Z-afrika+jo'burg

hello,

Zijn er toevallig mensen op dit forum, die ervaring met zuidelijk afrika hebben met name Zuid afrika. (lowbudget!)

22 april vlieg ik vanuit Sydney naar Jo’burg, ik weet niets, ik reis op wat komt… enige wat ik weet is dat ik niet naar hostels wil, misschien de eerst paar nachtjes, maar wil met mensen in contact komen, hoe maakt niet uit, een vrijwilligersproject past duidelijk niet in mijn budget, helaas… al hoop ik dat wel te gaan doen…

alle info is welkom!

een mogelijkheid om in contact te komen met locale bevolking,
zonder een fortuin nodig te hebben…?

Liften is mogelijk?

is er een betaalbare optie voor bijvoorbeeld kruger park?

een vriendelijke reisgroet,

Joseph

Hallo Joseph,

Ik heb in november vrijwilligerswerk gedaan in Zuidafrika. Werken in een soort weeshuis met 10-15 kinderen tot 6 jaar. Dat was echt supermooi. Ze hebben ook veel contact met de mensen die in het township wonen. Ze hebben een site: www.tshepo.org en je hoeft alleen een bijdrage voor het eten betalen.
Als ik jou was zo ik trouwens niet naar kruger gaan. Er zijn heel veel mooie parken (ook in niet malariagebieden) en kleinere parken, waar je dus meer kans hebt om wilde dieren te zien! Er is ook een park dicht bij de mensen waar ik dat vrijwilligerswerk heb gedaan. Zij zijn hard op zoek naar vrijwilligers trouwens, liefst voor 3-12 maanden.
Als je meer wilt weten mail me dan!

groetjes Janneke

Ik heb vorig jaar stage gelopen in Botswana en ben in november en maart in ZA geweest. Ik heb een safari gedaan in Botswana, naar de Okavango Delta, Moremi en Chobe voor 10 dagen, 1100 euro, goedkoper kon ik het niet vinden, met gids, 4 anderen, slapen in tenten in de parken, via phakawe safari. Was echt supergaaf!

Ik word een beetje moe van al die mensen die melden dat het Kruger Park niet de moeite waard is. Dit is absolute nonsens! Het Kruger neemt ruim half België in beslag en je kunt er gerust een dag rondrijden en nauwelijks andere mensen tegen komen. Het feit dat veel mensen slechts een toeristische en drukke nightdrive doen in de buurt van hun lodge, denkt hun het recht te geven steeds negatieve informatie over het Kruger af te kunnen geven; dit is echter geheel onterecht.

Heel veel parken in Zuid-Afrika zijn de moeite van het bezoeken waard, en Kruger dus zeker niet in de laatste plaats. Er is grote verscheidenheid in landschappen, het is uitgestrekt en groot, zeker niet overal en te allen tijde toeristisch en er zijn ontzettend veel mooie dieren te spotten! Kortom, niet te missen!

Hoi!
Kruger is zeker de moeite waard, maar veel mensen denken nou eenmaal dat het alleen maar kruger is. Pilanesberg bv heeft ook alle beesten, maar qua landschap vind ik het persoonlijk mooier, meer heuvelachtig. Daarnaast vraagt Kruger voor toeristen een hogere toegangsprijs (120 rand volgens mij), terwijl het in andere parken veel lager is, in pilanesberg dus 30 rand. Voor budget mensen dus lekker goedkoop.

En joseph, ik heb net 8 maanden in jo’burg gewoond (stage) en ben er 21 april weer voor m’n 2e stage. Als je dus nog wat info nodig hebt over Jo’burg, dan kan je me altijd mailen.
Verder zit ik van 1 mei-1 augustus in Hluhluwe-Imfolozi, ik ga daar onderzoek doen met witte neushoorns. Als je in die periode van plan bent om die richting op te gaan, dan mag je me ook mailen.
Veel plezier!
Groetjes Janita

Kruger is in mijn ogen (ben bevoorrecht omdat we in het Greater Kruger wonen) een must.
Met de reservaten aan het westen, en de gedeeltes in Zimbabwe en Mozambique erbij is het bijna grootte van Benelux.

