Mijn collega is in december naar Thailand geweest. Ze is surinaams en haar man is nederlands.
Nou wist ik al dat wit voor rijkdom staat. Dat veel thai’s bijv cremes op doen om witter te worden.
Mijn collega werd coninu na gekeken. Een vrouw zei tegen haar (terwijl ze over haar arm wreef) too dark. Een ander zei tegen haar dat ze heel gelukkig moest zijn met haar witte man anders was er niets van haar terecht gekomen.
Op borden is staan veel borden met oa: for your perfect white skin.
het klopt dat de meeste thai een zo licht mogenlijke huid willen en daarom zie je ook overal reclame voor producten die dit bevorderen of het meer licht laten lijken
dat mensen met een donkere huidskleur nagekeken worden ofzo is mij niets van bekend maar ik heb daar dan als bleekscheet ook geen ervaring mee
Dat zou je collega ook prima moeten herkennen uit haar Surinaamse context. Ook daar geldt, zoals in alle landen met donkere huidskleuren: hoe lichter hoe beter. Die cremes kunnen overigens forse huidziekten veroorzaken en zijn in NL grotendeels verboden, maar ja, ‘zwarte’ markt heh? :vak02:
Verder een complexe discussie, ik kan geen direkte relatie vinden met vakantie in zo’n land maar wie er vragen in die richting over heeft - ben benieuwd…
In Aziatische landen staat ‘donker’ gelijk met buitenwerk, en dat is minder werk, zoals landbouw, visserij, e.d.
In Westerse landen staat tegenwoordig, zo sinds jaren 60, ‘bruin’ gelijk met ‘heeft geld om op vakantie te gaan’ en is dus rijk.
Vroeger was het in de Westerse landen ook anders, en werd met allerlei poedertjes geprobeerd zo wit (dus rijk) mogelijk te zijn.
Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat.
Maar is dit niet in heel veel landen het geval. Ben in Egypte ook bekend met de fair&lovely cremes. tegenovergestelde van de dagcreme’s met een tintje hier. In heel veel landen wordt de bruid helemaal wit gepoederd. Wat voor ons juist weer met bronspoeder wordt bereikt. Heb een verlovingsfeest meegemaakt waarbij ze me vroegen de make-up te doen. Na 5 minuten werd ik opzij geschoven want het was allemaal nog veel te (natuurlijk mooi) bruin. de hele kalkdoos ging er overheen.
Net als dikke billen in afrika en skinny billen in westerse mode, denk ik dat elk land weer zijn modebeeld heeft.
Nou dat had ik dus ook, want mijn bodylotion was op dus hups ik daar in de supermarkt een nieuwe fles bodylotion gehaald, sta ik daar in de hotelbadkamer te smeren zie ik opeens dat het een Whitening bodylotion is! Ik oeps…nou ja heb het maar gewoon gebruikt (vandaar dat ik denk ik niet zo bruin terug kwam van vakantie haha!!)
Ja, die fout heb ik ook eens gemaakt bij de 7-Eleven: bruinmakers en witmakers staan in hetzelfde vak. Oppassen dus.
Overigens zonde dat de thai wit willen zijn: je ziet soms van die bleekscheterige meiden (en jongens) dat je denkt “wat bezielen ze”.
Maar dat denken ze ook van ons blanken. “Wie gaat er nou in de zon liggen?” Het wit-zijn wordt trouwens ook aardig gepromoot. Als je de soapseries ziet op de thai televisie zijn het allemaal gebleekte koppen, haast of je GTST kijkt. Jammer hoor.