Overwinteren in Spanje en bij NL werkgever blijven werken

Dag allemaal,

Al geruime tijd loop ik met plannen rond om te overwinteren in Zuid-Spanje en de zomermaanden in NL door te brengen. Ik heb een fulltime job in NL en gezien de technische vooruitgang zou ik mijn werkzaamheden op elke plek in de wereld kunnen doen.
Is hier iemand die ervaring heeft met wonen in Spanje en werken in NL? Graag zou ik met diegene eens uitgebreid van gedachten willen wisselen. Ik heb een hele hoop vragen over m.n. allerlei praktische zaken. Wie o wie?

Dank & groet,

Frances

Het grootste probleem is de juiste structuur vinden. Belastingtechnisch moet je goed nagaan hoe je dit kunt gaan doen. Voor zover ik weet moet je volgens de spaanse wet officieel uitgezonden zijn door je werkgever naar Spanje of je werkgever moet een vestiging met belastingnummer in Spanje hebben. De andere mogelijkheid is om je hier als autonoom te vestigen en dan dien je te factureren aan je werkgever in Nederland en de bijbehorende kosten te betalen voor autonoom.
Uiteraard wil je vermijden dat je 2 keer belasting moet betalen.
Ik heb een aantal jaren voor een nederlandse werkgever gewerkt en deed dat als autonoom. Ik was en ben dan ook 100% woonachtig in Spanje. Hoe dat precies werkt als je 50% NL 50% Spanje doet weet ik niet precies, maar in principe zal het bovenstaande gelden.

Hi!
Dank voor je reactie. Dat vestigen als autonoom had ik inmiddels ook gevonden, maar dat gaat voor mij niet op denk ik. Het is de bedoeling om 5 maanden zijn Spanje te zijn en dan ook nog eens elke maand een week terug naar NL.
Ik vraag me af of het überhaupt nodig is om me ergens in te schrijven/melden; ik doe geen beroep op een instantie, heb een uitgebreide ziektekostenverzekering, houd mijn huis in NL etc.

Lijkt me ook dat je alleen te maken hebt met deNederlandse belasting en instanties. Meer dan 6 maanden in Nederland. Nederlandse werkgever en eigenlijk zou je kunnen zeggen dat je gewoon in Nederland werkt, maar vaak op vakantie ben (week of 18). Dat je tijdens de vakantie ook nog wat werk doet maakt weinig uit.
Belangrijkste is om de juiste afspraken te maken met de werkgever.