Politieke ongeregeldheden in Madagascar 2012?

Hallo,

Wij zouden graag half mei naar Madagascar willen. We lezen op MinBuza.nl het volgende:
De huidige president Andry Rajoelina heeft begin 2009 met behulp van het leger een niet constitutionele machtsovername gepleegd. De zittende regering wordt door de internationale gemeenschap niet erkend.

Het normale leven is sindsdien maar gedeeltelijk hersteld en de politieke en sociale crisis is niet opgelost. Demonstraties, ook met gebruik van geweld en criminaliteit (steeds meer gewapend en gewelddadig), maken de situatie in sommige steden bepaald gevaarlijk. Momenteel is sprake van onrust binnen het leger. De mogelijkheid van en/of poging tot een militaire coup kan niet worden uitgesloten. De veiligheidssituatie kan plotseling verslechteren.

Reizigers in en naar Madagaskar wordt geadviseerd waakzaamheid te betrachten, demonstraties en samenscholingen te mijden, de berichtgeving in de media te volgen en zich goed te informeren over de situatie ter plaatse alvorens af te reizen (zie rubrieken ‘Zware criminaliteit’ en ‘Onveilige gebieden’).
Het wordt afgeraden ’s avonds de deur uit te gaan of te reizen.

Hoe denken jullie hierover? Is dit iets dat al heel lang speelt of nog maar net? Wat is verstandig?
Uiteraard snappen we dat je in dit soort landen niet in het donker moet reizen ed.

hoi,

Ik ben in september gegaan. Wel met een groepsreis, maar echt nergens last van gehad en geen gevoel van onveiligheid. In onze groep is wel geld gestolen in een hotel. Dat is het enige vervelende (onze eigen schuld, want het lag in de hotelkamer en kamermeisje heeft het gepakt van meerdere uit de groep -waren geen kluisjes).

Op straat juist een prettige sfeer en makkelijk contact (ik spreek wel wat frans, is mooi meegenomen). Weinig gemerkt van een politieke toestand. Ja dat sommige mensen weinig eten (lees echt heeeeeel weinig) hebben. Door de politieke situatie hebben andere landen hun hulp teruggetrokken. Dat is voor de bevolking zeer naar, maar dus niets gemerkt van opstand o.i.d.

Ik zou zo weer teruggaan (wil ook zeker nog eens andere delen van het land zien). Doen dus!

Zover hoef je je helemaal geen zorgen te maken over de politieke situatie in Madagascar en eventuele ongeregeldheden op straat. Het klopt dat er sinds 2009 een onverkozen regering is en in dat jaar ging dat samen met geweldadige demonstraties en was er een negatief reisadvies.
Vanaf half 2009 is het rustig en zijn er alleen veel politieke vergaderingen zonder resultaat. Het is het veilig op straat (Let wel op voor zakkenrollers op drukke plekken, maar dat is normaal). Er zijn geen demonstraties en er is nog steeds geen duidelijheid over verkiezingen.

Het is altijd vroeg donker in Madagascar (tussen 18.00-19.00) en het wordt iedereen afgeraden om 's avonds alleen de straat op te gaan. De meeste Malagasy mensen gaan met de kippen op stok en er is 's avonds dan ook niet veel te beleven. Maar aangezien de meeste reizigers komen om de natuur te bekijken is vroeg uit bed toch het handigste en dan ook maar vroeg er in.

Wendy

Ben er een maand geweest van eind september tot eind oktober. Gewoon op eigen houtje en helemaal nergens iets gemerkt van de politieke onrust.
Voor mij is dit een echt safe land, de mensen zijn hartelijk en aardig en ik heb me geen moment bedreigt gevoeld.
Laat je niet weerhouden om te gaan, aanrader! :cheer:

1 like

Het enige wat ik er in juni van gemerkt heb is dat onze gids er in de hoofdstad echt op gebrand was dat we helemaal niets waardevols bij ons mochten hebben (zelfs goedkope oorbellen moesten uit van hem) en we mochten niet naar het paleis omdat er daar door de toegenomen armoede een erg grote kans was om erg gewelddadig beroofd te worden. In de Lonely Planet (van 2007, dus voor de huidige situatie) staat juist beschreven dat het erg leuk is om hier naartoe te gaan.
Het was een erg goede gids, dus op zich neem ik hem wel serieus, maar dit kwam een beetje overdreven over. We hebben er wel naar geluisterd, nergens last van gehad (een vrouw met kindje waarvan we het vermoeden hadden dat ze probeerden ons te beroven, maar ik heb dat in Rome veel hardnekkiger meegemaakt dan dit).
Buiten de hoofdstad helemaal nergens last van. Er is inderdaad 's avonds niet echt iets te beleven en wij gingen meestal om 9 uur al slapen. Nachtwandelingen hadden we voor het eten (wat we dan iets later deden dan normaal), maar dan is het ook al echt helemaal donker, dus dat is prima.

Onze gids is een grote fan van de vorige president en heeft er veel over verteld, ook de verschillen voor de bevolking, het is voor hun wel echt een vervelende situatie en ik hoop dat er een oplossing voor komt. Maar het is zeker geen reden om er niet naartoe te gaan, de heel erg vriendelijke bevolking kan je inkomsten van de toeristen juist heel erg goed gebruiken!

Hoi,

Dank voor je reactie. Heb jij het openbaar vervoer gebruikt of een auto gehuurd? Tours daar ter plekke geboekt?

Gr.