Hey daar :zon02: ,
ik heb een beetje ingewikkelde situatie waarbij ik advies nodig heb van een ervaren Nieuw-Zeeland reiziger/reizigster.
Ik wil in maart vanaf Amsterdam naar Tasmanie, Australie voor twee/drie weken om m’n vriend te bezoeken. Dit zal ik op een toeristenvisum doen.
Vanaf daar wil ik graag naar Nieuw Zeeland vliegen om daar een paar maanden te werken op een Working Holiday Visa.
Nu weet ik nog niet de precieze datum gezien ik pas mijn ticket naar NZ in Tasmanie wil gaan boeken omdat ik nog niet precies weet hoelang ik in Tasmanie blijf.
De vraag is:
Hoe zit het met een Working Holiday Visa in NZ? Moet je de precieze datum al invullen vanaf wanneer je er bent? Of zijn ze wel flexibel?
Hoeveel kost het?
Waar is het beste om te beginnen met werken in NZ? Heeft er iemand ervaring met het werken op een wijngaard? Dat lijkt me zo tof!!
Hoe zit het ook met de horeca baantjes in de steden? Beetje makkelijk? Of net als in Australie bijna onmogelijk tenzij je honderd jaar ervaring hebt…
Ben benieuwd wat je/jullie ervan maken, alvast heel erg bedankt!!
Groetjes Marielle
De kosten voor het visum weet ik niet precies maar kun je makkelijk terug vinden op de immigratie website van Nieuw-Zeeland waar je tevens toch moet zijn om het juiste visum aan te vragen. Wat betreft de in-gang van het visum dat moet geen probleem zijn. Zodra je aanvraag wordt goedgekeurd, als deze natuurlijk wordt goedgekeurd, dan krijg je een jaar de tijd om deze te gebruiken. Op het moment dat je in Nieuw-Zeeland aankomt en door de douane bent DAN gaat het visum zelf pas in.
Hou er wel even rekening mee dat je al je tickets van te voren boekt, ingaand en uitgaand. Doe je dit niet dan kunnen ze je binnenkomst weigeren en zul je of retour gezet worden of zul je ter plekke de benodigde tickets aan moeten schaffen en dat kan een duur grapje worden. Voor Nieuw-Zeeland hoeft dit niet zo’n probleem te zijn aangezien je daar een uitgebreider visum voor hebt, mits je je aan een aantal voorschriften kunt voldoen. Op een toeristen visum is het echter een no-go en moet je in het bezit zijn van of een retour ticket of een doorreis ticket. Dit zal dus het geval zijn voor Australië en Tassie.
Dit in verband met angst voor reizigers die straks het land niet meer kunnen verlaten omdat ze door hun geld heen zijn en dus geen ticket huiswaarts meer kunnen bekostigen. En geloof me, dat gebeurt heul vaak. 
Wat betreft werk vinden dat hangt af van een aantal dingen: Welke plaats, welk seizoen, en je CV/ervaring. Backpackers zullen vooral veel rondtrekken opzoek naar bijvoorbeeld seizoenswerk zoals druiven plukken en wanneer je van verschillende medereizigers hoort waar werk is dan ben je eigenlijk al te laat. Je bent dan namelijk niet de enige die dit heeft gehoord en die kant op is gegaan.
De truc is te weten wanneer een bepaald seizoen begint en op tijd van te voren je te melden bij verschillende wijngaarden en aan te geven dat je op zoek bent naar werk. Je zal dan misschien een poosje moeten rondhangen zonder werk voor het seizoen begint maar je hebt dan wel kans dat je op tijd al een job scoort.
Dit geldt ook voor horeca baantjes. In het laag seizoen langsgaan heeft weinig zin omdat het niet druk genoeg is en solliciteren tijdens het hoog seizoen is natuurlijk al te laat. Je moet beginnen met solliciteren net voor het drukke seizoen begint, en ook dan kan het moeilijk zijn. Kleine toffe plaatsjes als Queenstown is erg lastig aangezien dit het mekka is voor jonge reizigers en ieder van hun hetzelfde idee heeft, werken. Het koste mij 3 maanden voor ik daar een baan vond en daar moest ik voor vechten ook. Niet onmogelijk natuurlijk maar in grotere steden zoals Auckland of Christchurch zal dit je veel makkelijker afgaan.
Daarnaast kun je het natuurlijk ook anders aanpakken en dat is werken voor onderdak bij bijvoorbeeld een familie, met maaltijden inbegrepen. In dit geval hoef je niet druk te maken om een verblijfplaats en kosten, je krijgt vaak een stukje cultuur mee en bent onderdeel van het gezin en gezinsuitjes, er is een grote variatie in jobs die je als een ervaring moet zien, en het is vaak makkelijker zo’n job te scoren dan een betaalde baan te vinden die je ook nog eens leuk vindt.
Kijk voor meer info hierover op www.wwoof.net of www.helpx.net. Ik zelf heb veel toffe ervaringen en reisverhalen over gehouden aan HelpX en ondanks dat het je geen geld zal opleveren zal je ook geen geld hoeven spenderen.
Succes!