Er is een grote kans dat wij eind van het jaar in brazilie gaan wonen(Ouro Preto).Ik zou het fijn vinden om informatie te ontvangen over de volgende zaken:
Wat zijn de kosten om mijn dochter van 8 op school en welk onderwijs kan ik hiervoor best nemen.
Wat is een gezin van 3 kwijt aan eten per week.
Wat kost een ziektenkosten verzekering voor 3.
Wat zijn de benzineprijzen.
Is het makkelijk om als twee nederlanders in brazilie te trouwen
Hallo Frans en georgette,
Eerst wil ik jullie feliciteren met jullie beslissing om naar Brazilië te verhuizen.
Wij zijn ook reeds geruime tijd aan het plannen en denken om hetzelfde te doen, mijn vrouw is Braziliaanse en ik ben Belg. Wij zijn ook in Brazilië gehuwd en willen op termijn (na de studie van mijn vrouw hier in Leuven) iets starten in Brasil (B&B of iets dergelijks).
Wat jullie vragen betreft: was ik eerst een beetje verwonderd, dat je deze zaken nog niet weet vóór je de beslissing neemt om te verhuizen? De school van je kind en de ziekteverzekering zijn toch vrij belangrijke zaken denk ik, niet?
Wel mijn schoonzusje studeert aan een privéschool (Atual) in Recife en deze school (zeer goede school) kost +/- 300Reais/maand - ongeveer 115Euro.
De unief UFPE (universidade federal Pernambuco) die ze later wil volgen is gratis, wel dien je te slagen voor de vestibular (toegangsexamen).
Ziekteverzekering voor een gezin van drie is afhankelijk van wat je wil, welke ziekenhuizen, welke zorgen… voor een heel goede all-in betaal je toch een 400Reais (150Euro). Natuurlijk is er reeds een verzekering van 100Reais/maand. Mijn schoonouders betaalden 120Reais voor een gezin van 5. De benzine kost ongeveer 2Reais/liter (80cent).
Een weekje leven, eten en drinken, kost je ongeveer 100Reais (40Euro) voor een normaal simpel leven met zen drieën, maar dat is heel persoonsgebonden natuurlijk. Trouwen in Brazilië, als je alle nodige documenten hebt legaal vertaald, voorzien van de nodige stempels en zegels, de juiste persoon kent, cursus voor de kerk wil volgen is het heel simpel om te huwen in Brazilie !!
Dus, toch effe nadenken en je goed informeren !!
Veel succes
Groetjes, Abraços
Patrick en Hellen,
Patrick bedankt voor je informatie. Misschien had ik mij verkeerd uitgedrukt maar het is een goede kans dat we er gaan wonen en werken, maar nog geen 100%. Je hebt gelijk dat ik eerst veel informatie moet winnnen om een goed beeld te krijgen wat alle gevolgen zijn.
Vandaar mijn vragen.
Groetjes
Frans
Beste, je kunt op onze website PDF files vinden met allerlei info over wonen, kopen en NL bedrijven in Brasil, www.portugeescursus.nl , ook over allerlei kosten levensonderhoud in SP. Schoolkosten zijn erg afhankelijk van welk type school, publiek, particulier en “aanzien” van de school.
mvg Ronald
en als je erg krap bij kas zit zijn er natuurlijk ook de staatsziekenhuizen en -scholen wat gratis is. Geen aanrader maar toch een fijne gedachte dat t er is…
Wat de benzineprijzen betreft moet ik wel even corrigeren. Vandaag zijn de benzineprijzen 2,79 tot 2,99 Reais, naargelang de plaats.