Wilt gaan reizen naar Australië

Dag allemaal,

Ik ben Michelle en ben 22 jaar.

Heb een grote passie voor reizen gekregen.
Ik ging regelmatig met Ryanair weg en lekker goedkoop gaan vliegen sinds dien ben ik er van gaan houden.
Nu heb ik de uitdaging om te gaan reizen naar Australië 1 bestemming i.v.m. de hoge kosten
Het is natuurlijk wel de bedoeling om Australië te gaan bekijken en niet alleen in Sydney te gaan zitten.
Weet nog niet wanneer want er moet eerst geld verdiend worden.

Heeft er iemand tips? Want die zijn altijd welkom.

Groetjes Michelle

Hoi Michelle

Welkom op wereldwijzer!

Heb je je vraag ook al in het Australiëforum geplaatst. Daar zitten over het algemeen toch de mensen die je wat meer kunnen vertellen over Australië.

Verder kan ik je aanraden je vraag zo concreet mogelijk te stellen, dan heb je de beste kans op een goed en nuttig antwoord van mensen.

Groetjes Thijs

Dag thijs,

Dat heb k nog niet gedaan

net nieuw dus ff uitvogelen

bedankt voor het advies

Welkom op het forum!

Waarom Australië?
Zelf ben ik er wel geweest 4 maanden waarvan 3 maanden gewerkt in Perth en Sydney, maar eerlijk gezegd vond ik allerlei andere landen veel boeiender en interessanter. Zelfs Frankrijk heeft eigenlijk meer te bieden qua cultuurverschillen, afwisseling in de natuur, kunst, historie, muziek, hippe dj’s, stranden etc. En is stukken dichterbij :slight_smile:

En bijvoorbeeld in Zuidoost-Azië zijn veel **prachtige **landen waar je ongeveer 5x zo goedkoop uit bent en dus voor hetzelfde geld 5x zo lang kunt blijven en lol hebben, snorkelen, jungle trekkings maken, kayakken, bij bergstammen logeren, olifanten wassen, massages nemen, kookles nemen…

Maar goed, soms is een droom heel sterk. Toch ben ik wel benieuwd: waarom nou net Australië? Soms is het alleen maar omdat het zo ver weg is en daardoor spannender lijkt (dan bijvoorbeeld Frankrijk). Maar eerlijk gezegd vond ik Frankrijk dus uitdagender dan Australië, achteraf gezien. En dan zijn er nog tientallen landen nóg interessanter dan Frankrijk, bv. Thailand, Laos, Peru, Tanzania, IJsland… En Australië is dus echt duur: duur ticket, én duur leven daar.

Voor jonge mensen raad ik altijd aan om dure landen te bewaren voor als ze ouder zijn en nu naar goedkopere landen te reizen. Die vergen ook meer van je omdat de cultuurverschillen groter zijn (en de wegen soms slechter), maar juist dat maakt ze ook extra interessant! En zo leer je ook veel over jezelf.
Of misschien kun je gaan werken in Australië met een Working Holiday Visum; dan kun je wel meer zien en geld besparen. Echt veel zul je niet verdienen, maar op de dagen dat je werkt, heb je geen tijd om veel geld uit te geven :slight_smile: Alleen je onderkomen kan wel duur zijn…

Costs***
At the low-cost end of travel, if you camp or stay in hostels, cook your own meals, restrain your urge for entertainment and move around by public transport, you could probably eke out an existence on $70 to $80 per day; for a budget that realistically enables you to have a good time, aim for $100 per day.
*
Read more: Australia country guide - Lonely Planet | Australia & Pacific*

(Ter vergelijking: in Thailand kun je voor ongeveer $20 per dag slapen, eten, reizen en leuke dingen doen.)

Hoe dan ook, succes met sparen!

