Work & Holiday Visum

Mensen die ervaring hebben met dit visum?

Kan je gemakkelijk werk vinden (bv. in ruil voor accomodatie, en hoeveel uren verwachten ze je te werken) of moet je er rekening mee houden dat je regelmatig geen werk zult hebben, en dus zult moeten betalen voor overnachting?

Zijn er zaken (buiten het visum zelf en vluchten) die je vooraf moet regelen?

Hoe begin je daar praktisch aan, werk zoeken in een vreemd land? Gewoon wat hostels aflopen? (heb een diploma toerisme) Ik las ook dat veel mensen met een work & holiday visum in de fruitplukkerij terechtkomen, maar dat lijkt me seizoensgebonden? En in welke regio’s zijn die plukkerijen?

Alle uitleg is welkom :slight_smile: Mensen met persoonlijke ervaring vertel er maar op los!

Werk vinden is een beetje afhankelijk van het seizoen en de regio, maar over het algemeen vind je wel werk als je niet te kieskeurig bent. Fruitplukken kan eigenlijk overal, maar het is wel seizoensgebonden inderdaad.

Waar je aan moet denken is dat het soms handig is om je CV vast in het Engels te vertalen in Nederland (zonde van je tijd als je daar zit) en bij aankomst moet je onder andere zorgen voor een belastingnummer en een bankrekening. Verder kun je eigenlijk gewoon gaan volgens mij. :slight_smile:

Er zijn op het internet ook voor Nieuw-Zeeland overal wel vacaturebanken, maar over het algemeen kun je ook gewoon in het dorpje waar je aankomt rondvragen bij onder andere de VVV (I-site) of in de locale kroeg, afhankelijk van wat je wilt.

Wil je graag in een hostel werken, dan kun je bijvoorbeeld ook de website van de BBH (organisatie voor zelfstandige hostels in NZ) in de gaten houden, daar staan ook vacatures.

1 like

Bedankt voor je reactie!

Die tip met de CV was nuttig, daar zou ik zelf niet opgekomen zijn.

Hoe regel je ter plekke zo’n belastingnummer en bankrekening? Gewoon een bank binnenstappen of zijn dat speciale formulieren die je moet invullen bij de visumaanvraag?

Een bankrekening open je inderdaad door gewoon een bank binnen te stappen met je paspoort.

Het belastingnummer is ook niet veel werk: download hier het Tax Number Application Form en vul het in, let op dat je 2 kopietjes van ID-bewijzen mee moet leveren, bv je paspoort en je rijbewijs. Lever het in bij een van de vermelde plekken.