Wonen en Werken in Spanje

Ik vroeg me af wie een idee had van de vraag naar Dietisten in Spanje, voornamelijk Valencia trekt me. Ik heb een beetje gegooggeld vind nogal weinig vacatures en de salaris laat ook aan zich wensen.
Wat ik me ook af vroeg was wat voor belastingen betaal je als inwoner, met auto, woning, werk etc?

Ik hoop dat iemand me wijzer kan maken :zon02:
Groetjes Ingrid

Beste Ingrid,
A.s. week end 11 en 12 februari is er een emigratiebeurs in de Expo te houten.
Wij gaan emigreren naar Aruba en op de beurs kun je een heleboel info halen.
Misschien is dit wat voor jou.
groet
Astrid

1 like

Werken in Spanje vis heel anders dan in Holland.Als dieëttiste zal U waarschijnlijk zelfstandig moeten werken.En dat is moeilijk om aan klanten te komen.U zou het kunnen proberen bij een privékliniek daar zitten allerlei doktoren,fisiotherapeuten enz.Maar informeer eerst of Uw diplama hier rechtsgeldig is. Wat U vraag over belasting betreft in ieder geval betaal je 250 euro voor Securidad Social<ziekenfonds bijdrage>+ inkomstenbelasting varieërend van 25 tot 45 % afhankelijk van de verdienste.Ook kan ik U aanbevelen om eerst goed Spaans te leren.Ik hoop dat U iets aan dit antwoord heeft.Veel succes.

1 like

Spanje heeft op dit moment de grootste werkloosheid van Europa, meer dan 20% en zelfs 50% jeugdwerkloosheid. Er zijn dus echt amper banen te vinden. De enige mogelijkheid is inderdaad als ’ Autonomo’ gaan werken, zelfstandige. Zoals hierboven al aangegeven betaal je dan een bedrag van ongeveeer 250 euro p/m aan Seguro Social, dat is een soort ziekenfonds en daar zit ook een klein deel pensioen bij in. De belasting die je afdraagt is 20% en als autonomo kun je veel aftrekken, zoals benzinekosten, andere investeringen die je beroepsmatig dient te doen zoals computer, tel. en internet rekening etc. Afhankelijk van je doelgroep zul je ook spaans moeten spreken, en anders, als je je op de buitenlanders richt, zeer goed engels en duits want dat zijn de belangrijkste (grootste) groepen buitenlanders. Nogmaals, vanwege de crisis houden ook de gepensioneerde buitenlanders hun geld liever in hun zak, overdenk je keuze goed.
als je meer vragen hebt stel ze maar.
Paul, fysiotherapeut in de buurt van Valencia

1 like

Bedankt voor jullie antwoorden, ja dat klinkt niet heel anders dan in nederland (inkomstenbelasting). Het is de bedoeling dat we zowieso over 5 jaar of misschieen meer gaan, dus der is geen haast bij. Ik kan me voorstellen dat de crisis dan er niet meer is. We zijn beiden zuid amerikanen dus we spreken spaans al vloeiend. Ik ben me nog aan het orienteren welke studie ik wil gaan doen, als er weinig werkveld voor dietisten zijn ga ik dat niet doen.
Ik leun momenteel meer naar European Studies en ik denk dat ik daarmee verder kom. :slight_smile:

Hola Ingrid,

Bueno, si sera en unos años, tienes tiempo. De toda forma, si quieres trabajar en tu profesion, tendras que homologar tus papeles. Siempre cuesta un poco de tiempo.
De donde son uds? Mi esposa es de Colombia. Si te puedo ayudar en algo me lo dejes saber. Suerte con el frio en Holanda…
saludos desde España :vak02:
chao

Een kleine rectificatie: de belasting als autonomo is elke 3 maanden 25% van je inkomsten na aftrek van de onkosten wat bij de jaarlijkse aangifte weer wordt verrekend. Elke maand betaal je Seguridad social wat 241 € is. Het is zeker waar dat Spanje op dit moment niet echt een plek is om werk te gaan zoeken…Hay que j…se

Holas Gracias por contestar,
Si 2 anos antes de cuando pensemos irnos nos informaremos sobre todo muy bien, por mientras solo es un sueno bonito.
Yo soy de Brasil y mi novio de Peru.
Eres Holandes?
Saludos de fria fria Holanda jaja
Chao

Wauw jajaja si que estan Caga…os, no suena como si valiera la pena ser autonomo.

Bueno, si vale la pena si facturas minimo unos 1500 € al mes y si te queda en 1000 € y te basta para vivir…es decir, sin hipotecas altas ni hijos para mantener, ni coche ni leches…

Pues si todo depende de lo que esperas de la vida. Y para ganar 1000 por mes mejor me quedo por aqui trabajando sin diploma… jejeje

Alles hangt er inderdaad vanaf van wat je verwacht van het leven en werken. Ik heb ooit bewust de keus gemaakt om minder te verdienen en naar Spanje te gaan. Voor mij was het duidelijk, ik vind mijn privé situatie belangrijker dan een goed salaris.
Salarissen in Spanje hebben altijd lager gelegen dan in NL. Je moet alleen wel een goede vergelijking maken. Wat houd je netto over van je bruto loon in NL en Spanje en wat kan je met dat geld doen. Als je die vergelijking maakt dan zou je in bepaalde gebieden van Spanje beter leven dan in NL.