Campings echt vol Namibie ?? Wild kamperen dan?

Beste allen,

Wij zijn ons nu al even aan het inlezen in kamperen Namibie.
Er komen alleen maar verhalen voorbij dat je alles ver van te voren moet boeken??
We zijn nu bang dat we onze vakantieplannen moeten verzetten of een ander land te bezoeken.

Wij zouden graag zelf met een daktent auto willen rond rijden en het avontuur opzoeken.
We willen begin juli gaan en nog niks geboekt (normaal boeken we nooit iets ver voorruit of überhaupt overnachting van te voren).
Is het echt niet mogelijk om dan ‘campings’ te regelen nu nog?
We zijn niet op zoek naar luxe of een fancy camping.
Ik lees ook dat wildkamperen niet mag maar wel een aantal mensen die dat hebben gedaan,
voor ons zou dit ook een ideale optie zijn als er bv geen camping meer mogelijk is. Mensen die hier meer ervaring mee hebben?

Iemand nog een goede tips om campings te boeken op een site waar niet alleen maar fancy lodges staan?

Alvast hartelijk bedankt

De meeste campings in Namibia zijn vrij klein en hebben maar een beperkt aantal plaatsen. De meeste campings zijn sowieso niet echt luxe of fancy, maar eerder charmevol. Je hebt alles wat je nodig hebt, maar bovenal, je staat ver van je buur af en hebt vaak een eindeloos zicht over de woestijn. Maar zoals gezegd, er zijn niet heel veel campings en de campings zijn klein, met weinig plaatsen.

Ik heb ook gehoord dat het in de vakantiemaand (juli, augustus) vrij druk is, maar ik weet het niet helemaal zeker. Ik zou zelf campings aanschrijven, rechtstreeks. Vooral omdat jullie waarschijnlijk naar de meest toeristische plaatsen willen gaan, zoals Sossusvlei en Etosha. Wildkamperen zou eventueel kunnen maar dan echt niet op die meer toeristische plaatsen, eerder in het noord westen of aan de Skeleton coast.

Zoals gezegd, ik zou even wat campings mailen of bellen voor de zekerheid. Ik zou niet zomaar vertrekken, als je weet dat er bijna nergens meer plek is. Je kan eventueel ook lodges aanspreken, die geven soms ook wel kampeergelegenheid ook al staan ze niet aangeschreven als campings.

Je moet ook rekening houden dat Namibia groot is, en als je ergens zou aankomen waar er geen plaats meer is, heb je niet zomaar een alternatief in de buurt. En je wil echt niet in het donker rondrijden nog op zoek naar een slaapplaats. Maar in Namibie zijn ze vrij flexibel en kan het zijn dat ze je dan toch ergens op het domein laten overnachten.

Zitten jullie trouwens vast aan de maand juli of kan het ook een andere datum zijn?

Ook om een auto te boeken zou ik toch al contact met verhuurmaatschappijen beginnen op te nemen. Je gaat in het hoogseizoen en tegenwoordig wil iedereen in Namibia een daktent auto huren. Zo ben je toch zeker van een redelijke prijs.

Bedankt voor je reactie!!

We zitten niet heel erg vast aan juli, het zou ook eventueel begin september kunnen…
zou dat dan al iets beter zijn ? of is dat nog steeds hoogseizoen in Namibie?

Het hoogseizoen in Namibia is ongeveer van juni tem oktober. Dat is, als je van een hoogseizoen kan spreken. Echt druk is het niet in Namibia, het is gewoon dat er niet zo heel veel campings zijn op de toeristische plaatsen. Wat ik zou doen is even wat campings op strategische plaatsen aanschrijven (Sossusvlei, Etosha) en zien wanneer er plaats is, juli of september. En dan verder je planning opmaken.

Ook, in juli kan het vooral in het zuiden heel erg koud zijn 's nachts, overdag is het warm. In september is het veel aangenamer reizen, warm overdag, nog niet te heet, maar ook aangenaam 's nachts. Het is ook later in het droog seizoen, waardoor je vooral in Etosha meer dieren kan zien rond de waterholes. Ik denk ook dat vluchten in september goedkoper gaan zijn als in juli.

September lijkt me inderdaad een meer aangename periode dan juli, vanwege de redenen die Moonrise al geeft. Daarentegen vind ik de campings in Namibia vaak juist wel luxe omdat je, zeker bij de kleinere campings vaak je eigen sanitair hebt. Je hoeft je toilet of douche dus niet te delen met anderen en dat vind ik persoonlijk wel luxe. Bovendien staan je buren inderdaad ver van je vandaag zodat je het gevoel hebt alleen op de wereld te zijn.

Succes met de planning!

Michel

Hi allen,
het gaat waarschijnlijk toch lukken! We hebben nu etsoha en zesriem al een beetje vast staan.
Echter hebben wij nog 5 dagen tussen Damaraland en Etosha over.
Heeft iemand nog een idee voor een leuke camping of plek in het noorden van de skeleton coast?
Ik las wel nog over Epupa, maar wel gemixte ervaring dat er tourbussen vol gedumpt worden.
Dat hoeft voor ons nu ook weer niet…