Geweldige site! Al veel wijzer geworden!
Nu het volgende:
Ik wil vanaf half januari tot eind mei naar zuid argentinie. Ik wil niet zoveel van tevoren vastleggen. Sowieso wil ik naar Torres del Paine en Fitz Roy. Ik ben van plan om vnl te gaan kamperen. Nu las ik dat het in deze parken niet toegestaan is om wild te kamperen.
Weet iemand hoe het in de rest van Argentinie is, en hoe streng zijn ze in deze parken met controles/boetes?
Het voorlopige plan is om naar BA te vliegen en dan met binnenlandse vlucht richting vuurland en vandaaruit richting de 2 parken omhoog. Dit wil ik eigelijk niet al in NL vastleggen en zoveel mogelijk daar regelen, op de bonnefooi dus. Of maak ik me het dan onnodig duur/moeilijk?
Hebben jullie nog tips waar ik zeker aan moet denken?
Verder las ik dat iemand hier een retour had gevonden voor 475…?!
Ik heb tot nu toe niets goedkoper gevonden dan rond de 800.
Ik weet niet hoe ‘strak’ ze er zijn met handhaven, maar in El Chalten bijvoorbeeld zijn in ieder geval een paar gratis campings. Als je gaat wandelen daar kun je ook gratis kamperen op de toegestane plaatsen, ofschoon ik natuurlijk niet weet of dat appelleert aan je gevoel voor vrijheid. Ik weet wel dat je buiten het hoogseizoen enige moeite moet doen om iemand tegen te komen… maar dat is geen garantie natuurlijk. De Torres (=chili) weet ik niet. Een vlucht vinden voor 800,- euro vind ik een hele mooie, als je me de site doorgeeft graag. Op het moment zie ik niet veel anders dan 1000,- of meer namelijk… 475- is wel uitzonderlijk hoor!
sinds er 5 jaar geleden een klojo uit Tsjechie was die honderden hectares heeft af laten fikken in Torres del Paine tijdens het kamperen in t park zijn ze daar wel streng geworden. Ik kampeer langs t meer net voor de afslag naar de toegang van t park, dat gaat wel.
Verder in Patagonie ( buiten de parken) is wildkamperen overal prima te doen. Ik heb tenminste in al die jaren nog nooit een probleem gehad behalve dat t vinden van een windbeschut plekje soms wat lastig is in t vlakke gedeelte van Patagonie…
Ok dus dat gaat niet zo’n probleem worden. Bedankt.
Ik welke seizoenen ben jij geweest en welke raad je het meeste aan? Weet nog niet of ik in januari erheen wil of eind mei…
En hoe ben jij erheen gevlogen? Welke maatschappij, hoe duur, hoe naar Patagonie etc.
ben er sinds 1986 diverse malen geweest, alle seizoen wel gehad. Mijn voorkeur is maart- begin april wat ik de mooiste periode vind. Rustig qua toeristen, temperatuur nog redelijk (álhoewel ´s nachts al wel koud) maar vooral de herfstkleuren vind ik schitterend.
Heb nooit gevlogen dus daar kan ik je niks over vertellen, ben altijd met eigen wielen gegaan (2 en 4 ) .
Mocht je eind mei gaan, ja dan zijn er idd helemaal weinig toeristen…, veel campings zijn dicht maar dat geldt vaak enkel voor de administratie (w.b. de camping municipal). Je mag er bij de meesten wel kosteloos gebruik van maken, maar je moet wel van sneeuw houden…