Young Professionals: van werkgever veranderen?

Hallo medereizigers,

Ik heb reeds de aanvraag voor de YP op de bus gedaan en nu vroeg ik mij af of je tijdens je vervlijf op dit visum in Canada je werkgever / job offer kan veranderen.

Het kan natuurlijk voorkomen dat je een betere baan aangeboden krijgt of in het ergste geval dat je om welke reden dan ook wordt ontslagen. Het zou dan mogelijk moeten zijn om van werkgever te wisselen.

Weet iemand of dit daadwerkelijk ook mogelijk is en hoe dit dan precies in zijn werk gaat?

Groetjes uit Vancouver,
Rudy

Dat kan, maar dan moet je de aanvraag volgens mij weer indienen. Zover ik weet is het YP gekoppeld aan werkgever.

Naar mijn weten kan je de YP aanvraag maar één keer indienen, of is daar dan een uitzondering op als je van werkgever veranderd?

Nee, als je baan vervalt, vervalt de geldigheid van de YP. Je kan maximaal 1x de WHP en 1x de YP aanvragen. Daarna moet je OF Permanent Resident zijn OF de reguliere werkpermits aanvragen (inclusief de LMO, etc.)

Hallo,

Er is een “loop hole”. http://www.cic.gc.ca/english/work/extend-stay.asp

Je kan als je in Canada bent, wel van werkgever veranderen tijdens je YP. Je moet een specifieke reden aangeven, zoals:

• Je werkgever kan je geen fulltime baan meer aanbieden en je kan van deze uren niet meer rond komen
  • Je bent ontslagen
  • etc.

Je zal dan “veranderd” visum moeten aanvragen. En! Heel belangerijk; je moet een brief hebben van je "nieuwe"werkgever waarin staat dat ze jou willen aan nemen, voor welke functie, welke periode, hoeveel salaris, etc.

Probleem is meestal om zo een werkgever te vinden.

Succes.

PS: Na 2 maanden in Canada te hebben gewerkt kun je ook Canadese zorgverzekering aanvragen (OHIP).

1 like

Weet je zeker dat dit ook het geval is voor YP? Het lijkt mij dat de website die je linkt betrekking heeft op een ‘normaal’ werk visum. Voor zover ik weet wordt YP slechts 1x uitgegeven en dit verloopt via een hele andere weg dan een regulier werkvisum.

Inderdaad, lijkt erop dat dit niet van toepassing is op de YP.

Er bestaat niet zoiets als een “Canadese” zorgverzekering. Zorgverzekeringen zijn provinciaal geregeld, dus is afhankelijk van waar je bent wanneer je een verzekering kan aanvragen en of je er überhaupt voor in aanmerking komt.

• Ik heb met de helplijn gebeld van het CIC en een vriend van mij die nu werkt in Ontario heeft het zelf ook gedaan.

• Canadese zorgverzekering bestaat inderdaad niet, mijn fout. OHIP is voor Ontario, je komt in aanmerking naar 2 maanden full time te hebben gewerkt in Ontario.