Mijn vriend en ik denken er over na om naar Nieuw Zeeland de emigreren.
Beide zijn we hoogopgeleid (HBO bachelor/master niveau).
Wij willen eigenlijk voor de ons leven in NL definitief achter ons laten (een skilled visa aanvragen) een tijdje in Nieuw Zeeland werken/wonen.
Kan je met een working holiday visa ook geschoold werk doen? Of is dit puur voor fruit plukken/landbouw werk?
ik heb nog 100 andere vragen,maar volgens mij is dit stap 1.
Hi Stefanie… Met het working holiday visum (MHV) kun je in principe elk soort werk doen, tenzij er een speciale vergunning / opleiding of iets dergelijks voor vereist is (bijvoorbeeld als je chirurgie wilt beoefenen :)). Je kunt dus seizoenswerk doen, maar ook in lijn met je opleiding op de marketingafdeling van een groot retailmerk gaan werken. Zie voor meer info deze PDF van Immigration New Zealand.
Maar zoals je weet, kun je met een MHV maximaal 12 maanden in NZ wonen en werken. Als je nu dus al zeker weet dat je definitief naar NZ wilt gaan, dan kun je beter meteen het skilled migrant visum aanvragen. Als je een goede opleiding en werkervaring hebt, is het aanvragen daarvan goed te doen en maak je goede kans.
Succes met het plannen… En heb je meer vragen, geef dan maar een gil.
Ik twijfel of ik moet eerst een jaartje heen moet gaan en kijken hoe het werkende leven daar is. Vandaar dat ik het even uitzocht. Maar ga denk ik toch maar meteen voor een skilled migrant visum.
Heb je (of iemand anders) toevallig nog tips, of weet iemand een goed visum bureau voor advies en hulp?
Hi Stefanie… Ook het skilled migrant visum kun je helemaal zelf aanvragen. Vergeet (dure) visumbureaus, Immigration New Zealand heeft het heel makkelijk gemaakt om alles zelf te regelen. Ikzelf ben al een tijd permanent resident in NZ en heb het visum zelf geregeld. De eerste aanmelding is het makkelijkste. Als je daarna uit de pool geloot /gehaald wordt, hoef je alleen nog alles te onderbouwen met papieren als diploma’s, werkervaring etc. Al die papieren regelen kan wat langer duren vanwege gecertificeerd vertalen e.d. Maar al met al is het echt heel goed zelf te doen. En als het goed gaat, duurt het niet lang… Ik had me toen in november aangemeld, werd de week erna meteen uitgenodigd voor de definitieve aanvraag (je weet dan al dat je binnen bent, je moet het alleen nog met papieren onderbouwen). Een paar maanden later was alles rond en had ik ergens in april het visum.
Mocht je dus nog vragen hebben, laat maar weten. En check vooral de megavoorraad aan info bij Immigration New Zealand. Ze maken het zo makkelijk mogelijk voor je.
Oh dat is inderdaad snel! Dan ga ik het ook zelf proberen. Had me vorig jaar in Australie verdiept, maar daar waren ze nog al wat strenger mbt mijn opleiding (fysiotherapeut).
Ga straks nog maar een keer in de website van Immigration New Zealand duiken. En dan hopelijk snel de eerste aanvraag doen.
Heb net van alles uitgezocht. Inderdaad erg duidelijke website van de emigratiedienst.
Ik ben fysiotherapeut en dit beroep valt (helaas) onder de lijst ‘Occupational registration’ En ik moet dus allerlei dingen doen om mijn diploma geldig te laten worden. Voor ik kan werken als fysiotherapeut.
Wat me nog niet helemaal duidelijk is valt fysiotherapie ook onder absolute skills shortage en/of de future growth area?
Volgens mij staat het op de shortage list, maar weet het niet 100% zeker.
Please help!
Ik had trouwens 165 punten dus heb er alle vertrouwen in dat het goed komt
Ik heb hier gekeken: http://skillshortages.immigration.govt.nz/ en vond fysiotherapie op de Long term skill shortage list. Maar hier ben je zelf ook wel geweest, denk ik? Sorry als dit overbodig is.