… het wellicht net andersom is ? Althans volgens o.m. telegraph.co.uk/travel en exploreworldwide.com ?
[ul]
[li]“Farmers try to hear their animals talk in a ritual which, if successful, signifies not just a Doctor Dolittle gift for communicating with our furry relatives but good luck for the coming year.”
[/li][li]“Any farmers want some good luck for the New Year? In Romania, farmers try and hear their animals talk. If they’re successful they will have good luck all year.”
[/li][/ul]
… rond de jaarwisseling de Roemenen in beren- of geitenvachten door de straten dansen om de natuur gunstig te stemmen ? Levert fraaie foto’s op :
Volkskrant.nl : Berenparades: Wie ze heeft gezien, vergeet ze nooit Romania-insider.com : Romanian wins National Geographic Traveller’s 2015
… in Chili, Ecuador, Colombia, … met oud en nieuw op straat rondlopen met een lege koffer een ritueel is voor mensen die in het nieuwe jaar graag op reis willen ?
… dit verhaal veel logischer klinkt
… ik niet verwacht had een fout aan te treffen in het artikel van de NG Traveler
… ik nu opeens vermoed dat de papegaai juist wel een geliefd huisdier is in Roemenie
(… ik toch van de week eens ga babbelen met een Roemeense die getrouwd is met een dorpsgenoot om te horen hoe het echt zit)
… ik LineC trouwens een heel fijne vakantie toewens en niet hoop dat ze haar neus in zaken gaat steken als ze naar Colombia mocht gaan
…
*Tokio Haneda en Seoel Gimpo de oorspronkelijke luchthavens voor internationale vluchten waren van respectievelijk Japan en Korea? Tokio Narita en Seoel Incheon werden gebouwd om de megasteden van drukte te verlichten, waarbij laatstgenoemde nog relatief recentelijk vijftien jaar geleden is geopend.
*Narita met zijn 77km naar het centrum van Tokio als officiele hoofdluchthaven van de stad een van de luchthavens ter wereld is die het verst van een stad vandaan liggen?
*De langste vlucht zonder tussenlanding die je momenteel kunt nemen die tussen Dallas/VS en Sydney/Aus is en ca 16 uur duurt?
*Tot 2004 langste vlucht ooit tussen Singapore en New Ark was en ca 18,5 uur in beslag nam?
*Maatschappij Emirates deze records wil gaan verpletteren door volgende maand een verbinding te starten tussen Dubai en Panama-stad? WEES ERBIJ
*Je als je je brood wilt verdienen als cabinepersoneel voor een luchtvaartmaatschappij je niet langer mag zijn dan 186cm en korter dan 152cm? De maximale lengte spreekt voor zich, maar de minimale lengte is een vereiste voor het kunnen bereiken van de opbergvakken.
*De co-piloot en de hoofdpiloot tijdens een vlucht niet dezelfde maaltijd voorgeschoteld krijgen? Dit wordt gedaan om de mogelijke kans op voedselvergiftiging uit te sluiten.
*Dit het hoofdverhaal is in de komediefilm Airplane! uit 1980 waarin beide piloten door voedselvergiftiging het vliegtuig niet meer konden bedienen?
*De fim bekend werd doordat een van de acteurs Leslie Nielsen was die een sterke rol speelde?
*Alhoewel veel mensen het succes aan Leslie Nielsen toeschrijven, hij slechts een bijrol heeft?
*De film Airplane! een parodie is op het verhaal en film genaamd Zero Hour! uit 1957 waarin de piloten van een vlucht tussen Ottawa en Vancouver worden vergiftigd door een maaltijd met vis en een hoofdpersonage het toestel op aanwijzingen van de verkeerstoren veilig moet zien te landen. Veel fragmenten uit de films zijn identiek en je kunt als je de overeenkomsten wilt bekijken, HIER KLIKKEN.
…dat Incheon eigenlijk Intsjon is in verouderd Nederlandse spelling? Het wordt met name nog in het Afrikaans gebruikt wat in feite een soort oud Nederlands is uit de 17de eeuw.
…en je kunt het tegenkomen in schoolatlassen van voor 1985
(had dit nog willen toevoegen, maar bewerkoptie bleek inmiddels verlopen)
…
[ul]
[li]Het Noorse woord jeg wordt uitgesproken als jij, maar betekent “ik”. Het Noorse woord ikke betekent “niet” in het Nederlands.
[/li][li]Tak betekent “bedankt” in het Noors, maar “ja” in het Pools. De uitdrukking “nei, tak” (Nee, bedankt) is dus erg verwarrend voor Polen.
[/li][li]Het Griekse nè betekent “ja”.
[/li][li]In het Engels en het Frans betekent air o.m. “lucht”, in het Maleis betekent het “water”.
[/li][/ul]
… dit taalkundig ‘valse vrienden’ zijn ?
… het wel weer eens tijd is dit draadje omhoog te hijsen
… ik benieuwd ben hoe het met georges is
… ik benieuwd ben welke whisky Zaan nu weer drinkt
Het aantal jonge uilen in onze kast was vorig jaar trouwens 5, waarvan er vier het nest levend verlaten hebben. De laatste twee (Junior & Bennie) hebben we nog een paar weken in het bos kunnen volgen.
(ik vrees trouwens dat één van de ouders afgelopen jaar een ongeluk gehad heeft… Blijven ze beiden leven, dan komen ze meestal terug naar dezelfde nestelplek… we hebben niet het idee dat er momenteel iets inzit)
… C4th zich afvraagt waarom VideJo voor Ierse Whiskey kiest?
… ik het slim vind dat als je al aan de actie “een maand zonder alcohol” meedoet hier Februari voor uit te kiezen :biggrin:
… ik de afgelopen jaren genoeg heb meegedaan aan maanden zonder alcohol
… dit te danken is aan een klein stuk ongedierte
… ik dan inderdaad boven de zaak heb gewoond
… dat enorm leuk was
… ik enkele maanden geleden nog even ben wezen informeren (bij Mariska) wat de appartementen tegenwoordig doen qua huur