2 vraagjes,
Zie dat er heel veel mensen in Canada zitten op een W&H program, ik op dit moment ook. Maar wil misschien weer naar Canada,…naja weer terug, maar dat kan dus niet nog 's op 't W&H, (kan wel maar d’r moet eerst een ander visum tussen zitten)
Had dus gelezen van 't Young Workers Exchange Program, en dat je dan wel eerst een werkgever moet vinden in Canada, maar dat is 't probleem niet. (familie hier heeft 2 restaurants) Maar d’r staat nergens wanneer je 't kan opsturen? Dus ook niet wanneer je 't kan krijgen.
Iemand enig idee wat de datum is wanneer je 't moet opsturen?
(of heb ik er gewoon overheen gelezen?) En zit er iemand eigelijk hier op dit visum toevallig?
Want mijn visum eindigt hier in Mei,…en zoals 't er nu uitziet, tja weet ik nog niet wat ik ga doen als ik weer in NL ben, had gisteren dus 't ‘‘geweldige’’ idee dat ik gewoon in September weer terug kom,…maar of dat gaat lukken,…?
En ik vroeg me af wat voor een verzekering de meeste mensen hebben als ze voor een jaar naar Canada gaan.
Het YWEP heeft dezelfde procedure als het WHP, alleen moet je idd een contract van een werkgever meesturen en op het formulier aan geven dat je een YWEP aanvraagt.
Beide konden voor het jaar 2008 vanaf begin dec. 2007 al aangevraagd worden, dus je kunt het nu nog proberen.
Als je langer dan 8 maanden uit Nederland weg bent, kun je je laten uit schrijven bij je gemeente. Dan hoef je geen basisverzekering voor ziektekosten meer aan te houden, en zou je met een baan in Canada van de ziektekostenverzekering daar gebruik moeten kunnen maken.
Maar dat zal best wel een gedoe zijn, ik zou dan toch een uitgebreide langlopende reisverzekering met ziektekosten module nemen, je weet maar nooit.
Als je hier je basisverzekering voor ziektekosten wel aanhoudt, heb je in principe alleen een langlopende reisverzekering nodig, maar ik zou wel de ziektekostenvergoeding uit breiden naar 200%. Hier nog wat meer tips erover: http://www.joho.nl/index.php?verzekeringen?ref=stage_studie_verzekeringen
Ja die link heb ik ook, maar ik zag daar dus niks staan over die datum (of ben ik nou echt zo blind?)
Maar ik kan 't nog niet opsturen,…want ik weet nog niet zeker of ik terug wil, was er 's over na aan 't denken, maja als ik dan weer zolang moet wachten,…dat schiet natuurlijk ook niet op. (is er voor dit visum ook een bepaald aantal? Neem aan dat deze niet zo snel gaat.)
En mijn familie heeft hier dus 2 restaurants,…betekent dat dat ik voor beide zaken mag werken? (aangezien 't 1 werkgever is)
En heb ik dit nou echt nodig? :
Proof of your field of studies or professional training.
(en wat heb ik dan precies daarvoor nodig?)
Voor dit jaar heb ik me niet uitgeschreven bij de gemeente (hoorde dat 't nogal een gedoe was om dan weer erin te komen etc, en ik woon nog gewoon thuis dus veel veranderd er niet)
Maar heb wel mijn ziektekostenverzekering opgezegd, heb dus nu ook eentje van Joho, maar ik heb altijd zoiets van, werkt 't wel? Als er echt iets gebeurd? Vandaar dat ik 's wilde weten welke andere hebben.
Maar zie dus dat er vrij weinig mensen zijn die dit visum hebben,…
Er staat inderdaad niet echt een datum genoemd, maar voorgaande jaren kon het pas vanaf 1 dec. worden ingediend. Vorig jaar was deze site tot 6 of 7 dec “under construction” ivm wijzigingen in de procedure. Eén daarvan was het betalen vd “fee”.
Verder was er altijd sprake van een beperkt aantal afgifte van visa, ik heb gehoord 150 stuks per jaar, maar of dat voor WHP en YWEP samen of aprt is weet ik niet.
Mijn zoon had vorig jaar een YWEP omdat hij als 3e jaars HBO-er stage ging lopen bij een Canadees bedrijf. Als “Proof of…” had hij meegestuurd z’n propedeuse-certificaat en het formulier (van school) waarin school/studiebegeleider zijn stageplek goedkeurde. Verder wist hij ook niets anders te verzinnen en blijkbaar vonden ze dit goed.
Ze willen denk ik alleen maar weten of in het geval van een YWEP je stageplek past bij je studie.
Let wel dat ze in je visum wat je krijgt bij binnenkomst de naam van je werkgever vermelden, je kunt dus niet ergens anders gaan werken.
Maar wil misschien weer naar Canada,…naja weer terug, maar dat kan dus niet nog 's op 't W&H, (kan wel maar d’r moet eerst een ander visum tussen zitten)
Uhhm wat bedoel je precies daarmee??Van dat er een ander visum tusen moet zitten? Een whp is toch eenmaal in je leven??
Dat was eerst zo, maar nu niet meer.
Dit heb ik even van de site gekopieerd:
Persons applying for these work permits must meet the following criteria:
They
[ul]
[li]are citizens of The Netherlands;[/li][li]have to be between 18 and 30 years of age, their application must be stamped as received by the Canadian Embassy in Berlin on or after their 18th birthday or prior to their 31st birthday;[/li][li]reside in The Netherlands;[/li][li]are not accompanied by dependent family members (spouse, partner or children);[/li][li]have the financial resources necessary to support themselves;[/li][li]have not been convicted of a criminal offence;[/li][li]are of good health;[/li][li]have a valid passport and a return ticket;[/li][li]hold comprehensive liability and health insurance coverage valid for the duration of their stay.[/li][/ul]One can participate two times in the programs. However, one cannot apply for the same type of work permit twice (i.e. if you want to take part a second time, you have to apply for a different type of work permit from the first) and there has to be an interruption between the two stays.