Laatste weekje Yodep

(origineel bericht op be-more.nl)

Laatste weekje Yodep

Wauw! Wat zijn de afgelopen 2 maanden snel gegaan. Echt niet normaal! Yodep is echt een onwijs goed project wat al erg ver gevorderd is maar wat echt nog verbeterd kan worden. Ik heb het er onwijs naar mijn zin gehad en heb het met veel plezier gedaan. Geniet van mijn laatste blog over Yodep en dan komt volgende week die ovre Chayof!

<strong>Donderdag</strong>
ECD class gedaan. Er is de hele tijd op het project een erg irritant, aanhankelijk meisje, Veronica. Ze is denk ik een jaar of 4 en ze blijft maar aan je hangen, ook als je zegt dat ze weg moet gaan. Ze was erg stilletjes en kwam niet eens naar mij toe dus ik vermoedde al dat er iets was. En inderdaad. Ze was ziek. Binnen no-time stond ze over zichzelf heen te spugen. Een van de members kwam met handschoenen en een grote emmer water aan en gooide die zo over haar hoofd! Veronica begon natuurlijk heel erg te huilen. Waarna Tisse (member die haar schoonmaakte) zei dat ze moest stoppen met janken en haar jurk uit moest trekken. Ze stopte niet en daarom trok Tisse woest haar jurk over haar hoofd. Vervolgens vroeg ze aan mij wat er moest gebeuren… Ik zei dat ze schone kleding moest krijgen en naar huis moest worden gebracht. Natuurlijk was er geen schone kleding. Ze werd wel door haar broer (jaar of 8) naar huis gebracht. Wel lieten ze het braaksel zo op de grond liggen. Dus ik dacht, laat ik een schep pakken en het opruimen. Maar helaas, ik was te laat. Er liep een kind doorheen. Kind afgespoelt en opgeruimd. Daarna terug tot de orde van de dag. 'S middags was het eigenlijk specialneeds class maar dat ging niet door want het regende te hard. We hebben met de kinderen die er waren foto’s zitten maken en gekke bekken getrokken. Na 4 uur hadden we de evaluatie want we vertrokken vrijdag naar Cape!

<strong>Cape Mclear</strong>
<strong></strong>Wat genieten weer. Bruin geworden, gezwommen en vooral lekker genoten. Vrijdags met z’n alle pizza gegeten. Was erg gezellig. Op zaterdag heb ik met Gite, Rosanne en Martina gekayakt. We hebben in totaal 20 KM gepeddeld. Ook nog gesnorkeld en mooie visjes gezien. Erg leuk en gezellig. Zondag de hele dag lekker op het strand gelegen en lekker gezwommen. 'S avonds hadden we met z’n alle een BBQ en zijn we daarna naar de Gecko gegaan en hebben we coacktails gedronken. Onder de sterrenhemel met uitzicht over het meer met de leuke vissersboodjes met lichtjes. Maandag was het weer tijd om terug te gaan naar Zomba. In de ochtend nog even genoten van de zon en daarna hop het busje in met 18 mensen en 2 levende kippen. Ja, je leest het goed: levende. Wat een drama. Ze lagen voor ons onder de bank. En iedere keer als er ook maar een klein bobbeltje kwam, kwamen de kippen tot leven en begonnen ze onwijs te bewegen en te kakelen. Wat vreselijk. Onze benen vlogen iedere keer omhoog als er wat gebeurde. En aangezien de wegen hier echt super zijn, hadden wij een geweldige rit.

<strong>Dinsdag</strong>
Ik ben 's ochtends afscheid wezen nemen van Charles.Eerst les gegeven en daarna ging hij bidden en een lied zingen voor mij. Hij zei dat hij het erg jammer vond dat ik hem niet meer ging zien. Hij bedankte mij heel erg voor alle lessen en voor de zorg. Ik heb hem een knuffel gegeven en ging daarna weg. 'S middags zou ik eigenlijk childrens corner hebben maar helaas was ik ziek geworden en lag ik met onwijze buikpijn op mijn bed.

