wonen en werken in zuid-afrika

Hallo allemaal,
Wanneer ik mijn studie spw heb afgerond wil ik proberen naar z-afrika te verhuizen. Liefst in de provincie Mpumalanga. Alleen kan ik nergens echt vinden of ik met me spw daar aan de bak kan. Ben nu nog erg jong, dus gaat een grote stap zijn. Ik weet dat er daar genoeg mensen nodig zijn die social work doen. Maar vind alleen maar vage adressen van bedrijven. Dus ben nu een beetje aan het orienteren. Maar zou graag wat tips willen.
Groetjes Kirsten

hallo, ik ben froukje, ik heb je al eerder gemaild maar weet niet of het is doorgekomen.
ik zit nu in mijn laatste jaar van de spw in leeuwarden friesland college, en ik wil na mijn opleiding ook naar z-afrika. het lijkt me om er es over te chatten, ik wil er namelijk ook het liefst naar toe verhuizen, maar het is wel een enorme stap die je dan moet nemen.
hier is mijn emailadres: [EMAIL=“bringiton_878@hotmail.com”]bringiton_878@hotmail.com
ik hoop graag van je te horen
groetjes froukje.

Beste Kirsten en Froukje,

Als ik jullie was, zou ik eerst eens kijken of je er vrijwilligerswerk of zo kunt gaan doen. Doe je lekker veel ervaring op, leer je mensen kennen en kun je altijd nog beslissen of je hier (ik woon in de provincie Limpopo) wilt gaan wonen en werken. Zuid-Afrika is niet echt een land waar je makkelijk een verblijfs- en werkvergunning krijgt dus het is zaak om eerst werk te vinden (en bijbehorende papieren) zodat je hier ook daadwerkelijk mág blijven.
Leuke organisatie voor jullie is wellicht VSO. Is Nederlandse organisatie voor vrijwilligerswerk in 3e wereld landen. Krijg je een lokaal salaris en ga je voor een vaste periode (1-3 jr) naar het buitenland. Tevens regelen zij volgens mij ook aantal verzekeringen e.d. voor je. Geeft dus net iets meer zekerheid dan wanneer je via internet adresjes zoekt!

Groetjes en vooral heel veel plezier straks hier in Afrika. Want het is zeker de moeite waard om hier een tijd te wonen én te werken. Wij genieten in ieder geval volop!

Natascha / www.zazoetravel.com

hallo, ik ben mirjam uit heerenveen. Ook ik heb SPW gedaan en wil graag naar Kaapstad. Ik ben er net geweest voor vakantie en het was helemaal te gek. Ik heb fantastische mensen ontmoet die mij graag terug willen zien. Nu is ook mijn vraag hoe ik dat het beste kan regelen… Ik heb al op internet gevonden dat het op zich niet echt een probleem is om een werkvergunning te krijgen. Je krijgt er dan eerst 1 voor 3maand en als je kan aantonen dat je je financieel kan redden in (in mijn geval Kaapstad) dan kan je het verlengen met een jaar.
Mijn vraag: hoe moet ik dit allemaal regelen en waar moet ik zijn om mijn diploma waardering te laten toetsen??

Hoi mirjam,
Ik heb na wat zoeken en navragen de tip gehad om te schrijven naar de Z-afrikaanse ambasade. Als je duidelijk laat weten wat je wil doen, en daarbij duidelijke vragen stelt zoals wat de gratie van de opleiding in Z-afrika is, kunnen ze je hier heel goed bij helpen. Ook kunnen ze je vertellen waar je met je opleiding kan werken, en waar je het beste terecht kan voor te soliciteren. Zij kunnen je het beste helpen. Een andere optie om langer daar te blijven is een soort stage, of met een organisatie. Ik hoop dat je hier iets mee kan!