Wonen en werken in Portugal

Goedeavond ppl!
Misschien kan iemand mij helpen …
Al heel wat jaar weet ik dat ik niet in NL thuis hoor …
Cultuur, mensen, land spreken me totaal niet aan en wil daarom ook graag emigreren naar Portugal. Natuurlijk gaat dit niet over 1 dag en ben ik druk bezig met informatie opdoen maar het lijkt me leuk om hier mensen te ontmoeten die zelf ook zijn ge-emigreerd… Zelf wil ik eerst 6 weken gaan, bevalt me dit goed wil ik voorgoed!!

Hopelijk zijn er hier mensen die me hier een beetje op weg kunnen helpen!

Groetjes,
Nicole

Dag Nicole,

Wat zou je willen gaan doen in Portugal? Dat hangt er een beetje vanaf hoe het leven dan zal zijn. Mijn vriend werkt daar in de horeca, maar is 6 dagen in week soms bijna 10 uur per dag aan het werk. Hij is oorspronkelijk Braziliaan, maar woont nu daar. Veel geld krijgt hij niet 700 euro. Het minimumloon ligt er op ongeveer 450 euro mocht je je baan kwijtraken. Een huis huren is soms al 250 euro, dus erg lastig als je dan van 450 euro moet rondkomen. Maar iemand die bijvoorbeeld in een bank werkt, heeft wel fijne werktijden. Het salaris zou ik dan niet weten. Het is een mooi land en sommige levenswaren zoals alcohol zijn daar een stuk goedkoper. Bepaalde producten zijn er ook weer wat duurder als je het vergelijkt met Nederland. Het is ook afhankelijk van de omgeving waar je wilt gaan wonen. In Porto hebben de oude en soms ook de nieuwe huizen geen centrale verwarming. Rond november tot en met maart kan het daar behoorlijk koud zijn in huis. Je loopt dan met dikke kleren en een jas aan in huis en het liefst lig je de hele dag in bed. Ik heb daar zelf gezeten van november tot en met januari en we moesten het met een klein blaaskacheltje doen. Mijn kleren moest ik naar de wasserette brengen, omdat ze in huis na een week nog niet droog waren.
Dus het zuiden zou een aanrader zijn, maar is dan ook iets duurder.
In de andere maanden is het mooi en lekker weer. Dan geniet je ook het beste van het land.

Ik ben inmiddels weer terug in Nederland en wil over een paar jaren gaan emigreren naar Brazilie.

Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het.

Groeten van Jeden

Hallo Jeden,

Brazilie, ook erg mooi. Zelf ben ik afgelopen zondag terug gekomen van een 3weekse vakantie daar. Ik zat ik Jericoacoara (ong 3 uur ten noorden van Fortaleza). HEb het er super naar mn zin gehad :). Ik ben een afgestudeerde sportintructrice, het liefst zou ik daar wat mee gaan doen maar omdat ik de taal niet goed spreek lijkt me voor mij verstandig om eerst in de horeca te beginnen. Zelf ben ik van plan om naar Albufeira of omgeving te verhuizen. Woonruimte is voor mij geen probleem maar indd… de lonen liggen daar erg laag en zover ik weet kun je daar in de zomers werken en in de winters bijna niet aan werk komen (en helemaal binnen de horeca).

Waar in Brazilie willen jullie gaan wonen?

Groetjes,
Nicole

Dag Nicole,

Mijn vriend komt uit Natal, dus dan willen we daarnaar toe.
In de horeca is een lastige ja. Ik heb de taal geleerd via het Prisma talenboek. Ik kan niet geweldig praten, maar ik kan me verstaanbaar maken. Ik chat ook vaak met een paar vrienden uit Natal en uit Portugal. Dan ben ik verplicht om Portugees te schrijven. Probeer dat alvast, dan kom je al een eind. In Albufeira kan je met Engels ook redelijk terecht. Waarom probeer je niet iets van een sportschool te openen? Bijvoorbeeld bij een hotel waar veel Nederlanders komen? Sommige zouden het wel lekker vinden om tijdens hun vakantie te trainen. Doe eens navraag bij Nederlandse horecagelegenheden aldaar. Of kijk als je kan werken in een Nederlands restaurant. Genoeg opties of ga sportactiviteiten organiseren. Bijvoorbeeld in het zwembad. Op elke dinsdag en donderdag van 13.30 tot 14.15 of zo iets sportiefs doen in het zwembad. Dan verhuur je dat af. Maak afspraken met de hoteleigenaren.
Ik denk dat er genoeg is, wat je daar zelf kan doen.

Zelf had ik ook wel in Portugal willen wonen, maar vanwege het weer in de winter doe ik het niet. Ik wil altijd warmte om me heen hebben.

Misschien heb ik je op een idee gebracht. Ik hoor het wel.

Groeten van Jeden

Levenswaar zoals alcohol xD

Elke week plaatsen wij op donderdag een interview / 10 vragen aan. Lijkt het je leuk om je emigratie verhaal te delen met de bezoekers van Wereldwijzer, en mogen jou wat vragen stellen.

Neem dan even contact op Cor en Wilna

Klik hier om een privé bericht te sturen.

Spammen in een topic uit 2010 waarvan de poster sinds 2011 niet op het forum is geweest… Volgens mij is dat redelijk zinloos. :slight_smile: (Tipje hoor)