Januari 2009 - Onrust in Madagascar

Het is zo jammer dat dit mooie land altijd geregeerd word door machthebbers die hun eigen belangen vooropstellen tegenover de belangen van de inwoners Het Afrikaanse land in de Indische Oceaan gaat sinds maandag (26-01-2009) gebukt onder zware protesten tegen de regering. De betogers eisen het vertrek van president Marc Ravalomanana en zijn regering.
Hier enkele foto’s van de Hoofdstad:
http://delices.wereldwijzer.nl/fotoalbums/onrusten-in-madagascar

Da’s inderdaad jammer. Hoe is de situatie inmiddels?

Gisteravond laat toen ik thuis kwam zag ik de herhaling van het nieuws. Er zijn inmiddels al heel veel doden gevallen. Echt heel erg. De protesten gaan nog door.

Het is jammer, maar gisteren (7 februari) was er wederom een uitbarsting van geweld. Deze keer het leger tegen de betogers, die het paleis van de president wilde binnendringen. Van de ene kant ben ik blij dat het leger heeft ingegrepen, want de vorige keer (26 januari) was de politie en/of het leger nergens te bekennen en zijn er veel gebouwen gesloopt en geplunderd. Van de andere kant ben ik verdrietig. Dit heeft direct effect op toeristen die naar dit prachtige land willen komen, dus negatieve economische gevolgen voor een land dat al zo arm is en het zijn niet de politici die beschoten worden, maar de gewone burgers.

Hoi,

Wat erg zeg al die doden en al die onrust! Helaas raakt het mij ook persoonlijk. Mijn vriend en ik wilden in mei dit jaar naar Madagacar reizen (we hebben de tickets en binnenlandse vluchten al geregeld en betaald) Nu is mijn vraag wat wijsheid is. Kijken of we kunnen annuleren of afwachten?

Is er iemand op dit forum momenteel daar en wat is aan te raden?

alvast badankt

Ieni

Hoi Ieni,

Ik woon in Antananarivo en ben goed op de hoogte van het laatste nieuws, maar het is afwachten. Het is jammer dat nu vele mensen voor een andere bestemming kiezen. Ik woon in Madagascar en heb een grote passie voor dit land en de mensen die er wonen. Als er geen toeristen meer komen zullen veel mensen hun werk verliezen en de mensen zijn al zo arm.

Ik raad dus aan om nog even af te wachten, hoe het verder verloopt. Veel mensen in de stad zeggen dat het snel over zal zijn. Er is nu ook een onderhandelaar van de UN om de situatie te bekijken en te bespreken.
De ongeregeldheden vinden zich voornamelijk plaats in het centrum van de hoofdstad, maar vluchtschema’s zijn ook gewijzigd, omdat er nu een avondklok geldt.

heb je verder nog meer vragen over Madagascar? Waar ga je allemaal heen? Hoe ga je door het land reizen? Je kan altijd contact met me opnemen als je nog informatie nodig hebt of je vraag op het forum stellen.

groetjes,
Wendy

Hallo,
omdat ik een reis naar Mada heb gepland voor juni dit jaar houd ik de laatste weken het nieuws goed in de gaten. Alhoewel er niet heel veel doorkomt hier in NL, lijkt het momenteel niet al te goed. Lokale info is zeer welkom.
Ik wacht nog af omdat we toch pas over 4 maanden gaan en zou het echt enorm jammer vinden als het niet door zou kunnen gaan.
Andy

Hallo

Ook wij hebben een reis geboekt eind april. Het is afwachten. Er was een documentaire op de televisie vandeweek en daar vertelde een Nederlands stel dat op Madagascar woont dat het jammer zou zijn als mensen wegbleven omdat het volgens hun veilig genoeg was. Maar dat was vòòr afgelopen zaterdag. Volgens mij kunnen we het beste afgaan op wat mensen die er wonen zoals Wendy :), vertellen.

