Wonen en werken in Portugal

Wij zijn ons aan het voorbereiden om te gaan wonen en werken in Portugal. Ik ben ingenieur weg- en waterbouw en mijn vrouw heeft veel ervaring als interieurverzorgster. Ook heb ik een aantal jaren een bouwbedrijf gehad maar kon dat niet meer combineren met mijn werk als projectleider. Na onze eerste vakantie in portugal waren wij reeds verliefd geraakt op dit land :smiley: . Nu doe je dat niet zo maar even, wonen en werken in een ander land. Volg wel reeds een cursus portugees, maar er komt meer bij kijken.

Wij zijn op zoek naar mensen die daar reeds wonen of ook van plan zijn daarheen te verhuizen. Laat ons iets weten en geef ons alstjeblieft zoveel mogelijk tips en info.

Reeds bij voorbaat bedankt voor de medewerking.

Beste “Jokerneb”

Mijn vriend en ik hebben plannen een klein hotel te beginnen in Portugal (nabij Cascais/Sintra). We zijn pas bij stap 1 en weten nog bijna niks. Hebben jullie inmiddels meer informatie weten te verzamelen?

Groet Esther

Hoi,

Ik ben net afgestudeerd verpleegkundige. Gisteren heb ik met een vriendin het wilde plan bedacht om in Portugal te gaan wonen en werken? Net las ik jullie plannen die al in januari zijn gestart. Dus ook mijn vraag is of jullie al meer informatie hebben. En heeft iemand ervaring met het werken als verpleegkundige in Portugal?

Groetjes

Hallo,

In maart is er een emigratiebeurs, waar portugal flink vertegenwoordigd zal zijn. Als je meer info wilt, stuur gerust een mailtje, [EMAIL=“andre@snert.nl”]andre@snert.nl.

Groetjes,

Andre

Hallo allemaal.

Emigreren doe je jiet zo maar. Daar komt inderdaad veel bij kijken.
Misschien is mijn boek wat voor jullie.
Ik heb daar een aparte posting voor opgevoerd.
Boek : Naar het Schelpenhuis.

Ruud

De Expatbeurs! Kijk maar op internet, veeeeel info. over wonen en werken in het buitenland, gewoon even snuffelen via Google e.d…Kom je vanzelf bij de juiste info. Of informeer eens via het arbeidsbureau, allemaal stappen om dichter bij jullie doel te komen. Heel veel plezier en succes! ( als je wenst te emigreren heb je toch wel een flinke dosis initiatief en inzet nodig, wees creatief en vindingrijk, dat is toch wel een voordeel als je zo’n stap zet. Dan ‘groei’ je er vanzelf naar toe! )

Ik en mijn portugese man gaan ook naar portugal verhuizen zodra ons his is verkocht. wij willen dan graag een cafe overnemen van een vriend( vlakbij de binnenstad porto), is dit misschien iets voor jullie?

In portugal zijn er nu veel werklozen maar dat betekend niet dat er geen werk is! De portugezen (vooral jongeren) hebben geen zin om te werken, maar er is genoeg te doen daar. bijvoorbeeld in de bouw en construcie en ook veel in de horeca vooral nu in de zomer natuurlijk in de algarve maar ook in het noorden is er genoeg te doen. Ik zeg maar zo “het leven is te kort om hier in dit land je aan gort te werken” volg je droom en daar maakt geld niet gelukkig. Ik ben daar gelukkiger arm als hier arm

Beste Portugal-ganger,
Woorden uit het hart gegrepen !
Laat niets je weerhouden om in ons mooie Portugal een nieuw bestaan op te bouwen. Twijfel, angst voor het onbekende en de mogelijke valkuilen ?
Vindt ons maar op Internet en laat horen/weten hoe we kunnen helpen om de grote stap te wagen…
Gegroet, Paul

Ik ben een 20 jaar, en spreek nog geen vloeiend portugees, ik heb een tijdje bij een callcenter gewerkt in lissabon waar ik gewoon met nederlandse klanten sprak, ik weet niet of ik zogezegt reclame mag maken maar email me gerust voor meer info…
En betreft verpleegkundige ik weet dat het hier makkelijker is, mn schoonmoeder is assistent van verpleegkundige en heeft geen enkel diploma…

Beste Nurse,
Jouw berichtje is van een tijdje terug, maar ik ben benieuwd of het gelukt is om als verpleegkundige in Portugal ( omstrekenan Lissabon) te werken. Mijn vrouw is ook verpleegkundige en wij zouden ook graag daar willen gaan wonen en werken. Ik ben zelf werkzaam in de administratieve sector. Wij spreken redelijk Portugees.Heb je tips op woon/ werk gebied? Alvast bedankt! Groetjes, Angelino

Hoi gezin,

Net als in alle landen is een van de belangrijkste factoren leer de taal! Vanuit NL zijn er vele cursussen, daar aangekomen heb je een ‘residentia’ nodig, een bankrekening, een ziektekosten verzekering en veel geduld. Zonder de Portugeese taal zal dit soort formaliteiten lang duren, check ook dat jullie droomhuis echt helemaal van jullie is en dat er niet verdwaalde erfgenamen zijn die ook aanspraak kunnen maken tijds de onderhandelingen. Gelukkig is de Algarve voorzien van goede internationale scholen relatief centraal gelegen. Invoeren van auto enz. kan in Faro hiervoor neem je normalitair een bemiddelaar in de hand, zorg dat je auto aan alle kenmerken voldoet die staan geregistreed bij de rdw, ook dit neemt de nodige tijd in beslag.
Conclusie, met heel veel geduld gaat het lukken om door de bureaucratie heen te komen. Wees goed voorbereid en heb voldoende geld om 6 mnd uit te zingen tot alle papaerassen in orde zijn.
Heb zelf het rondje om de molen gedaan en weet waarover ik spreek.

Succes!

Mijn vriend woont nu een jaar in Nederland, maar hij is het koudekikkerlandje wel al weer beu! 1 augustus verwachten wij ons eerste kindje, en willen daarom ook zo snel mogelijk naar Portugal verhuizen. Voor hem is het natuurlijk niet nieuw, voor mij wel! Ik weet ook echt niet wat ik allemaal moet gaan regelen etc… kan iemand mij hier bij helpen en eventueel tips geven? je mag me altijd mailen naar [EMAIL=“kcake@live.nl”]kcake@live.nl als we eenmaal gevestigd zijn ( Lisboa ) en het kindje is er wil ik ook weer gaan werken. En dan wel in de toerisme/recreatie/horeca. Het is een heel spannend iets, maar ik kijk er naar uit!

Groetjes

Mijn naam is Claudia, ik ben sinds een paar weken in Lissabon (voor de 3e keer) tot zeker eind augustus, maar ik vrees dat ik niet meer terug naar Amsterdam wil; inmiddels heb ik hier een leven opgebouwd en is dit mijn thuis geworden.
Ik ben fotograaf van beroep, ben hier met een project bezig over de Ciganos, heb naast de Fotoacademie ook een sociaal pedagogische opleiding gevolgd, ben lange tijd shopmanager van een kledingzaak geweest en zoek nu in Lissabon of omstreken een baan. Alle beetjes zijn meegenomen!

Misschien is er iemand met tips voor me of misschien zelfs een oplossing…?

Vriendelijke groet, Claudia