Help wonen in Brazilië

hallo, ik zou graag in Brazilië willen wonen voor mijn hele leven, (ik ben man en ik heb er een vriendje). Maar ik heb helemaal geen ervaring met deze dingen.
Kan iemand me zeggen hoe dit allemaal werkt,en of ik er portugees voor moet kennen of aan andere kwalifikaties moet voldoen.

Leg het me alstublieft stap voor stap uit.

Probeer het ook gemakelijk uit te leggen a.u.b., ik ben niet echt de slimste.

alvast bedankt ^^

Oi even kort een reactie: ja je moet Portugees leren spreken als je echt in Brazilie wilt wonen en werken. Het land is zo groor dat het spreken van een andere taal voor de meeste mensen niet hoeft en dat doen ze ook niet…ook niet bij overheidsinstellingen die je nodig hebt om veredr te komen. Het is van te voren handig contact op te nemen met de Ambasade in Den Haag en je de procedure uit te laten leggen ( maak een afspraak en ga er heen!) Verder is het slim dat je je vakdiplomas laat vertalen in het Portugees en laaat toesten dor het Nuffic in Den Haag…Hbe je al plannen om finacieel rond te komen? die moet je hebben voor je een verblijfsvergunning aanvraagt…succes…

Beste Kenjiro,

Brazilie is best een leuk land om op vakantie te gaan, maar er wonen is totaal andere koek.
Ikzelf ben Belg en al 2 x maal met een Braziliaanse vrouw getrouwd en heb 3 Braziliaanse kinderen.
Ik heb al meer als 30 Brazilie reizen ondernomen en ken zowat 3/4 van Brazilie.
Er gaan wonen trekt mij eigenlijk niet aan, ok, er is de zon, er zijn aangename mensen en het eten is lekker… dat is de mooie kant.

Er gaan werken is andere koek, in Sao Paulo geeft men de voorkeur aan een Braziliaan met 36 diploma’s dan aan een Europeaan die vlot 5-6 talen spreekt, zelfs als hun exportmarkt in Europa ligt. Het is in hun cultuur gebakken.
Zelfs de Braziliaanse meisjes van plezier, geven het grootste deel van hun winsten uit aan studeren aan de universiteit, ook al is het universitair niveau in Brazilie nauwelijks MAVO niveau.

Alle Belgen die ik ken die naar Brazilie emigreerden, zijn na maximum 2 jaar met hangende pootjes naar Belgie teruggekomen ( als de spaarcenten op waren !!!)

Een schoonmaakster verdient 150 euro per maand, een administratief bediende ongeveer 300-350 euro.
Ga maar eens naar een Braziliaanse shopping , computers duurder dan in Nederland, personenwagens 30-40 % duurder, doktersconsultatie en privé klinieken stervensduur ( als je er gaat wonen, sluit dan vooraf een expat ziekteverzekering af in Nederland).
Om nog niet te spreken van de wachttijden in postkantoren, banken, overheidsinstellingen. Banken zijn zo burocratisch dat je voor alles en nog wat persoonlijk naar de bank moet en zo je mooie uren tijdens de dag ziet wegsmelten.

Raar maar waar, de meeste Brazilianen/Braziliaanse die een tijd in Europa wonen, ergeren zich dood aan de burocratie in hun eigen land.

En zoals Apreciador zegt, ZONDER PORTUGEES KOM JE ER NIET !!!

groeten
sertanejo