Australie-Nieuw Zeeland- Thailand

Joehoe,

Mijn naam is Yvonne van der Vegt en ik ben 21 jaar!
Ik ben mij een beetje aan het inlezen over backpacken…
Nu was mijn plan om in januari richting Australie te gaan, door te reizen naar Nieuw Zeeland en op de terugweg door Thailand reizen en daar eventueel nog één maand vrijwilligerswerk te doen…

Ik heb geen idee hoeveel geld ik hiervoor moet sparen? Heeft iemand een idee? Het hoeft geen dure reis te zijn maar ik wil er ook weer niet dingen voor moeten laten…
Mijn reis zou ongeveer een half jaar duren en ik zou alleen gaan…
Auto kopen? Reizen met trein, binnenlandse vluchten?
Het maakt mij niet veel uit, ligt aan de prijzen.

Kan iemand mij hiermee verder helpen?

Groet Yvonne

Ik heb in 1997-1998 een jaar gereisd, o.a. in Australië.

Ik las laatst dat je tegenwoordig voor Australië minstens 40 euro per persoon per dag nodig hebt en dan kun je geen leuke dingen doen. :slight_smile:
Dat is alleen voor hostel / kamperen, zelf eten koken, en bussen. Maar geen bier, niet uitgaan, geen tripjes / tourtjes. Dus reken maar uit.

Voor Australië kun je wel een Working Holiday Visum krijgen om daar legaal te werken. Het kan wel weken duren voor je werk vindt, dus wees flexibel. Ook zul je niet veel over houden om te sparen, want je woont in hostels of in ieder geval meestal duurder dan met een eigen huurappartementje (of bij je ouders) zoals in NL.

Nieuw Zeeland is volgens mij ook duur.

Thailand is goedkoper, ongeveer 800-1000 euro voor een maand nodig, inclusief eigen hotelkamer, regelmatig uit eten, af en toe een massage, leuke tripjes bijvoorbeeld naar watervallen, junglewandelingen, snorkelen, olifanten verzorgen etc… (maar duiken en rotsklimmen zijn dan wel weer duurder). Dus een veel leuker programma voor minder geld.

Vrijwilligerswerk doen kost meestal geld, en je moet je afvragen waarvoor je het doet. Voor de mensen daar? > dan moet je minstens een half jaar blijven anders hebben ze er niet zoveel aan. Ze moeten jou immers inwerken, je moet wennen aan cultuurverschillen, eventuele weeskindjes leren jou net kennen, etc. Voor je eigen cv en goed gevoel? > dan kost het dus meestal veel geld.
Volgens mij kun je beter in Nederland vrijwilligerswerk doen voor lange termijn. Er zijn zat organisaties in NL die effect hebben op andere landen, bv. Oxfam Novib, Warchild etc.

Ik zou de dure landen (Australië, Nieuw Zeeland) helemaal skippen, en lekker gaan reizen in Zuidoost Azië waar je voor 800-1000 euro per maand veel leuke dingen kunt doen, in plaats van Australië voor minstens 1200 euro per maand zonder leuke dingen doen en geen privacy.

Aus en NZ klinken wel bijzonder omdat ze zo ver weg zijn, maar eigenlijk is reizen in Frankrijk avontuurlijker, lastiger, meer cultuurverschillen. En veel goedkoper om er te komen! :wink:
Ik vond Australië wel gaaf hoor, maar heb daar dus maar 3 weken van de 4 maanden kunnen reizen en de overige 3+ maanden alleen maar gewerkt. Ook een leuke ervaring hoor… maar als je echt veel wilt zien en wilt reizen en andere backpackers ontmoeten, is Zuidoost-Azië waarschijnlijk een beter plan.

P.S. Ik ben het helemaal eens met de (ook) zwaar ervaren reiziger Matt van http://www.wherethehellismatt.com/:

*“I always recommend Southeast Asia. It’s good for a bunch of reasons. Most of them hinge on the assumption that you’re young, broke, and hail from a westernized culture. First off, Southeast Asia is cheap. Probably less so than it was a few years ago, but you can still get good value for your money. I once stayed in a Cambodian guest house for $3 a night – and that included laundry. Save Europe for when you’re old and rich. I promise it’ll still be there. It’ll look much the way it does now, and your frail, elderly body won’t have any trouble managing the subways and escalators. Southeast Asia, on the other hand, is going to demand a lot more from your body and a lot less from your wallet. Another reason it’s good: it’s a million miles from anything you’re used to. Stepping out of your comfort zone is really important – seeing whole other ways of living.” *

(En waar hij het heeft over Europa, geldt natuurlijk voor ons juist Australië en Nieuw Zeeland, VS, Canada… bewaar die landen voor als je oud bent!)

Zie ook deze thread.