Als je op onderstaande link klikt kan je een artikel lezen van een Zuidafrikaanse krant (in het Engels). Het geeft een goed beeld van wat er op het moment gebeurt met de toeristen industrie in Madagascar.
Een zeer korte samenvatting: Er gebeurd niets! en dat is vreselijk.
En als de mensen hier geen baan meer hebben kunnen ze niet naar de overheid rennen, een paar formulieren invullen en je hebt een uitkering!
Ik ben dus vooral verdrietig voor de mensen die nu op straat staan en letterlijk geen boterham (rijst) meer hebben. De hoge politieke bazen, die het niet eens kunnen worden en elkaar beschuldigen van slecht leiderschap, schijnen hier niet om te geven, want ze komen geen stap naar elkaar toe.
Ik weet dat jij, als toerist, gewoon een andere “leuke” bestemming op de planeet uitzoekt en Madagascar is je achterhoofd houdt voor een ander jaar. Dat is niet meer dan normaal, maar voor mij, inwoner van Madagascar, werkt het natuurlijk zo niet. Ik zie elke dag de armoede en de mensen die hun maaltje bij elkaar proberen te werken.
Zo, na deze harde kritische noot.
Als het weer rustig is, komt allen en geniet, want Madagascar is prachtig.
Hoi Wendy,
Ik heb al eerder met je gemaild en ben niet zo gauw uit het veld geslagen maar van dat krantenartikel en van wat jij zelf schrijft word ik wel triest en eerlijk is eerlijk ook wel wat ongerust aangaande onze geplande reis. Momenteel geldt een negatief reisadvies. Wat merk je als toerist nu van de onrust in het land? Wat raad jij ons aan? Is er iets te voorspellen voor de komende maanden aangaande de situatie in het land? Kortom is het nog wel verantwoord om onze reis door te laten gaan?
Groeten Wil Verhoeven.
Wanneer gaan jullie? wij hebben vrijwel alles rond voor eind mei 2009 en zitten met dezelfde zorgen maar hebben nog niets geannuleerd daar het calamiteiten fonds het neg reisadvies niet overneemt en het ons dan zeer veel geld gaat kosten.
Wij kijken het nog even aan en hopen maar het beste, als de onrust enkel in de hoofdstad is willen wij het er nog wel op wagen. Ik zou dan ook willen weten of de onrust enkel in Tana is of ook in andere delen van het eiland.
Wij hopen half juli voor 5 weken te vertrekken. Wij hebben alleen tickets gekocht en die vallen niet onder het calamiteitenfonds. Het reisbureau is bereid tot 16 mei de tickets kosteloos om te boeken daarna kost het ons 590 € p.p.
Tja wat is wijs, voorlopig wachten we natuurlijk nog maar even af. We hadden ook al wat contacten met hotels e.d. in Madagaskar gelegd maar daar horen we ook niets meer van terwijl we voor de rellen wel regelmatig mailden. Ik verwacht eigenlijk niet dat je buiten de hoofstad er iets van merkt, behalve dat er beduidend minder toeristen zullen zijn…
Wil