Wildkamperen

Ik heb een vraagje wat ik niet goed kan vinden. Mag je in Namibie ook wildkamperen (dus niet op een camping / bij een lodge)? Als ik reisverhalen lees, heb je ook hele stukken waar je niets of niemand tegen gaat komen onderweg. Mag je dan ook onderweg stoppen en besluiten om in the middle of nowhere te overnachten. Of is dat erg onverstandig?
Wat doe je als een reis tegenvalt en je langer dan verwacht onderweg bent en er is geen camping in de buurt… het wordt niet aangeraden om in het donker te rijden…
Kan iemand mij hiermee verder helpen?
Dank je wel.

Of het mag weet ik niet, heb het wel meerdere keren gedaan. En dat kan ik je echt aanraden! In the middle of nowhere helemaal alleen in de natuur onder een glinsterende sterrenhemel is echt super gaaf!

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

mag ik vragen waar jij dan in het wild hebt gekampeerd. In welke regio’s?
Nog tips?

Eigenlijk overal wel: nabij orange river, nabij fish river canyon, nabij aus, ten noorden van etosha, bij brandberg mountains en op de caprivi strook. Gewoon even vd main road af en een beschut plekje zoeken. Verkeer is er sowieso weinig in Namibië. Heb telkens ongestoord kunnen slapen :slight_smile:

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Ik denk niet dat het officieel mag of is toegestaan. Maar wat zou de reden zijn om wild te kamperen in Namibia?

Als je inderdaad pech hebt en een camping niet meer haalt, zal waarschijnlijk niemand iets zeggen als je je tentje opslaat in the middle of nowhere en 's morgens verder rijdt. Dat is nog steeds veiliger als 's nachts rond te rijden.
Maar voor de rest zou ik gewoon op een camping of lodge gaan staan. De meeste campings zijn vrij klein en de plaatsen zijn ver genoeg uit mekaar zodat je toch nog het gevoel hebt om alleen op de wereld te zijn onder de prachtige sterrenhemel.

Je hebt redelijk wat community campsites in Namibia waar je toch de lokale bevolking mee steunt, die vaak vrij arm is. Dus ik zou wild kamperen in Namibia zeker afraden als het niet echt nodig is.

Wij zaten te bedenken dat het ook avontuurlijk is om eens echt in het wild te kamperen. En al met al vind ik de campings (ook die community campings) vrij prijzig met vier personen. Het is daar niet goedkoper kamperen als hier op vakantie met de tent, maar dan met veel minder voorzieningen (of wij worden online opgelicht, dat kan natuurlijk ook). En sommige campings kan je niet van tevoren reserveren, dus daarom dachten we, we kunnen ook iets eerder stoppen en wild kamperen. Vandaar mijn vraag…

De campings in Namibia zijn inderdaad niet de goedkoopste, maar daarvoor krijg je ook heel wat. De meeste campings hebben maar enkele plaatsen, dus je zit niet zoals in Europa als sardientjes in een blik. De meeste campings hebben goede en zeer nette faciliteiten. De campings zijn vaak ook 1 met de natuur, je ziet ze niet. De toilet en douche zit vaak in de natuur verwerkt (in een rots of zo). En doordat je maar een paar plaatsen hebt, heb je een gevoel van vrijheid, en al vaak van wildkamperen. Je ziet en hoort je buurman niet of amper. Ik heb het hier wel over prive campings. De campings van NWR zijn een ander paar mouwen. Vaak compleet te duur, maar ze weten dat je daar wel moet logeren wegens de locatie (in Etosha, of 1 uur vroeger Sossusvlei binnenrijden,…).
Wij kamperen vaak zowel in Europa en in Afrika. Maar in Europa moet ik vaak toch weer slikken over de kwaliteit van de campings (druk, dicht bij mekaar, vaak vuile toiletten,…). Dus laat je niet teveel leiden door de prijs.

Ik heb zelf niet zo heel vaak op een community camping gestaan, dus daar kan ik zelf niet veel over zeggen. Betreffende wildkamperen, je kan het proberen. Ik zou het zelf bijvoorbeeld in het zuidelijk deel van Namibia niet doen. Je zal daar of in een nationaal park staan, of op een prive farm.

Trouwens, wat bedoel je juist met online opgelicht? Te duur voor wat het is? Kan je anders een paar voorbeelden geven van waar jullie van plan zijn te gaan of willen boeken. Dan bekijk ik eens als er eventueel alternatieven zijn :slight_smile: (kan ook in pm als je wil)

En ook, welke periode gaan jullie?

wij gaan on oktober 2018 naar namibie, maar nu merk ik dat er al veel campings etc zijn vol geboekt. Ik hou er niet van om van te voren te boeken maar ik wil ook niet de mooiste plekjes mislopen. Nu is er niks meer vrij bij de fish river canyon op onze data. iemand nog tips??

@purplesun61
De dichtsbijzijnde campings zijn Hobas (van NWR) en Canyon Road House. Maar heb je ook al eens gekeken naar Ai Ais Hot Springs resort? https://www.nwr.com.na/resorts/ai-ais-hotsprings-spa
Deze ligt ook niet te ver weg en het zou me verbazen als deze camping al volgeboekt is voor oktober. Ze hebben heel veel plaatsen en je kan er leuk gebruik maken van de termale waters van de Fish River canyon.

Ais ais is nog vrij maar las geen goede verhalen en is nog best ver van canyon of niet?

Wel, in Namibia zijn afstanden relatief :slight_smile: Er zijn er velen die daar kamperen om de canyon te bezoeken. Hobas en Roadhouse liggen dichterbij maar Ai Ais ligt ongeveer 70 km van de canyon, wat echt niet zo ver is in Namibia. Je kan in de camping verblijven en 's morgens de canyon bezoeken terwijl je naar je volgende bestemming rijdt of omgekeerd natuurlijk.

Voor 1 of 2 nachten is Ai Ais zeker niet slecht. Ik heb er tenminste geen slechte ervaringen mee. Je kan gebruik maken van het termaal buitenbad en voor een peulenschil ook van het binnenbad. Je kan ook in de omgeving wandelen richting canyon (waar de hikers uitkomen). Het enige minpunt van de camping zou ik zeggen, zijn de bavianen die 's morgens heel vroeg op zoek zijn naar eten. Voor de rest was het wel prima. Zeker als je de Fish River Canyon wil bezoeken en je toch ergens moet logeren. :slight_smile:
Verder denk ik niet dat er nog andere campings in de buurt zijn behalve deze 3.