Politieke crisis en reizen

Hoi reizigers,

De onrust van de afgelopen weken heeft zich voornamelijk geconcentreerd in het centrum van de hoofdstad. Ik woon in een buitenwijk en merk niets van de politieke crisis, behalve dat het natuurlijk het gesprek van de dag is en wij het nieuws aandachtig volgen.
Buiten het centrum van de hoofdstad is er niets aan de hand. Mijn man is gisteren teruggekomen van Tamatave, Soanierana Ivongo (oostkust) en heeft daar toeristen afgezet voor de boot naar Ile Sainte Marie. Alles was rustig onderweg.

In April komen vrienden van mij naar Madagascar. Zij hebben alleen vliegtickets gekocht en kunnen op geen enkele manier hun geld terug krijgen. Zij komen dus gewoon. Ze zeggen wel dat ze het een fijn idee vinden dat ze samen met ons (ik en mijn Malagasy man) gaan reizen, omdat wij het land goed kennen en wellicht eerder kunnen anticiperen op een situatie.

Wat er morgen of volgende week gebeurd is onzeker. Hoe zullen de onderhandelingen gaan tussen de beide partijen? Ik heb geen idee, maar je kan het nieuws volgen via het Madagascar nieuws forum waar ik updates plaats.:arrow:

groetjes,
Wendy

Hallo Wendy,

Ik wil heel graag in september naar Madagascar en kijk hier al een hele tijd naar uit. Nu echter twijfel ik. Volgens mij valt de dreiging voor toeristen wel mee maar buitenlandse zaken raadt een bezoek nog steeds af. Ik heb nog geen ticket maar wil deze wel graag aanschaffen. Heb jij advies afgaande op de situatie zoals hij nu is. (ik begrijp dat het voor de toekomst onzeker is)

(ik wil zo graag :teeth:)

groetjes Petra

Hoi Wendy,

In je eerdere bericht schrijft je: “In April komen vrienden van mij naar Madagascar.”

Nu ben ik erg benieuwd wat jullie bevindingen zijn als jullie de reis hebben volbracht, zijn er veel dingen dicht? Hoe is het reizen? Wij hadden (zoals je al weet) ook al tickets en komen eind mei naar het rode eiland.

Veel plezier met het samenzijn met je vrienden, geniet ervan!

x Ieniminie x

Mijn vrienden hebben haast kostenloos kunnen omboeken en komen nu in september. Dus mijn rondreis met hen ging gelaas niet door. Ik ben wel afgelopen paasweekend naar Andasibe geweest (150 km ten oosten van Antananarivo).
Als je daar naartoe gaat is het ook zeker de moeite waard om het lemur eiland van hotel Vakona te bezoeken en te lunchen daar of beter nog slapen, want het is een fantastische plek, maar ook de duurste.
Vorige week hebben de hoofden van de toeristische branche in Madagascar een vergadering gehad en een oproep gedaan om het negatieve reisadvies dat door de ministeries wordt uitgegeven weg te halen omdat de branche veel geld misloopt en bedrijven failliet gaan.

Volgens mij kan je prima rondreizen. Er zijn geen dingen dicht. Sommige hotels geven korting nu om klanten te genereren. Ik hoop dat de ministeries gehoor geven aan de oproep van de toeristenbranche. Ik weet niet hoe lang ministeries zo’n advies aanhouden en wat de redenen zijn.
De overheid in madagascar wordt nu gerund door een niet verkozen president. Aanhangers van de oude president houden demonstraties in het centrum. dat verloopt meestal vreedzaam, maar soms zijn er kleine relletjes. Het loopt niet zover uit de hand als de demonstraties van Andry Rajoelina eind januari en februari. Buiten het centrum merk je helemaal niets van ongeregeldheden of onrust.
Ik woon vlakbij het vliegveld en bij ons is het de hele tijd al rustig geweest.

groetjes,
wendy

Dank je Wel Wendy!

Jammer dat ze hebben omgeboekt maar wel begrijpelijk. En goed om te horen dat ze alsnog in september komen.

Wat je schrijft is duidelijk en het doet me goed te horen dat alles wat rustiger verloopt nu.

Wie weet tot in mei, wij gaan half mei ons eerste verblijf in Madagaskar regelen dus misschien hoor je dan nog van ons.

x Ieniminie x

Zoals ik voorheen ook al aan je geschreven heb. Als je hulp nodig hebt met reserveren of nog extra informatie wilt over bepaalde plekken of hoe te reizen. Vraag het maar op het forum of in een prive mailtje.

groetjes en tot in Madagascar,
wendy