Dag Cecilia en Michelle,

Australia is inderdaad behoorlijk duur in het algemeen. Een goede tip om eerst naar “goedkopere” landen te gaan, van Cecilia. Ik begrijp dat je pas 22 bent Michelle. Natuurlijk ben je benieuwd hoe het down under is; maar zoveel jonge mensen zwerven daar rond zonder enig idee wat ze eigenlijk willen zien. Ik had vroeger niet eens het geld om waar dan ook heen te vliegen, maar nu kan ik de kans wel grijpen om verder weg te gaan dan Europa. Alles op zijn tijd. Good luck mate, whenever you may go!

Klopt helemaal… ik moet bekennen dat ik dat ook had toen ik daar was op mijn 23e. Ik wist alleen dat ik graag naar Australië wilde maar eigenlijk niet waarom. Gewoon omdat iedereen om me heen het erover had.
Uiteindelijk vloog het geld mijn portemonnee uit, moest ik stomme hoofdpijnbaantjes doen zoals telemarketing om het hoofd boven water te houden, betaalde ik me scheel aan koude hostels (bed in gedeelde slaapzaal) terwijl ik in Indonesië voor veel minder geld een eigen kamer en gratis ontbijt had… en inderdaad: ik wist eigenlijk niet eens precies wat ik graag wilde zien in Australië, of ik kon het niet betalen… Dus ik heb ook maar weinig highlights meegekregen.

Natuurlijk was het wel een leuke ervaring om daar te werken en het volk op die manier te leren kennen, en om super low budget te improviseren en sprokkelen. Je wordt er creatief van. Op een gegeven moment werkten mijn vriendin en ik ieder 60 uur per week in de horeca, 6 weken achter elkaar. Helemaal kapot natuurlijk. En geen fut meer over om veel van Sydney te gaan zien. Maar anders hadden we het financieel niet gered.
Ook door het ‘zomaar rijden’ zonder doel, hebben we wel aardige dingen gezien, maar nu zou ik het anders doen als ik weinig geld had. Want al ons geld dat we met 2 maanden werken hadden gespaard, was na 3 weken rijden alweer op, we hadden niet eens geld voor benzine voor The Great Ocean Road dus die hebben we ook moeten overslaan, en toen moesten we weer werken.
Je geld is beter/slimmer te besteden: meer leuke dingen doen voor minder geld, gewoon in ee goedkoper land.

Na die reis heb ik veel meer eerst uitgezocht wat een land eigenlijk te bieden heeft (strand/bergen / natuur / cultuur / geschiedenis / aardige mensen / weer / activiteiten) en hoeveel het kost. Niet zomaar ergens heen gaan omdat veel andere mensen het erover hebben. Bijvoorbeeld zuidelijk Spanje is ook superleuk!! En cultureel héél anders dan Nederland (een groter verschil dan Australië).

Dus Michelle, geniet voorlopig vooral van de vele mooie, bijzondere, muzikale, culturele, goedkope landen die de wereld voor je in de aanbieding heeft! Australië ligt er over 40 jaar ook nog wel. :slight_smile:

Hallo Cecilla,

Mooi dat je het over Zuid spanje hebt maar ook dat is al gezien;)
Het zelfde geldt voor Alghero,trapani,Rego di calabria, straat van Gilbaltar, Napoli,Milano,Roma,Budapest,Duitsland,frankrijk,Zwitersland,Interrail, Monpellier allemaal al gezien:) dus toe aan wat anders;)

Het kost allemaal wat maar dan heb je ook wat:) en daarnaast duurt het ook nog wel even voordat k ga want ik moet eerst geld hebben en gaat voor max 3 a 4 maanden;)

Dus dat zal wel moeten lukken eerst sparen en dan gaan;)

Hou zelf niet zo van Indonesie of Zuidoost Azie dat trekt me niet zo;)

Maar ondanks dat bedankt voor je tip

groetjes

Dag:)

Heb al veel gezien in Europa en ben vaak genoeg weg geweest met ryanair.
Daarnaast toe aan wat nieuws straks heb k misschien wel een gezin en dan doe je dat niet meer
Nu ik nog jong ben de kans heb en kan sparen moet ik dit aan gaan,
Wie weet krijg k een enge ziekte of zomaar een ongeval
Dan doe je dat niet meer hoor;)

Bedankt voor je tip;)

Ggroetjes