<strong>Woensdag</strong>
<strong></strong>Aidsdag: we hadden de hele dag support group for AIDS and HIV infected persons. Het zou beginnen om 8 uur. En zou duren tot 3. Zoals het Afrika betaamd begonnen we om kwart over 10. We zaten ons van 8 tot 9 te vervelen en vanaf 9 uur zijn we maar groentes gaan snijden, zonder snijplank, in de hand met een vlijmscherp mes. Gelukkig is er niemand gewond geraakt. Toen we eenmaal begonnen met de support group, begonnen we met een gebed waar we natuurlijk niets van verstonden en met liedjes. We zongen Christelijke en Moslim liedjes door elkaar. Ook werd er voor allebei de geloven gebeden want er waren christenen en moslims. Deze geloven leven hier zo vreedzaam naast elkaar. Heel anders dan in Nederland. Tijdens de lunch zijn wij naar huis gegaan en hebben we gegeten en een meeting gehad met Judith. Na de lunch werd het erg saai voor ons want we verstonden er niets van en het ging ons ook niet zoveel aan. Gelukkig sneakten we halverwege weg en zijn we met de kinderen gaan spelen. In de avond heb ik mijn backpack ingepakt. Want ik ga maandag naar Chayof! Best een raar idee, ik zit al op de helft van mijn vrijwilligerswerk. Dat betekend dat ik over 2 weken op de helft zit al.

<strong>Donderdag, laatste dagje Yodep</strong>
<strong></strong>In de ohctend hadden we specialneeds home visits. Ik de hoop dat er meer kinderen naar onze special needs class komen. En het heeft super goed gewerkt! We hadden 15 kinderen (4 is normaal)! We hebben spelletjes gespeeld met een bal. De taal was helemaal geen barriere omdat een aantal toch niet kunnen horen. Alles ging met gebaren echt super gaaf! Charity had tegen een aantal ‘favorietjes’ van mij verteld dat het mijn laatste dag was. Nou ik kreeg extra veel knuffels hoor! Echt super schattig. 'S avonds hadden wij (Joost en ik) onze byebye party. We hadden Nsima gemaakt met Soya en lokale groente. Ook kregen ze allemaal fanta, erg speciaal hier. Mcione moest 's middags al bijna huilen toen ik even met hem stond te praten, hij vond het maar niets dat ik weg ging. Hij vond ook dat ik nog extra vaak langs moest komen en dat hij ook wel naar mij toe kwam bij Chayof. Eerst zien dan geloven he.

<strong>Vrijdag
</strong>Om 8 uur vertrokken we uit ons vrijwilligershuisje. Backpack, rugzak en extra tas stonden allemaal klaar. Ja een extra tas want ik had mijn backpack erg slecht ingepakt (lees: gepropt). Of misschien heb ik gewoon al teveel gekocht. Dat kan natuurlijk ook. Nadat ik de vrijwilligers had uitgezwaaid heb ik verder 's middags lekker zitten lezen, niets zitten doen en vooral lekker zitten genieten van het weer.

En nu ben ik helemaal klaar voor de nieuwe vrijwilligers en voor een nieuw project! Misschien ga ik morgen naar de Botanische tuinen met Rosanne. Aapjes kijken, mooie natuur bekijken en nog meer wat er is.

Ik hoop dat Chayof net zo’n geweldige tijd wordt als Yodep. Ik heb het met Judith over gehad dat we een AIDS project op willen zetten bij Chayof. En ze heeft mij gevraagd of ik daar het voortouw in wil nemen. Lijkt me hartstikke gaaf! Dus daar ga ik gelijk mee beginnen als ik er ben. Samen met Joy en de projectleider van Chayof.

Zo dan. Tot volgende week!
Liefs en hele dikke zoen, Sanne

(origineel bericht op be-more.nl)