op samui geven de mensen dus ook geen geld uit dacht dat het alleen zo was op koh phangan.
en er is hier onlangs een nieuw restaurant geopend en die blijven maar zeggen dat ze 20 a 25000 baht per dag omzettenlol2lol2 alleen zie ik er bijna nooit iemand
Ik denk niet dat je jouw gevoel/ervaring over het toerisme moet verwarren met de gehele thaise economie… Thaise bedrijven nemen normaliter nooit buitenlanders aan en de multinationals hebben zo hun eigen trajecten en recruiting Het ligt dus niet aan je zoon, maar het is een decennia oude tendens…
maar de toeristensector gaat niet echt goed op het moment.
ben het met je eens dat dat niets zegt over de economie in z’n geheel.
en een baan vinden als farang is nooit makkelijk of het nou goed gaat of slecht gaat met de economie.
In het draadje meer toeristen naar Thailand spreekt men dat tegen, jij houdt reserves tegen de financien van de toeristen, maar niemand kan tegenspreken dat het nivo van 2008 alweer in het vizier is…
Daarnaast is toerisme maar een zeer beperkt aandeel van de economie en dus ‘niet echt goed gaan’ een nog kleiner deel.
Er zullen minder EU toeristen zijn, maar ik denk dat het meer met de euro te maken heeft dan met Thailand, vandaar ook de door jezelf opgemerkte magere bestedingen van de toeristen.
Toerisme naar Thailand komt voor het overgrote deel van Thai zelf en van andere Aziatische landen… EU en VS zijn een klein deel van het toerisme…
Check de aankomstborden in de hal en je ziet wat ik bedoel…
merk het zelf en anderen hier op het eiland dat de toeristen beduidend minder uitgeven dan in andere jaren, dan kunnen de aantallen wel weer op het niveau van 2008 zitten maar als men mede door de lage wissel koers vd euro en de pond minder te besteden heeft kun je echt wel stellen dat het minder gaat in de toeristen sector.
Niemand die je daar in tegenspreekt, maar je moet het wel in het juiste licht plaatsen; vermeende lage bestedingen op een eiland door farang toeristen is naar mijn inschatting nog geen vol procent van de economie…
Gisteren werd bekend gemaakt dat het 7.9% was over 2009, dus een vrij stabiel toerisme in een woelig jaar van de wereldcrisis…
Maar het percentage verbaasde mij toch omdat Thailand weinig van de crisis heeft mee gekregen en binnen de branche met kreten als 40% banenverlies en 30% sluitingen de negatieve sferen aardig werden weergegeven. Kaf en koren??? Of gewoon een door omstandigheden gedwongen of aangegrepen sanering van de branche die zonder meer nodig was en zal blijven met alle ‘organische groei’ binnen de branche.
Was ook het eerste jaar dat men het in segmenten en locaties onderzocht.
Bangkok, Phuket, Krabi, waren de toplocaties…
Voor meer informatie zie de BOT site waar de informatie ongetwijfeld zal verschijnen…
Na dit artikel gelezen te hebben, vermoed ik dat die 7,9% directe inkomsten zijn, dus overnachtingen. Nog niet inbegrepen denk ik: tours, zoals duiken!!, souveniers, wasserijen (o.a. voor de lakens van de hotels), bakkerijen voor broodjes voor de toeristen, etc. etc.
de 7,9% wordt niet verklaard in het artikel wat gelinked was, daar praat men over 6%, wellicht is de 7,9% het gecorrigeerde percentage…
Het is vermoed ik niet eenvoudig om verschillende branches en hun effect op elkaar te berekenen…want dat blijft een schatting…