(origineel bericht op be-more.nl)
YODEP
Gister zijn we gaan werken op het YODEP terrein. S’ochtends hebben we buiten spelletjes gedaan met de kinderen en hebben Marc en Janieke de dagelijkse pap voor de kinderen gemaakt. Dit is trouwens een pap die super smerig is.
Anne is trouwens vernoemd tot dokter van YODEP. We hadden een keer verteld dat Anne graag ooit een keer voor dokter wilde gaan leren, dus ja dan ben je hier een dokter. Er kwam een kind met een groot gat in zijn knie. Was meer een vleeswond dan een schaafwond. Gelukkig hadden we zelf een EHBO koffer bij ons en zo kon Anne het kind verbinden.
De EHBO spullen van YODEP zelf stellen niet zo veel voor. Ze hadden nog niet eens iets om de wond mee te ontsmetten. Hadden wij gelukkig wel…
Met de lunch aten we weer thuis en aten we Chambo. De vis van Malawi. Hier eten ze natuurlijk de hele vis zoals kop en staart. Er zaten veel graten in maar toch was het erg lekker!
S’middags hebben Chiara, Anne en ik engelse les gegeven aan een klasje. Eerst moesten we mee kijken naar een lokale vrijwilliger hoe die les gaf. Dit sloeg echt nergens op en al maakte een kind een fout dan nog had ze het zelf niet door. Ook verstonden wij van haar engels niet zo veel.
S’avonds hebben we (de dames) pannenkoeken gebakken en een pan gebakken appels. Dit was erg goed gelukt al hadden we niet heel veel pannenkoeken. Ook toen zaten we weer zonder stroom en aten we ze bij een knijpkat/kaarslicht. Gezellig hoor.
Gisteren was het trouwens weer super warm. 40 graden was het zeker. Zelfs toen het donker was was het nog warm.
Nu hebben we eindelijk weer stroom sinds 5 minuten. Straks gaan we weer naar YODEP. Als het goed is moeten Marc en ik gaan zingen met kinderen en de vrouwen moeten stenen gaan schouwen. In Nederland zou het andersom zijn, maja we zijn in Afrika.
Vanavond hoop ik er wat foto’s op te gooien als we stroom hebben.