Dit is altijd zo rot bij dit soort rampen. De bevolking is al zo arm, en nu is de kans dat toeristen een andere bestemming kiezen ook nog groter…

Hi Andy en alle andere Mada toeristen,

Als je meer op de hoogte wilt zijn van lokaal nieuws uit Madagascar:
www.sobika.com
Het is wel in het Frans, maar ze zijn goed op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Veloma (doei),
Wendy

dankjewel Wendy voor alle updates en ik wil je ook, via het forum, bedanken voor de prachtige reis die je voor ons georganiseerd hebt. Ik vond het super dat we bij jouw schoonfamilie hebben mogen logeren en het echte Malagasy leven hebben mogen proeven. (zie mijn foto’s)
Ik hoop voor je dat alles snel overwaait en aan alle mensen die plannen hebben. GAAN! (als het weer rustig is)

Hallo,

Ik wil even terug komen op een vraag die Wendy mij stelde over mijn reisschema.
We zijn van plan om van Tana naar Lac Itasy te gaan dan naar Antisarabe, Ambositra, Fianarantsoa en dan met de trein naar Manakara. Vervolgens naar Parc Ranomafana om door te gaan naar Ambalavao en parc L’Isalo.

Dan van Tulear vliegen we naar Tana voor een paar dagen bezoek aan het park d’Andasibe om daarna via Tana naar Nosy Bay te vliegen en uit te komen voor een paar dagen op Nosy Mitsio. Via Nosy Bay zullen we weer wegvliegen na een ruime 4 weken.

We hebben nog niet veel geregeld enkel de binnenlandse vluchten. Ik houd van backpacken en we zien wel wat we met het “openbaar vervoer” doen en wat met (wellicht een deel) autohuur of via pousse-pousse.

Hopelijk kan jij ons via dit forum een beetje op de hoogte houden van de situatie daar ter plekke. Mijn vriend en ik gaan al wel informeren over mogelijkheden tot annuleren maar voorlopig nemen we geen actie, we willen zeer graag naar Madagascar en ik heb al wel enige ervaring met reizen door derde werledlanden waar de situatie altijd wel wat instabiel is. Ik weet dan ook hoe belangrijk het geld van het tourisme voor de lokale bevolking is.

Alvast bedankt (Misaotra) en veloma (hihihi leuk al wat woordjes leren:p )

Ieni

Hoi iene,

Klinkt goed jullie reis en leuk dat je Malagasy woorden gebruikt. Ik zal je er nog 1 leren.
Het eiland heet Nosy Be. (be = groot, dat omdat de eilandjes eromheen erg klein zijn). Je kan dus ook zeggen “Misoatra be” als je nog meer dank uit wil spreken.

Ik zal iedereen op de hoogte proberen te houden van het lokale nieuws.
Fijn dat je vertrouwen hebt in de situatie hier en nog steeds bereid bent om te komen en het is waar dat er veel mensen financieel afhankelijk zijn van het toerisme.

Veloma
Wendy

Hallo Wendy,

Hoe is het daar in Madagaskar? Al wat voortgang met de bemiddeling van de UN? Hier is het nieuws erg schaars over Madagaskar.

x Ieni x

Hoi Inie en alle andere forumlezers,

Ik heb net drie nieuwe onderwerpen geplaatst met nieuws in het Madagascar nieuws forum.
Het is dus nog steeds onrustig en elke dag zijn er demonstraties in het centrum van de stad. Gelukkig is het niet wederom uitgelopen op schietpartijen zoals op 7 februari. Het wordt sterk afgeraden om naar het centrum te gaan rondom de regeringsgebouwen, Anosy, Avenue en Ananakely. Verder is er een avondklok om het rustig te houden op straat gedurende de nacht.

Voor mij persoonlijk; Ik ga gewoon naar school om les te geven elke dag, naar de markt voor de wekelijkse boodschappen en gezellige dingen doen in het weekend met vrienden en familie. We kijken elke avond naar het nieuws voor de laatste updates en hebben een gewoon leven. Natuurlijk heerst er een gespannen wachten op wat er gaat gebeuren. De meeste mensen die ik spreek zijn vooral bezorgd over de economiche crisis die dit met zich meebrengt. Het maakt ze niet uit wie er wint als er maar rust terug komt. Ik deel die mening, want voor Madagascar’s economische groei is een rustig politiek klimaat de basis.

groetjes,
Wendy