In het noorden heb je uitgestrekte vlaktes, en ook heuvels (bijv. bij Bateleur camp) met uitzicht over de baobabs en bush. Wij zagen in de verte olifanten lopen.

Wonen nu al ruim 2 jaar hier en geen malaria. Dus dat valt wel mee.

Wanneer je besluit het Kruger te doen, dan zou ik 3 nachten boeken, waarvan 1 in Letaba en 1 in Lower Sabie.

Bovendien herbergt het Kruger de meeste dieren, en daar kom je toch voor, ipv mooie landschappen?

R120 pp is ongeveer evenveel als entree Efteling of Beekse bergen, dus daar hoef je niet op te bezuinigen.

Om een goed beeld te krijgen van Zuid Afrika en de variatie kun je Madikwe, Pilanesberg, Kruger, Hluwehluwe, Addo Elephant etc. allemaal bezoeken.

In contact komen met de lokale bevolking is erg leuk, mits je weet hoe. Liften zou ik niet doen, maar bijv. de Bazbus is een goed alternatief.

Succes met je keuze!

Corné.

www.amukela.com

Je hebt ook nog Greyhound www.greyhound.co.zaen Translux
http://www.translux.co.za/

En deze site is eigenlijk een verzameling van alle busdiensten (intercape, etc)http://www.travelinafrica.co.za/transport/busf.html

Corne, ik begrijp waar je voorkeur ligt hoor en dat geeft ook niet, moet alleen nog 1 opmerking over deze quote maken:
Bovendien herbergt het Kruger de meeste dieren, en daar kom je toch voor, ipv mooie landschappen?
Natuurlijk heeft kruger meer beesten, maar kruger is dan ook veel groter. Het gaat niet om de hoeveelheid beesten, maar om de dichtheid en dus de kans om zoveel mogelijk te zien :).
Mijn ervaring is dat ik in pilanesberg in 1 weekend de big 5 heb gezien en in kruger niet. En ik hou van foto’s maken en persoonlijk vind ik landschap op de achtergrond als je een beestje fotografeert wel belangrijk :).
Verder had ik het geluk dat ik gratis naar beide parken kon, maar voor budget travelers is kruger in verhouding gewoon duur. Vollgens mij zijn daar ook campings, maar weet alleen niet meer waar. Maar dat is volgens mij goedkoper dan lodges.
Hier de site voor accommodatie in kruger: http://www.places.co.za/html/kruger_accomm.html

klopt wel wat je schrijft, maar als je de big-5 in een week ziet in Pilanesberg, komt het dan nog wel over als echt wild? Kruger is toch bijna Benelux dus in mijn beleving nog echt wild.

Wat ik leuk vind van het Kruger is dat je uren kunt rijden zonder een andere auto tegen te komen.

Landschap is belangrijk, maar als ik kan kiezen ga ik voor dieren. En nogmaals, in Kruger heb je ook fantastische landschappen. Met name in het noorden.

Budget is niet altijd het goedkoopste, en ik zou sowieso meerdere parken bezoeken :slight_smile:

Groetjes,

Corné.

www.amukela.com

als je op minimum budget werk is de vraag wel of niet wild niet cruciaal zou ik denken. Maak wel verschil wat je wil zien en hoeveel tijd en geld je daar voor over hebt.

Zou het liften zeker niet adviseren, tenzij je iemand ontmoet die toevallig de zelfde weg volgt als jij.

Johan

De vraag is idd wat wil je zien in ZA? Je zult een keuze moet maken hoe lang en waar je wilt verblijven.

Overigens is er een gids met backpackerslodges in ZA (weet even niet meer welke). Je kunt dan daar kijken welke excursies je wilt maken. Vrienden van ons in Hazyview runnen een backpackerslodge, en organiseren ook game-drives in Kruger, bushcursussen etc.

Groetjes,

Corné.

www.amukela.com

Kijk voor meer info over reizen in Zuid-Afrika op:

www.kaapstadmagazine.nl

Veel plezier alvast!

Groetjes Chris