft een landingsbaan en het vliegveld wordt door de International Air Transport Association (IATA) aangeduid met luchthavencode ZTH. Je kunt verder doorvliegen naar Athene.Vanuit de haven van Zakynthos-stad gaat regelmatig een boot naar het vasteland (Kyllini)en Brindisi (Italie). In Agios Nikolaos (in het noorden) is een verbinding met Kefallonia.

In 2003 bezochten 24.655 Nederlanders Zakynthos per chartervlucht. In 2004 daalde dit aantal met 7,3% tot 22.755 Nederlanders. Op het totaal aantal Nederlandse toeristen naar Griekenland per chartervlucht is dit voor 2003 5,6% en voor 2004 5,4%. Zakynthos is hiermee in zowel 2003 als 2004 na Kreta, Kos, Rhodos en Korfoe de vijfde bestemming voor nederlandse chartervluchten naar Griekenland (Bron: Grieks Verkeersburo).

Laganas is de meest toeristische plaats van het eiland. Hier vindt men talloze barren, terrassen, restaurants, fastfood taverna´s en souvernirsshops. Deze vrij grote plaats wordt bezocht door veel Engelsen, en dat is duidelijk te merken aan het uiterlijk van de vele barren en cafe´s. Andere bekende badplaatsen zijn Argassi en Agios Sostis. Tsilivi en Alykes zijn vooral bekend bij surfers.

Zakynthos staat bekend om de Caretta-caretta schildpad. Het zuiden van het eiland is een van de weinige plaatsen in Europa waar dit fantastische dier nog voorkomt. Vooral het eiland Marathonissi staat bekend om zijn vele schildpaddennesten. Verder duiken ze regelmatig op in de buurt van Laganas, Agios Sostis en Gerekas.

**Tips: **

Shipwreck beach : Een prachtig wit strand met een oud scheepswrak erop, dat omringd wordt door hoge witte kliffen en prachtig blauw water. Dit is een van de plaatsen die je op bijna alle kalenders en kaarten ziet.
Gerekas : Mooi zandstrand aan de oostkant van het eiland. Het water loopt zeer geleidelijk af en op dit strand zijn veel (beschermde) schildpaddennesten te vinden.
Kaap Skinari: Hier liggen de mooie Blauwe Grotten. Ze zijn ontstaan door de werking van de zee op de kust. De belangrijkste grot ligt recht onder de vuurtoren op de kaap Skinari. Je kunt de grotten bezoeken vanuit de nabijgelegen plaatsen Agios Nikolaos en Alykes. Ook de excursieboten die vertrekken uit de belangrijke badplaatsen als Laganas, Agios Sostis en Argassi leggen hier aan.

Vertel ons je ervaring over dit prachtige eiland en hotel.

Geweldig eiland! Ga er een week heen, huur een scooter en je kunt binnen 6 dagen het hele eiland zien. Als je de binnen weggetjes neemt, kom je haast nooit iemand tegen, hoogstens een local. Ga vooral niet in Laganas zitten, daar barst het van de Engelse jeugd, die veel lawaai maken en iedere avond lazerus zijn.
Zoek bovenin de hele kleine strandje op, daar is haast nooit imand te vinden. Het strand is daar ook mooier! Puur genieten!!!

Op mijn blog heb ik net een beschrijving gezet van mijn ervaringen op Zakynthos. Als je het leuk vindt kun je kijken op: Violet's Vakantietips: Het paradijselijke Zakynthos :zon02:

Zakynthos is helemaal geweldig maar wel agios sostis, wij zaten in app korfiati, top vakantie gehad hele eiland op een quad gezien. aardige bevolking, heerlijk gegeten en stralend weer, alles groen zo mooi. Groet Dians
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

We zijn eind september begin oktober in Laganas geweest bij appartementencomplex Pieros (allemaal Nederlanders). Omdat het einde van het seizoen was, waren er geen Engelsen te bekennen. Veel zaken zijn dan ook dicht en de supermarkten zijn ook redelijk leeg, vooral weinig verse fruit en groenten. Bij de haven ligt een eilandje waar je iets van €4,00 entree moet betalen, daarvoor krijg je ook een drankje naar keuze bij de bar. Op het eilandje ligt een prachtig kiezel strand. In het water zwemmen allemaal kleine vissen die aan je voeten knabbelen (aan je eelt). Bij sommige schoonheidssalons betaal je daar bergen geld voor :).
De mooiste strand vonden we de Gerakas strand. Het blijft heel lang ondiep en daardoor zeer geschikt voor kleine kinderen.
Verder aan te bevelen, huur een bootje ( je hebt zeker 4 uur nodig) in de haven en vaar richting Keri, dan kom je prachtige blauwe grotten en prive strandjes tegen. Heel bijzonder om te snorkelen, niet vanwege de vis, maar vanwege de grote witte stenen. Dat ziet heel bijzonder uit in blauwe water.
Wij hadden 3 weken geboekt, maar vonden dat achteraf veel te lang voor Zakinthos, er is weinig te doen, behalve wandelen, watersporten en op strand liggen. En in een paar dagen heb je het hele eiland wel gezien. We zijn nog een paar dagen naar Kefelonia geweest.
Huur een auto, dan zie je tenminste wat en is wellicht goedkoper dan van die groepsreizen.

Eind mei in Zakynthos geweest maar ik moet zeggend at het eiland me ontzettend tegenviel. ik ben vaker op griekse eilanden geweest en verheugde me op het traditionele griekse sfeertje, maar alle huizen zijn in 1953 met een aardbeving verwoest en wat nu is opgebouwd is lelijk.
Dus leuk door dorpjes of de stad slenteren is er niet bij.
Het is wel een heel groen eiland en de omgeving is erg mooi, maar als je daar 2 of 3 x doorheen bent gereden heb je dat ook wel gezien.
De zee is prachtig! Maar de stranden zijn vies en groezelig. Het enige mooie strand was bij gerakis, maar om daar te komen moet je vervoer huren.

Laganas is verschrikkelijk! Blijf daar weg. ook de stranden die worden aangeprezen zijn bruinig en viezig en hutje mutje.

Begin juli geweest en ik ben in positieve zin verrast! Prachtig eiland! Stranden vallen weliswaar over het algemeen wat tegen maar er zijn ook wel een aantal hele mooie stranden bij. Je moet dan wel wat moeite doen er te komen.

Wij zaten zelf in Kalamaki en dat is een erg leuk stadje. Veel leuke, gezellige restaurants en bars en goed eten voor weinig geld. Laganas is inderdaad wel erg druk, daar keek ik mijn ogen uit maar was vooral blij dat ik daar zelf niet verbleef.

Hoogtepunten waren voor ons het uitzicht van bovenaf op het scheepswrak, de boottocht naar de blauwe grotten + het scheepswrak maar toch vooral boven alles het snorkelen tussen de zeeschildpadden. Wat is dat ontzettend indrukwekkend!!