Ik zit in de voorbereiding. Ik heb hard voor gewerkt om de visum te krijgen, ik zit mijn plannen uit te broeien om te vertrekken, mijn baan op te zeggen, mijn huis te verlaten. En nu…heb ik wellicht de verkeerde visum!!!
Ik heb een twee brieven ontvangen.
eentje met titel: ‘Work permit approval - Youth Exchange Programs 2007’
2 de andere is de brief die ik bij de douane/immigratiedienst van Canada moet laten zien.
Ik ben van plan om december 2007 te gaan, dan ben ik ook al 31 jaar geworden. Omdat bij een Work and Holiday Program, de visum voor een jaar geldig is vanaf datum van binnenkomst, kan ik dus in feite 12 maanden lang in Canada reizen.
Verder mag je een WHP t/m leeftijd van 30 jaar aanvragen. Dit jaar (2007) ben ik 31 geworden. Maar je mag er mee reizen als je 31 bent mits je de visum t/m 30ste levensjaar hebt aangevraagd én vertrekt in het jaar wat aangegeven staat op je aanvraagformulier.
Nu ik een Work Permit Approval gekregen heb voor Youth Exchange Programs, begin ik hier toch aan te twijfelen. Is de WHP een onderdeel van het Youth Exchange Programs? of is het een heel andere programma en gelden er andere regels?
Wie kan me helpen? Een email schrijven naar de Canadese Ambassade heb ik al gedaan, echter het duurt maanden eer ze antwoorden.
ik heb het even nagekeken op de WorkPermit van mijn zoon.
Hij was in Canada van 1 feb t/m 26 juni voor een stage.
Hij heeft vorig jaar in december aangevraagd voor het “Young Workers Exchange Program” (YWEP).
Dat is geschikt voor als je al een baan/contract hebt.
Jij hebt, begrijp ik, aangevraagd voor het “Working Holiday Program” (WHP).
Dat is geschikt voor als je nog geen werk hebt.
Volgens mij zijn het YWEP en het WHP dus twee verschillende programma’s, maar vallen ze beide onder de “Youth Exchange Programs”.
Het is inderdaad een beetje vaag. Wij konden ook op zijn Letter of Introduction niets terugvinden over of het nou een YWEP of een WHP was.
Dat wordt niet met name genoemd, ook niet op de bijlage (waar inderdaad boven staat: PLEASE READ CAREFULLY Work Permit Approval - Youth Exchange Programs 2007).
Ik denk dat je in beide gevallen zo’n algemene brief krijgt.
Er staat op de Letter of Introduction (die jouw naam er op), een FILE NO en een PERMIT NO.
Die twee nummers komen bij mijn zoon ook weer terug op de definitieve WorkPermit die hij heeft gekregen bij aankomst in februari.
Onderaan staat er op zijn WorkPermit dan nog:
REMARKS: YOUNG WORKERS EXCHANGE PROGRAM - NL 2007
VALIDITY 12 MONTHS AFTER ENTRY
Verder staat bij hem dan ook het bedrijf en zijn functie specifiek vermeld en dat hij ook niet ergens anders mag werken, maar dat komt omdat het een YWEP is.
In de bijlage zie je ook dat ze bij een Working Holiday Permit zullen gaan vermelden dat het een “open” employer/location gaat worden.
Ik denk dat ze ter plekke aan de hand van je FILE nr kunnen zien of het een YWEP of een WHP betreft.
Nou, ik denk dat het zo zit.
Misschien dat iemand met een echte WHP (en die er inmiddels al zit) ook iets dergelijks voor je kan nakijken.
Bedankt voor je reactie. Ik heb na veel emailen alsnog groen licht gekregen van de Duitse Ambassade. Het is orde. Ik dank je iig voor je reactie. Ik zal tzt je vertellen hoe het me vergaat. Alsnog: Bedankt!